خبرگزاری کار ایران

در دوره آموزشی صنعت قهوه در اهواز مطرح شد؛

صنعت قهوه ظرفیت ویژه گردشگری برای ایران است

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۲۰۶

مدرس بین‎المللی تخصصی قهوه اروپا، صنعت قهوه و نوشیدنی را یک ظرفیت گردشگری به ویژه برای کشورهایی مانند ایران که سابقه تاریخی دارند دانست و گفت: طی سال‎های اخیر، بخش دولتی و خصوصی در کنارهم برای بهبود این صنعت در کشور اقدامات مثبتی انجام داده‎اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، محمد آقامحمدخانی در دوره آموزشی "صنعت قهوه و نوشیدنی در ایران و راه‎های بهبود این صنعت و شناخت آن" که به همت اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان صبح امروز دوشنبه هشتم بهمن‎ماه 97 در هتل بوستان اهواز برگزار شد، اظهار داشت: تا چند سال پیش٬ حرفه‌ای تحت عنوان "باریستا’ در ایران ناشناخته بود و این افراد به‌عنوان "کافی‎من" شناخته می‌شدند؛ اما در حال حاضر دیگر آن دید گذشته نسبت به باریستا وجود ندارد و ضمن این‎که تخصصی شده به یک حرفه نیز تبدیل و جایگاه شغلی ویژه نیز برای آن تعریف شده است.

وی در توضیح لغت باریستا عنوان کرد: باریستا به فردی گفته می‎شود که کاملاً به جنبه‎های مختلف قهوه اعم از تفاوت در عطر و طعم، اشراف داشته باشد و با انواع روش دم‎آوری و سِرو آن آشنایی داشته باشد. 

مدرس بین‎المللی تخصصی قهوه اروپا در ادامه در خصوص بهبود صنعت قهوه و نوشیدنی و تأثیر آن روی صنعت گردشگری، افزود: مراکز سِرو غذا، خوراک و نوشیدنی‎ها از صنعت گردشگری جدا نیستند و قهوه می‎تواند یکی از مثال‎ها و وجه تمایز یک مجموعه گردشگری باشد؛ کما این‎که دیده می‎شود بسیاری از استان‎های کشور به دلیل غذا، نوشیدنی و یا شیرینی معروف خود حجم زیادی از گردشگر غذایی را به خود جذب می‎کنند.

آقامحمدخانی با بیان این‎که از یک هتل خوب انتظار غذای خوب و از یک مجموعه پذیرایی خوب انتظار سرویس‎دهی مناسب می‎رود، بیان کرد: خوشبختانه طی سال‎های اخیر با ورود فارغ‎التخصیلان رشته‎های قهوه باریستا، گردشگری و هتلداری به بسیاری از مجموعه‎های خصوصی، شاهد ارتقای سطح، تنوع، تفاوت و کیفیت دراین مجموعه‎ها هستیم.

وی با تأکید بر این‎که صنعت قهوه یک ظرفیت گردشگری به ویژه برای کشورهایی مانند ایران که سابقه تاریخی دارند محسوب می‎شود به اقداماتی که که برای بهبود این صنعت در کشور انجام شده است اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی و بخش دولتی در این زمینه در کنار یکدیگر فعالیت‎هایی طی سال‎های اخیر داشته‎اند که در این میان یکی از فعالیت‎هایی که توانستیم به همت جمع کثیری از فعالان از جمله انجمن ترویج خوراک و نوشیدنی ایران انجام دهیم، این بود که NGO مربوط به قهوه را ثبت کردیم و با حداقل امکانات سعی کردیم با برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی در استان‎های مختلف این فرهنگ را اشاعه دهیم. 

مدیر بخش توسعه و آموزش قهوه لِم با اشاره به این‎که انجمن جهانی رویدادهای قهوه هرسال مسابقه‎ای را تحت عنوان مسابقه جهانی باریستا برگزار می‎کند گفت: این انجمن در هر کشور نماینده‎ای دارد که آن نماینده نیز به همین ترتیب مسابقات ملی را در سطح کشور برگزار می‎کند و نماینده هر کشور در نهایت به مسابقات جهانی اعزام می‎شود. 

آقامحمدخانی افزود: این مسابقات جهانی چیزی شبیه به المپیاد غذایی است و هر فرد شرکت‎کننده باید در آن مسابقات از فرهنگ قهوه کشور خود دفاع کند. این فرد باید ابداعات و ابتکارات خود در زمینه قهوه را به‎گونه‎ای که بین‎المللی باشد ارائه دهد به صورتیکه هر فرهنگ و ذائقه‎ای بتواند آن پذیرش کند و از آن لذت ببرد. 

وی با بیان این‎که مسابقات جهانی باریستا در حوزه‎های مختلف برگزار می‎شود و ایران تاکنون در سه رشته از شش رشته موجود دراین مسابقات شرکت کرده است، افزود: ایران سال گذشته در این مسابقات و در رشته هنر طراحی شیر و قهوه که تجسم و ایجاد اشکال هندسی روی قهوی می‎باشد در بین 60 شرکت‎کننده جایگاه نهم را کسب کرد.

این مدرس بین‎المللی تخصصی قهوه اروپا جایگاه ایران در صنعت قهوه و باریستا را ویژه دانست و گفت: این جایگاه همانند گنجی است که روی آن از غبار پوشیده شده است و ما خود باید جایگاه‎مان را کشف کنیم. توجه به فرهنگ خوراک و نوشیدنی خاورمیانه و سنت‎ها چیزی است که دنیا به آن می‎پردازد و ما از آن غنی و سرشار هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز