خبرگزاری کار ایران

در کتابخانه عمومی برگزار شد؛

نقد کتاب روایت آفتاب در اندیمشک

معرفی کتاب های مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت خصوصاً نوشته های نویسندگان و پژوهشگران بومی در اولویت اداره کتابخانه های شهرستان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، همزمان با سی و هشتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مراسم نقد کتاب روایت آفتاب، نگاهی به زندگی اسوه اخلاق شهید محمد قاسمی زاده به قلم عباس اسلامی پور درمحل کتابخانه ی عمومی شهدای اندیمشک برگزار گردید.

در این جلسه، نویسنده کتاب، جمعی از اعضای انجمن شاعران و نویسندگان شهرستان اندیمشک، اساتید دانشگاه، اعضای فعال کتابخانه، جمعی از کتابداران حضور داشتند و حاضران به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اندیمشک در ابتدای این نشست ضمن تشکر از نویسنده کتاب جهت حضور در جمع مشتاقان و علاقمندان به حوزه کتاب وکتابخوانی، عنوان کرد: ثبت و ماندگاری حماسه های دوران دفاع مقدس برعهده تمامی کسانی است که نسبت به این موضوع احساس ادای دین می کنند.

وی افزود: باید تلاش کنیم که از این ظرفیت ها در ارتقای سطح آگاهی جامعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان استفاده کنیم.

میرزاوند افزود: معرفی کتابهای مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت خصوصا نوشته های نویسندگان و پژوهشگران بومی در اولویت های این نهاد فرهنگی است.

در ادامه جلسه، نویسنده کتاب، پیرامون نحوه آشنایی با شهید بزرگوار و انگیزه خویش برای نوشتن این کتاب وضرورت خلق آثارحوزه دفاع مقدس صحبت کرد.

عباس اسلامی پور که پیش از این آثار دیگری در حوزه دفاع مقدس هم از وی به چاپ رسیده بو با اشاره به لزوم ترویج و نهادینه کردن فرهنگ دفاع مقدس، گفت: به دلیل آگاهی نسل های آینده و فرهنگ سازی صحیح و پایدار در این خصوص، پرداختن به حوزه دفاع مقدس باید به صورت مستمر صورت پذیرد.

اسلامی، با بیان اینکه آثار ادبی دفاع مقدس نسل ها را با حماسه ها و حوادث زمانشان به هم پیوند می دهد برضرورت خلق اثر در این حوزه تاکید کرد.

احمد آرام استاد دانشگاه، کتاب روایت آفتاب را کوششی ارزنده در جهت معرفی این شهید بزرگ و الگوبرداری از رفتار وی برای جوانان امروز برشمرد و افزود: آنچه جنگ تحمیلی هشت ساله ایران را از همه جنگ‌های جهان متمایز کرده است، درونمایه ،ارزش ها و معیارهای این جنگ بوده است.

سجاد میرزاوند فعال فرهنگی نیز با بیان اینکه سبک نوشتاری ادبیات دفاع مقدس به گونه ای است که در بردارنده خصوصیات و ویژگی های خاص خود برای جذب مخاطب عام در کشور ماست، گفت: رعایت ساده نویسی و پرهیز ازکاربرد کلمات سنگین و پیچیده وعدم واژه سازی غلط از الزامات این سبک است.این کتاب به دلیل نداشتن یک روایت پیوسته و یکپارچه، هیجان وکشش را برای مخاطب خود بهمراه ندارد. وی نقطه اوج این کتاب را قسمت"نامه به خواهر" عنوان کردند.

حامد میرزاوند عضو فعال کتابخانه، با اشاره به اینکه ادبیات دفاع مقدس، باید ادبیاتی باشد که متکی بر اندیشه، شخصیت پردازی درست و به جا و قالب هنرمندانه داستانی باشد ، واقع گرایی و پرهیز از مبالغه را از ویژگی های این ادبیات عنوان کرد.

وی وجود آلبوم تصاویر در بخش پایانی کتاب و انجام مصاحبه های متعدد را گام مهمی در جهت مستندسازی و ارتباط بیشتر مخاطب و از نقاط قوت کتاب برشمرد.

لاله صادقی از نویسندگان بومی شهرستان اندیمشک، ضمن تاکید بر لزوم برقراری ارتباط بین خواننده اثر و خالق اثر، کتاب روایت آفتاب را  جذاب برشمرد و افزود: در این کتاب به زیبایی به نقش درخشان شخصیت های شهدا پرداخته شده است اما نویسنده کتاب از نظر تصویرسازی مکان ها و وقایع، چندان قوی عمل نکرده است، ضمن اینکه مطالب کتاب می بایست از وحدت بیشتری برخوردار باشد.

بهنام آرام ضمن تشکر از نویسنده کتاب جهت معرفی شخصیت شهید قاسمی زاده بعنوان یک اسوه اخلاق، به بررسی برخی اشکالات ساختاری کتاب پرداخت و افزود: درخصوص فضاهای خالی کتاب، فاصله بین خطوط متن و جایگاه یادداشت ها و ضمائم باید دقت بیشتری می شد.

بهاران حیدری عضوفعال کتابخانه با اشاره به وجود تصاویر خوب و با کیفیت در کتاب بیان داشت: آثار ادبی حوزه دفاع مقدس هرچقدر مبتنی بر واقعیت و مستندتر باشد، موثرتر و موفق تر خواهد بود.

وی به برخی مشکلات ساختاری کتاب پرداخت و افزود: جایگاه "یادداشت" در ابتدای کتاب صحیح نبوده و باید درقسمت پیوست های انتهای کتاب آورده شود.

آرزو بازگیر عضو فعال کتابخانه نیز ضمن تشکر از نویسنده به دلیل انتخاب این موضوع برای نوشتن کتاب، تصویرسازی شخصیت و منش شهید قاسمی زاده را در کتاب، بسیار قوی عنوان کرد و افزود: این نقطه قوت، سبب آشنایی بیشتر و احساس نزدیکی خواننده اثر با شهید بزرگوار شده است.

 

 

کد خبر : ۴۵۷۸۴۴