خبرگزاری کار ایران

شهردار شهر رفیع هویزه گفت:

رونق اقتصادی به شهر رفیع باز می گردد / استفاده از مشاوران متخصص کشوری در شهرسازی

asdasd
کد خبر : ۵۵۸۰۵۹

شهردار شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه گفت: رفیع شهری در بخش نیسان شهرستان هویزه است. این شهر در 25 کیلومتری غرب هویزه و 50 کیلومتری جنوب غربی سوسنگرد و در نوار مرزی واقع شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، فاصله رفیع از تالاب هورالعظیم حدود 3 کیلومتر است. بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 جمعیت این شهر حدود 4 هزار نفر است.

سالها ست که مردم این شهر به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی مجبور به ترک دیار خود شده اند.

پیش از جنگ تحمیلی، امکانات زیادی از جمله کشاورزی، دامداری، دامپروری، وجود تالاب هورالعظیم، صید و صیادی و در نتیجه تولید محصولات کشاورزی و لبنی و مواد پروتئینی به خودکفا بودن این شهر کمک می کرد.اما متاسفانه پس از شروع جنگ و تبعات ناشی از آن و هجوم دشمن، ساکنان رفیع مجبور به ترک دیار خود شدند. در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان شهر بیکار هستند و از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند.

راهکار خروج از بن بست اقتصادی و پیوستن به توسعه شهری مستلزم به کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد در زمینه شهری است که اکنون با آغاز به کار جلیل قضایی شهردار جدید و خوش فکر شهر رفیع، امید است تا شاهد تحولات خوبی در این شهر باشیم.

جلیل قضایی دکترای تخصصی معماری دارد و تلاش می کند تا با بهره گیری از تجارب متخصصان و مشاوران برجسته و با هم افزایی دانش و تجربه، محیط زیست مناسب و قابل تحملی را برای مردم رفیع ایجاد کند.

شهردار رفیع با دعوت از پروفسور " حسنعلی لقایی " رییس موسسه مطالعاتی محیطی و منطقه ای ثبت شده در ایتالیا، سعی دارد تغییرات چشمگیری را در این شهر بوجود آورد.

گفتنی است، حسنعلی لقایی دکترای معماری از دانشگاه فلورانس و شهرسازی از میلان دارد. دارای چندین اثر تالیفی و ترجمه شده در زمینه ی آشنایی با طراحی محیط و منظر، راهبردهای مدیریت محیط زیست، راهبرد محیط زیست و توسعه پایدار است. وی همچنین مجموعه مقالات بسیاری در سمپوزیوم های داخلی و خارجی ارائه داده است. همچنین حضور در همایش های بین المللی و داخلی، داوری جشنواره بین‌المللی فیلم سبز تهران در سال 80، و چندین جشنواره دیگر.

 لقایی در نشستی با حضور شهردار شهر رفیع راهکارهای برون رفت این شهر از حالت رکود و بازگشت به دوران نشاط اقتصادی در پیش از جنگ را ترسیم کرد.

وی معتقد است: رفیع مکانی مهم و جای کار بسیار دارد. با هزینه های  نه چندان زیاد می توان کارهای ماندگاری در این منطقه انجام داد.

 لقایی گفت: در دانشگاه آزاد اهواز رشته مدیریت محیط زیست که قبلا تحت واحد علوم تحقیقات بود و در حال حاضر مستقل است،  در مورد تالاب ها تحقیقات و مقالات بسیاری نوشته شده که می توان از بخش های اجرایی آن استفاده کرد.

این استاد دانشگاه می افزاید: ما امیدواریم بتوانیم جرقه ای ایجاد کرده و به مسئولین بگوییم که در رفیع می توان کارهایی انجام داد.

سعی داریم طرح های توجیهی را تهیه و به استاندار و معاون عمرانی استاندار ارائه دهیم تا بتوان به عنوان پایلوت برای بقیه استان نیز استفاده کرد.

لقایی اظهار کرد: رفیع 2 کیلومتر تا تالاب فاصله دارد این دو کیلومتر را می توان احیا کرد و به عنوان منطقه تاریخی جنگ شناسایی شود. در هر جای دنیا یک بنای یاد بود وجود دارد و به یک مکان اکوتوریستی تبدیل شده است. مدل مرز ایتالیا و فرانسه در ارتفاعات آلپ که جنگ در کوهستان بود و هم اکنون در همین منطقه در دل قارها اکوتوریسم را توسعه داده اند. و عواید آن به هر دو طرف می رسد.

لقایی می گوید: در کنار توسعه جنگل کاری، ساختن المان ها و نمادها بسیار کار ارزنده ای است. برای 10 آذر که سالروز آزاد سازی رفیع است می توان اقداماتی انجام داد از جمله ساخت مقبره شهید هاشمی، یادمان قرارگاه نصرت. اینها کارهای پر هزینه ای نیستند اما انجام شدنی است و تاثیر خوبی در بازدید کنندگان دارد. با ایجاد تحول در شهر بسیاری از محققان با خانواده هایشان می توانند در این شهر اقامت کنند. ما باید سعی کنیم در بعد بین المللی نیز کارهایی انجام دهیم. با میراث فرهنگی هم تفاهم نامه ای امضا شده و در حقیقت ارتقا مدیران میراث فرهنگی به مجموعه حفاظت از محیط با مدیریت مردمی که تا یک ماه آینده انجام می شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد کیش نیز دستوری در برنامه دارد که حتما در ماه ژانویه سمینار بین المللی برای این موضوع برگزار کنیم. نامه نگاری به دانشگاه تورینو انجام شده است تا متخصصان برای شرکت در سمینار حضور یابند.

 لقایی می گوید: یکی از مشکلات رفیع، ساماندهی فضای فیزیکی است و  حدوده 5 سال زمان می برد. اما کار تالاب دراز مدت تر است. سعی داریم از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم. به عنوان مثال پلی تکنیک تورینوی ایتالیا تجربه ی زیادی در بحث رودخانه و مشکلات کشت برنج را توانستند حل کنند. این تجربه سالهای سال به صورت ریز ریز انجام داده اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز