خبرگزاری کار ایران

با حضور مسئولین کشوری و استاندار خوزستان برگزار شد؛

آیین گشایش و راه اندازی سامانه بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۲ اهواز

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۵۹۱

سامانه بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۲ اهواز که طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی آن با استفاده از توانمندی متخصصان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب انجام شده است، راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، پیش از ظهر امروز، چهارشنبه یکم آبان ماه آیین گشایش و راه اندازی سامانه بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۲ اهواز با حضور تنی چند از مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

لزوم ایجاد زندگی مسالمت آمیز میان مردم و صنعت نفتآیین گشایش و راه اندازی سامانه بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۲ اهواز

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در این مراسم اظهار کرد: باید زندگی مسالمت آمیزی بین مردم و صنعت نفت به عنوان زیر ساختی ترین صنعت کشور، ایجاد کنیم. نباید به ذهن مردم خطور کند که صنعت نفت مانع توسعه و رفاه زندگی مردم است.

وی با اشاره به اقدامات خوب صنعت نفت در ایجاد پایداری چاه ها و تاسیسات نفتی در برابر بلایای طبیعی، تصریح کرد: در سیلاب اخیر کوچکترین آلودگی نفتی در رودخانه ها و تالاب ها ایجاد نشد که نشان دهنده اقدامات خوب نفت در این زمینه است در حالیکه در سیلاب سال ۵۸ با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله، بسیاری از چاه های نفت دچار نشتی شد و آلودگی های بسیاری را ایجاد کرد.

استاندار خوزستان اشاره کرد: پس از کش و قوس های فراوان و تمهیداتی که اندیشیده شد، صندوق توسعه ملی ظرف ۲۰ روز آینده قرار داد بانکی که طی آن ۵ بانک کشور( ملی، ملت، سپه، تجارت و پارسیان)  به منظور جمع آوری فلر های نفتی از مناطق نفت خیز جنوب، پشتیبانی مالی میکنند را تصویب کرده و کار عملیاتی میشود که طی آن در مدت حدود ۲ سال ۱/۱ میلیارد دلار ( هر بانک ۱۷۵ میلیون دلار) جمع آوری خواهد شد.

شریعتی ضمن اشاره به جمع آوری گازهای مشعل با همکاری شرکت های پتروشیمی، یاد آور شد: سال گذشته قرارداد جمع آوری گازهای مشعل به ارزش 3 میلیارد دلار میان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت های پتروشیمی مارون و هلدینگ خلیج فارس امضا شد که امیدواریم با اجرای آن گازها به طور کامل جمع آوری و به ثروت تبدیل شوند.

وی ادامه داد: باید به سمت جمع آوری قطعی و دائمی فلرهای نفتی حرکت کنیم تا علاوه بر تبدیل این گازها به ثروت و افزایش تولید ناخالص ملی کشور و استان، خوراک پتروشیمی ها را نیز تامین کنیم و موجب بهبود شرایط محیط زیست استان شویم.

لزوم توجه ویژه به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تامین اعتبار مورد نیازآیین گشایش و راه اندازی سامانه بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۲ اهواز

مانی عبدالله زاده مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این آیین اظهار کرد: اجرای این گونه پروژه ها در کوتاه مدت و دراز مدت پیامدهای بسیار مثبت زیست محیطی در راستای کاهش آلایندگی ها برای استان دارد و منجر به توسعه پایدار کشور میشود.

وی افزود: اگر چه به دلیل تحریم ها برای تامین منابع با مشکلاتی مواجه هستیم اما توانستیم با تلاش همکاران خود در مناطق نفت خیز جنوب از طراحی تا نصب این پروژه را با استفاده از متخصصین داخلی انجام دهیم.

عبدالله زاده عنوان کرد: تاسیسات مناطق ملی نفت خیز جنوب از استاندارد های روز دنیا فاصله دارد که با تصویب اعتبارات و توجه ویژه به این شرکت، امیدواریم در آینده شاهد اجرای چنین پروژه هایی باشیم.

وی تاکید کرد: مجموعه شرکت ملی نفت ایران نسبت به تصویب و ارائه ابلاغیه ها و اعتبارات خاص برای پروژه های مرتبط با ایمنی و محیط زیست، اولویت زیادی قائل است و همیشه از این پروژه ها حمایت کرده است.

مردم در اولویت اقدامات مناطق نفت خیز جنوب /طرح ملی توسعه ۲۸ مخزن نفتی بدون مشعل انجام‌میشودآیین گشایش و راه اندازی سامانه بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۲ اهواز

در ادامه این آیین احمد محمدی، مدیر عامل مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه هر کاری که صنعت نفت بخواهد انجام دهد، اول باید مردم بویژه شهروندان پیرامون تاسیسات نفتی را مدنظر قرار بدهد، گفت: حتی اگر آورده اقتصادی کاری صفر مطلق باشد همه دستگاه های اجرایی وظیفه دارند آبادانی استانها و مناطق نفت خیز به ویژه استان خوزستان و رفاه شهروندان آن را در اولویت قرار دهند.

وی افزود: شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون با تولید ۱/۳ میلیون بشکه نفت در روز و ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز بزرگترین شرکت بهره برداری مناطق نفت خیز جنوب است که ۹۰ درصد این گازها در مجاورت کلان شهر اهواز متصاعد میشود.

محمدی با اشاره به اینکه اولویت بندی در مهار فلرهای نفتی، با شهرهای پر جمعیت است، تصریح کرد: اهواز پرجمعیت ترین شهر خوزستان است که سال گذشته بهسوزی واحد بهره برداری شماره ۳ شرکت نفت و گاز کارون انجام شد و اکنون سامانه بهسوزی واحد بهره برداری شماره ۲ آن گشایش یافت و قدم بعدی جمع آوری فلر های نفتی است.

