خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی خوزستان:

۱۲ بنا و محوطه تاریخی خوزستان واجد شرایط ثبت ملی شناخته شدند

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۴۹۰

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: پس از اقدامات لازم و تهیه پرونده‎های ثبتی آثار واجد ارزش تاریخی و ارسال به اداره‎کل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی به منظور طی مراحل قانونی و ثبت در فهرست آثار ملی، موضوع واجد ارزش تاریخی بودن ۱۲ اثر تاریخی شامل بنا و محوطه به مالکان این آثار ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، احمدرضا حسینی‎بروجنی، اظهار داشت: پرونده ثبتی برای این 12 اثر تشکیل شده است و ما به منظور طی فرآیند تکمیل این پرونده‎ها، باید با مالکان مکاتبه و واجد شرایط بودن آثار به لحاظ فرهنگی و تاریخی برای ثبت در فهرست آثار ملی را به آن‎ها ابلاغ و اعلام کنیم که روند ثبت این آثار درحال انجام است و به زودی ثبت خواهند شد و از همین‎رو این آثار مشمول قوانین میراث فرهنگی هستند.

وی تصریح کرد: این ابلاغ‎ها در راستای اطلاع‎رسانی به مالکان و جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف در آثار واجد ارزش صورت گرفته است.

معاون میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به این‎که یکی از ملزومات پرونده‎های ثبتی، ابلاغ واجد ارزش بودن اثر به مالک است تا دخل و تصرفی در اثر تاریخی صورت نگیرد، افزود: این ابلاغ‎ها علاوه بر آن‎که از دخل و تصرف در اثر تاریخی جلوگیری می‎کند باعث می‎شود تا مالک نیز از حقوق خود و برخی مزایایی که ممکن است با ثبت اثر برایش ایجاد شود اطلاع پیدا کند.

وی عنوان کرد: براساس مطالعات کارشناسی این اداره‎کل و در اجرای ماده 5 آئین‎نامه اجرائی قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب 1309 شمسی، درحال حاضر، واجد شرایط بودن 12 بنا و محوطه تاریخی در استان خوزستان به دستگاه‎های اجرایی مالک این آثار ابلاغ شد که عبارتنداز: "گورستان لهستانی‎ها"، "محوطه چمبه"، "تل نصرانی"، تپه سلمانه"، "محوطه سلمانه"، "ساختمان زمزم" و "تپه‎سنگ آسیاب سلمانه" در شهرستان اهواز، "محوطه تاریخی نیروگاه زرگان 2" و "کوره‎های درآویزه" در شهرستان باوی، "تپه چغاپهن" در شهرستان دزفول، "تل‎گسر" در شهرستان رامهرمز و "محوطه منجنیق" در باغملک که مساعدت و همکاری دستگاه‎های مربوط در حفظ  و صیانت را می‎طلبند.

حسینی‎بروجنی تأکید کرد: این‎ها آثاری هستند که در شرف ثبت در فهرست آثار ملی هستند و نیاز است که روند طی شدن ثبت آن‎ها به مالک ابلاغ شود و مالک نیز مکلف است پس از دریافت ابلاغ، در حفظ و نگهداری اثر تا زمان ثبت و پس از آن اهتمام بورزد و از هرگونه دخل و تصرف در آن‎ها خودداری کند. و

ی در پایان با بیان این‎که این آثار پس از ثبت شدن تحت حفاظت میراث فرهنگی خواهند بود، گفت: با این‎حال، هیچ‎گونه خللی در مالکیت مالک آثار به وجود نخواهد آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز