خبرگزاری کار ایران

در آغاز بکار این نمایشگاه صادر شد؛

پیام بیژن عالی پور به مناسبت هشتمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، در بخشی از این پیام به افق روشن صنعت نفت؛ عبور از سد تحریم های ظالمانه و فراهم آوردن شرایط رشد شرکت های داخلی اشاره کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، بیژن عالی پور در پیام خود به مناسبت آغاز به کار هشتمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان، آورده است:

اگر چه بهره برداری از هر میدان نفتی ممکن است با حفر اولین چاه امکان پذیر شود، اما بر کسی پوشیده نیست که توسعه میدان و راهبری عملیات فرآورش نفت و گاز، نیازمند اجرای مستمر طرح ها و پروژه های توسعه ای مرتبط با شرایط فیزیکی میدان است و بدون مطالعه و اجرای این طرح ها و پروژه ها، برداشت صیانتی امکان پذیر نخواهد بود.

تأمین کالاهای اساسی، یکی از الزامات اجرا، تکمیل و راه اندازی طرح ها و پروژه هاست و به همین دلیل شرکت های تأمین کننده کالا و خدمات نفتی یکی از مهمترین ذینفعان شرکت های تولیدی نفت و گاز هستند. شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، قدیمی ترین شرکت نفتی خاورمیانه است که در طول سالیان دراز، با راهبری میدان های بزرگ نفتی و تولید بیش از 80 درصد نفت کشور، فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته، اما این شرکت توانسته است با تکیه بر توانمندی کارشناسان خود و طی چند سال اخیر، با همکاری شرکت های توانمند داخلی، بیش از 39 هزار روز را بی وقفه به تولید نفت و گاز بپردازد.

به جرأت می توان عبور از سد تحریم های ظالمانه و فراهم آوردن شرایط رشد شرکت های داخلی در ساخت تجهیزات مهم و استراتژیک صنعت را یکی از دستاوردهای تاریخ سیاسی و اقتصادی کشور دانست که مناطق نفت خیز جنوب در آن نقش پیشگامی داشته است.

مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب در بخش دیگری از پیام خود می گوید:

با مطرح شدن جدی بحث توانمندسازی شرکت های داخلی و اکتفا به تولید داخل، این شرکت در راستای سیاست‌های راهبردی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، طرح ها و پروژه های متعددی در بخش بومی سازی تجهیزات صنعت نفت به مرحله اجرا گذارده که در نتیجه ی آنها، در 10 سال اخیر، افزون بر 7هزار قلم کالای راهبردی صنعت نفت، بومی سازی شده است که حدود 6 هزار قلم آن طی پنج سال اخیر ساخت داخل شده‌اند.  علاوه بر این، بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، ساخت 7 هزار قلم کالای مورد نیاز این شرکت، از قبیل  قطعات مورد نیاز حفاری، ماشین آلات دوار( توربین، پمپ و کمپرسور) مواد شیمیایی و قطعات یدکی در دست بررسی و اقدام است. در همین راستا با ابلاغیه ی وزیر نفت به منظور ساخت داخل 10 گروه خانواده کالایی و تجهیزات اولویت دار صنعت و حمایت از تولید کنندگان داخلی، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان پیشگام بومی سازی قطعات و تجهیزات صنعت نفت با جدیت در اجرای این برنامه اقدام کرده است. در این ارتباط به دنبال تشکیل کارگروه راهبری با مدیریت معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت و عضویت مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و انتخاب شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان شرکت معین، این شرکت عهده دار مسئولیت تجمیع، ارائه نیازها و بررسی های کارشناسی و ارائه مستندات فنی و ارزیابی سازندگان در سطح وزارت نفت در 4 گروه کالایی شامل: مته های حفاری( ROCK BIT & PDC ) ، تجهیزات سر چاهی ( W/H & X-MASS  )،  پمپ های درون چاهی میله مکشی ( SRP  ) و  توربین گردید. اخیراً نیز بر اساس مصوبه‌ وزیر نفت، شرکت ملی مناطق نفت خیز به عنوان شرکت معین در ساخت فناورانه دکل های خشکی تعیین شد که نیاز سنجی و بررسی مشخصات فنی و فرآیند ساخت این تجهیز مهم توسط مدیران و کارشناسان این شرکت تحت پیگیری مستمر بوده و از پیشرفت خوبی برخوردار است. در این ارتباط رونمایی از اولین پمپ فرآیندی BB3 ، یکی از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، که توسط یکی از شرکت های توانمند داخلی طراحی و ساخته شده است، انجام خواهد پذیرفت.

به هر روی، برپایی نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان فرصت خوبی برای شناسایی شرکت های توانمند جدید و تداوم همکاری با شرکت های مطرح است و اینگونه نمایشگاه ها فضای همکاری و تبادل تجربیات را برای کارشناسان صنعت نفت در بخش دولتی و خصوصی فراهم می آورد.

ما امیدواریم در هشتمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان مانند سال های گذشته شاهد همکاری و همبستگی میان سازندگان و استفاده کنندگان تجهیزات نفت باشیم تا ورای همکاری های دوجانبه، شرایط حضور در عرصه های بین المللی نیز برای سازندگان و بخش خصوصی توانمند داخلی فراهم آید.

 

 

 

کد خبر : ۴۲۶۵۵۶