مدیر عامل مناطق نفت خیز در خصوص قراردادهای منعقد شده به منظور جمع آوری مشعل ها اشاره کرد: با انجام این تفاهم نامه ها که عملیات اجرایی آنها آغاز شده است، بیش از ۹۰ درصد گازهای مشعل های تولید شده مناطق ملی نفت خیز جنوب که ۷۰ درصد از آنها در خوزستان قرار دارد، جمع آوری خواهد شد.

وی در خصوص طرح مهم و ملی توسعه ۲۸ مخزن نیز تاکید کرد: تمامی اقدامات توسعه ای این ۲۸ مخزن باید بدون مشعل انجام شود، یعنی هیچ مشعلی نباید اضافه شود.

محمدی با اشاره به اینکه وزیر نفت بصورت مستمر و پیگیر گزارش روند اقدامات در جهت حذف مشعل ها را از ما میخواهد، گفت: امیدواریم بتوانیم با این اقدامات اثر گذار، هم منافع محیط زیست و مردم را تامین کنیم و هم از آورد اقتصادی قابل توجهی که از جمع آوری فلر های نفتی به دست می آید، استفاده کنیم.

۹۰ درصد گازهای تولید شده شرکت نفت و گاز کارون جمع آوری شده استآیین گشایش و راه اندازی سامانه بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۲ اهواز

غلامرضا مفیدی، مدیر شرکت نفت و گاز کارون نیز در این آیین اظهار کرد: ۷۰ درصد تاسیسات و خطوط لوله شرکت نفت و گاز کارون در مجاورت مناطق مسکونی، تالاب ها و رودخانه ها است.

وی افزود: شرکت نفت و گاز کارون با ۱۵ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۲۷ کارخانه اصلی که ۱۴ کارخانه از این تعداد مربوط به تصفیه گاز است، روزانه بیش از ۱ میلیون بشکه نفت تولید میکند.

مفیدی ادامه داد: ۴۵ مشعل در حوزه عملیاتی این شرکت به عنوان سوپاپ اطمینان و عامل ایمنی کارخانه جات است، که قابل حذف نیستند.

وی خاطر نشان کرد: عمر کارخانه های ما به ۵۰ سال میرسد که در زمان جنگ نیز آسیب دیده است و اکنون با همین تاسیسات فرسوده در حال درآمدزایی برای کشور هستیم.

مفیدی در خصوص خدمات زیست محیطی شرکت نفت و گاز کارون یاد آور شد:  این شرکت جمع آوری گازها را از سال ۱۳۵۱ آغاز کرد و پس از جمع آوری گازهای شیرین به سمت جمع آوری گازهای ترش که به تکنولوژی پیشرفته تر و هزینه های بیشتر نیاز داشت حرکت کرد که در قالب طرح آماک توانست اقدامات خوبی انجام دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد گازهای تولیدی شرکت، عملا جمع آوری شده همچنین پروژه های خوبی تعریف شده است که در مدت ۳ سال آینده این ۱۰ درصد مابقی نیز جمع آوری خواهد شد.

مدیر شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون تاکید کرد: در برخی مقاطع به دلیل اشکالات عملیاتی و قطع برق ناچاریم بخشی از گازها را به فلر ها ارسال کنیم که با توجه به اینکه تکنولوژی این کارخانه ها بسیار قدیمی است دچار بدسوزی نیز بودیم که با اقداماتی که انجام شد، توانستیم در جهت بهسوزی مشعل ها حرکت کنیم.

مفیدی افزود: طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی طرح بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۲ با استفاده از توانمندی متخصصان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با هزینه ۱۵ میلیارد ریال انجام شده که بر اساس پیش بینی های ما این هزینه در مدت ۳ ماه جبران خواهد شد. با اجرای این طرح روزانه ۱۰ میلیون فوت مکعب از گازسوزی کاسته خواهد شد.

از توجه مدیر عامل مناطق نفت خیز جنوب به جمع آوری گازهای ترش متشکریمآیین گشایش و راه اندازی سامانه بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۲ اهواز

در بخش دیگری از این آیین، محمد جواد اشرفی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: از مدیر کل مناطق نفت خیز جنوب به دلیل توجه به مهار گازهای ترش تشکر میکنیم.

وی اضافه کرد: در راستای اقدامات وزارت نفت در جمع آوری گازهای ترش، قراردادی به ارزش ۳ میلیارد دلار بین وزارت نفت و صنایع پتروشیمی برای جمع آوری و به بهره برداری رساندن این گازها در مدت ۳۶ ماه منعقد شده است که انتظار میرود تا اجرای این طرح های بلند مدت از اقدامات کوتاه مدت از جمله همین طرح بهسوزی بهره جست.

اشرفی تصریح کرد: از آنجا که کلان شهر اهواز توسط واحدهای بهره برداری نفت احاطه شده است، قطعا اثرات نامناسب این فعالیت ها که باید هم انجام شود، دامنگیر شهروندان خواهد شد که امیدواریم مجموعه نفت با سرعت بیشتری دیگر واحد های بهره برداری را به این سامانه بهسوزی مجهز کند.آیین گشایش و راه اندازی سامانه بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۲ اهوازآیین گشایش و راه اندازی سامانه بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۲ اهوازآیین گشایش و راه اندازی سامانه بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۲ اهوازآیین گشایش و راه اندازی سامانه بهسوزی مشعل بدون دود واحد بهره برداری شماره ۲ اهواز

 

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز