خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان در جلسه شورای اداری بندر هندیجان:

با انتقال آب رودخانه زهره هندیجان به دشت لیراوی بوشهر بشدت مخالفیم

asdasd
کد خبر : ۵۳۸۳۷۲

استاندار خوزستان گفت: با انتقال هر گونه آب از خوزستان به خصوص از آبریز هندیجان که بسیار مشکل دارد بشدت مخالفیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر هندیجان، امروز پنجشنبه 30 شهریورماه جلسه شورای اداری شهرستان بندر هندیجان با حضور استاندار خوزستان برگزار شد.

در این جلسه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان اظهار داشت: ما با انتقال آب به دشت لیراوی مخالف هستیم و نباید آب‌های خوزستان به دشت‌های لم‌یزرع و بیابانی برود چرا که زمین‌های حاصل خیز خوزستان تشنه آب هستند. متأسفانه این طرح در دولت گذشته احمدی‌نژاد به هر دلیلی که ما نمی‌دانیم مصوب شده است.

وی افزود: حجم تصویب‌شده انتقال آب به دشت لیراوی 540 میلیون مترمکعب برای 50 هزار هکتار بوده که در دولت یازدهم اعلام شد انتقال این حجم آب به صلاح نیست و با پیگیری‌های صورت گرفته به 60 میلیون لیتر کاهش پیدا کرد؛ اما انتقال این حجم آب برای ما خطرناک و مضر است.

استاندار خوزستان بیان کرد: ما توانستیم این حجم انتقال آب را به 1/9 یعنی 10 درصد کاهش بدهیم و هنوز هم مخالف انتقال این حجم هستیم اما وزارتخانه اعلام کرده این طرح در دولت سابق مصوب شده و حقی برای مردم آن منطقه درست‌شده است.

وی گفت: ما در دولت دوازدهم تلاش خواهیم کرد این حجم انتقالِ 60 میلیون مترمکعب را نیز یا کاهش داده و یا کلاً متوقف کنیم. زمین‌های هندیجان بسیار بهتر و مناسب‌تر از دشت‌های بیابانی است، چرا آب خوزستان باید به بیابان‌ها برود.

سد چم شیر مشکلات آب کشاورزی هندیجان را رفع می‌کند

شریعتی عنوان کرد: سد چم شیر که در حال ساخت توسط پیمانکاران چینی است اگر به اتمام برسد آب کشاورزان هندیجانی را تأمین خواهد کرد؛ و در حدود 2 میلیارد مترمکعب ذخیره آب آن است.

وی افزود: هنگامی‌که سد چم شیر آبگیری شد و آب‌های موردنیاز در آن ذخیره شود دیگر نیازی نیست سد سلولزی در پایین‌دست رودخانه زهره احداث شود و همین آب‌های سد چم شیر می‌تواند همه زمین‌های هندیجان را سیراب کند.

استاندار خوزستان بیان کرد: در خصوص سر دهنه سازی بروی رودخانه زهره در بخش زیدون بهبهان بنده در این موضوع بشدت ایستادگی کردم که باید این سر دهنه‌ها ایجاد شود، همچنین فرماندار بهبهان و بخشدار زیدون را تهدید به برکناری کردم که اگر به سر دهنه سازی اقدام نکنید عزل می‌شوید.

وی گفت: باید در توزیع آب کشاورزی عدالت رعایت شود. مردم محروم و پایین‌دست هندیجان دچار مشکلات اساسی در حوزه آب هستند و هرساله با خشکی رودخانه مواجه می‌شوند. این‌گونه طرح‌ها در کوتاه‌مدت برای هندیجان مفید ولی در بلندمدت با تکمیل سد چم شیر مشکلات آن‌ها رفع می‌شود.

شریعتی عنوان کرد: من نگران مردم هندیجان هستم، بنابراین همه توان خود را برای کمک به این مردم بسیج خواهم کرد. در مورد کالاهای همراه ملوان یا ته لنجی با هندیجان همکاری بسیاری داشته‌ایم.

لنج داران هندیجان به‌حق خود قانع باشند

وی افزود: لنج داران و تجار هندیجان به‌حق خود قانع بوده و در همین حد با مسئولان همکاری کرده تا بتوان از این طریق امرارمعاشی برای مردم هندیجان برقرار کنیم. از همکاری دریابانی استان و نیروی انتظامی کمال تشکر و قدردانی را داریم.

استاندار خوزستان بیان کرد: در خصوص تردد موتورهای 75 اسب بخار، شورای امنیت ملی این موضوع را ممنوع کرده اما در موارد خاص استاندار می‌تواند ورود کرده و مجوز تردد بدهد. در این خصوص دریابانی با ما همکاری داشته و اعلام کرده شناورهای دارای مجوز می‌توانند با موتور 75 اسب بخار به دریا تردد داشته باشند.

وی گفت: در حوزه جاده‌سازی، 3 کیلومتر از جاده هندیجان به دیلم مانده که باید هر چه سریع‌تر تکمیل تا مسیر دوطرفه کامل شود. با تکمیل این جاده از اندیمشکِ خوزستان تا دیلم بوشهر اتوبان خواهد شد.

شریعتی عنوان کرد: توسعه و لایروبی بندر سجافی هندیجان از اولویت‌های کاری ما است و همچنین جاده آن بسیار خطرناک و نیاز به تعریض و آسفالت دارد، همچنین برای روشنایی کامل آن باید اقدامات اساسی صورت گیرد.

 

انتهای پیام/
مهدی صادقی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز