خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان خبر داد:

احیای نهرهای بحره و سلمان جهت جلوگیری از ورود سیلاب به اهواز و شهرستان کارون/ سیلاب های سرگردان از مسیر شهرها منحرف شدند

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۵۳۳

مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان با بیان اینکه سیلاب های سرگردان از مسیر شهرها منحرف شدند، گفت: نهرهای بحره و سلمان جهت جلوگیری از ورود سیلاب به اهواز و شهرستان کارون احیا شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، زارع زاده اظهارکرد: با توجه به دستور استاندار خوزستان مبنی بر حضور تمام مدیران در حوزه های کاری خود و انجام کارهای عملیاتی از آغاز بحران وقوع سیل جلسات فوق العاده تشکیل و فعالیت های دفتر فنی استانداری در مقابله با بحران های ناشی از سیل انجام گرفت.

وی با بیان اینکه تیم کارشناسی دفتر فنی را مجهز و در حالت آماده باش قراردادیم، افزود: در حوزه های مختلف تقسیم کار انجام  و کارشناسان دفتر فنی استانداری برای اقدامات کمک به ستاد بحران استان آماده شدند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان بیان کرد: همزمان با افزایش دبی رودخانه های استان و هجوم سیلاب به برخی شهرهای استان، دفتر فنی استانداری به دستور استاندار و به نمایندگی از استانداری در تیم کنترل و پایش آب های استان به عضویت درآمد و کار عملیات ما آغاز شد.

زارع زاده با اشاره به وضعیت نوسانات حجم آب رودخانه کارون تصریح کرد: در راستای علاج بخشی، خروج از بحران و کاهش آثار تخریبی سیلاب در مناطق حاشیه رودخانه کارون کار عملیاتی جهت احیای انهار مسیر این رودخانه انجام شد. در مسیر رودخانه کارون انهاری داریم که وظیفه هدایت سرریز سیلاب و مازاد آب این رودخانه را دارند؛ مهمترین این انهار نهر بحره است که سیلاب کارون را به سمت تالاب شادگان هدایت می کند.

وی ادامه داد: فرسایش، تصرفات متعدد، دپو خاک و نخاله های ساختمانی باعث شده که این نهر مسدود و نتواند نقش خود را ایفا کند. به همین دلیل  تجهیزات لازم را در منطقه مورد نظر مستقر کردیم و تمام نهر را از پشت بیمارستان سینا تا اولین پل جاده اهواز-آبادان لایروبی شد و با افزایش مجدد دبی رودخانه کارون عملیات از نقطه پایانی تا اراضی پشت مجتمع پرورش ماهی آزادگان انجام شد.تمام این مسیر لایروبی و موجب شد تا نهر بحره بیش از 600 متر مکعب بر ثانیه سیلاب کارون را خارج و به سمت تالاب شادگان هدایت کند. به طوری که اگر نهر بحره لایروبی نمی شد با افزایش دبی کارون در روزهای اول بیشتر مناطق شهرستان کارون دچار آب گرفتگی می شد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خوزستان با اشاره به لایروبی نهر سلمان در شمال اهواز، خاطرنشان کرد: با توجه به سیلابی شدن رودخانه دز و آزاد شدن قسمت عمده این سیلاب در دشت ها و اراضی کشاورزی پایین دست و مزارع نیشکر، این سیلاب های سرگردان یک بستر قدیمی روخانه را پیدا می کنند و همانند یک رودخانه جاری و به شمال اهواز می رسند و مناطقی از این کلانشهر را مورد تهدید قرار می دهند.

زارع زاده افزود: این اتفاق موجب نگرانی آبگرفتگی در برخی از مناطق اهواز شد به همین علت استاندار خوزستان هشدار تخلیه پنج منطقه اهواز را داد، اما با اقدامات فوری که انجام دادیم، لایروبی، آزادسازی و رفع موانع موجود در نهر سلمان را به صورت ضربتی توسط تیم های فنی و اجرایی استانداری اجرا شد؛ به طوری که امروز مسیر سیلاب به شکل قابل توجهی آزادسازی شد و این سیلاب که اهواز را تهدید می کرد مسیر خود را از نهر سلمان به سمت رودخانه کارون پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با این اقدامات و احیای دو نهر بحره و سلمان قسمت عمده ای از نگرانی ها برطرف شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز