خبرگزاری کار ایران

به مناسبت ۴ آذر روز مقاومت اندیمشک؛

اندیمشک گلوگاه خونین خوزستان در دفاع مقدس/ لزوم ثبت ۴ آذر در تقویم ملی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۱۵۰۳

خواسته مردم اندیمشک ثبت چهارم آذر، روز خلق حماسه تاریخی آنها در تقویم ملی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، وقتی تقویم خوزستان را ورق می‌زنیم مملو از روزهایی است که رشادت‌ها، جان‌فشانی‌ها و ایثارهای بی مثالی در آن نقش بسته است.

 روزهایی که قلب‌های آکنده از میهن‌پرستی و عرق به ذره ذره خاک وطن، نعره‌های خمپاره و دود و آتش و خون را در هم می‌کوبید.

از خرمشهر و آبادان و بستان و سوسنگرد بگیر تا اهواز و دزفول و اندیمشک.

جای جای این خاک مقدس گویای رشادت‌های مردمی است که با دست‌خالی و تا پای جان در برابر زیاده‌خواهی‌های ایادی متجاوز ایستادند تا نگذارند آب خوش از حلقوم دشمن پایین رود و خیال خام بعثی‌های مزدور را به کابوسی هولناک بدل کردند.

یکی از شهرهای مهم خوزستان در دوران دفاع مقدس که به دلیل داشتن تأسیسات مهم و استراتژیک همواره مورد هجوم هوایی و موشکی دشمن بعثی قرار می‌گرفت، اندیمشک بود.

اندیمشک علاوه بر ویژگی‌های فوق، در دوران دفاع مقدس به دلیل وجود پادگان‌های مهمی نظیر دوکوهه و حضور رزمندگان در آن‌ها، به‌عنوان منطقه پشتیبانی جبهه‌های جنوب بشمار می‌آمد که این امر بر اهمیت این شهرستان می‌افزود. به همین دلیل در طول دوران دفاع مقدس، شهرستان اندیمشک و تأسیسات آن همواره مورد هجوم هوایی و موشکی دشمن بعثی قرار گرفته بود.

دشمن بعثی که از شکست در عملیات والفجر ۸ و از دست دادن فاو به‌شدت سرخورده شده بود، شدت حملات خود به شهرها و مناطق غیرنظامی را افزایش داد و به دنبال انتقام‌گیری در چهارم آذر ۶۵، شهرستان اندیمشک را مورد تهاجم هوایی قرار داد.

در این حمله هوایی به گواه اسناد موجود و شاهدان عینی، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین حمله هوایی بعد از جنگ جهانی دوم است.

دشمن بعثی با ۵۴ فروند هواپیما به مدت بیش از یک ساعت و ۴۵ دقیقه شهرستان اندیمشک را آماج حملات خود قرارداد.

هجوم وحشیانه هواپیماهای بعثی که از ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه تا ساعت ۱۳ و ۲۵ دقیقه به طول انجامید، یکی از وحشتناک‌ترین و ماندگارترین رخدادهای دفاع مقدس است.

در این بمباران، بیش از ۴۰۰ شهید و ۷۰۰ مجروح تقدیم نظام اسلامی شد تا مردم اندیمشک با پوست و گوشت خود حماسه‌ای ماندگار در تاریخ ایران رقم بزنند.

در پی این حمله، تأسیسات زیربنایی شهرستان اندیمشک نظیرِ ایستگاه راه‌آهن، بخش تعمیرات راه‌آهن، بازار، رادار موشکی سد دز، سد و نیروگاه دز، پادگان دوکوهه و اداره پست و مخابرات مورد هدف قرار گرفت.

همچنین منازل مسکونی راه‌آهن و دیگر مناطق شهری اندیمشک از گزند این کرکس‌های وحشی در امان نماند.

اندیمشک گلوگاه خونین خوزستان در دفاع مقدس/ لزوم ثبت ۴ آذر در تقویم ملی

شدت این حملات به‌قدری بود که مقام معظم رهبری که در آن زمان ریاست‌جمهوری ایران بودند در سخنرانی خود در نمازجمعه تهران فرمودند: «صدام در اندیمشک قصابی کرد».

مردم اندیمشک همواره پاسدار ارزش‌های اسلامی و انقلابی بوده‌اند و با نقش‌آفرینی در دوران دفاع مقدس، مُهر تأییدی بر این مدعا زده‌اند.

چهارم آذر، روز خلق حماسه تاریخی مردم اندیمشک است و مطالبه دیرینه و به‌حق مردم، ثبت این روز در تقویم ملی کشور است. بعد از گذشت این‌همه سال از وقوع این حادثه، مردم اندیمشک همچنان در مظلومیت به سر می‌برند و تنها خواسته آنان ثبت چهارم آذر در تقویم ملی ایران به نام روز مقاومت اندیمشک است.

اندیمشک گلوگاه خونین خوزستان در دفاع مقدس/ لزوم ثبت ۴ آذر در تقویم ملی

بدون شک اگر این حادثه که پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه‌ترین بمباران هوایی در تاریخ است، در هر کجای دنیا رخ می‌داد، رسانه‌ها و مردم، آن را تبدیل به سَمبل مقاومت و ایستادگی می‌کردند و چنان به آن می‌پرداختند که هیچ‌گاه فراموش نشود، اما متأسفانه پس از گذشت حدود سی و چهار سال از این حادثه، این مقاومت بی‌نظیر جایی در تقویم رسمی کشور ندارد و انتظاری که مردم اندیمشک، شهدا، جانبازان و بازماندگان این حادثه از مسئولین دارند، ثبت این حادثه در تاریخ رسمی کشور است.

اندیمشک با تقدیم یک هزار شهید، ۳ هزار و ۵۰۰ مجروح و ۱۵۰ آزاده دین خود را به نظام و انقلاب ادا نموده و همچنان محکم و سرافراز در دفاع از آرمان‌های نظام اسلامی ایستاده است.

 

گزارش: سروش یوسفی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز