خبرگزاری کار ایران

مدیر جهادکشاورزی تایباد به ایلنا خبر داد:

بیش از 20 تن بذر بین کشاورزان دیم‌کار در تایباد توزیع شده است

asdasd
کد خبر : ۸۶۵۰۴۳

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: با توجه به اهمیت عملیات دیم‌کاری بخصوص در زراعت گندم و جو این مدیریت جهت جلوگیری از کشت بذور آلوده به بذر علف‌های هرز و استفاده از بذور گواهی شده و مناسب بیش از 20 تُن بذر بین کشاورزان دیم‌کار در این شهرستان توزیع کرده است.

محمد میری دیسفانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تایباد، اظهار کرد: هرچند زراعت دیم بستگی به نزولات آسمانی دارد، اما کیفیت و روش شخم و نیز تهیه به موقع زمین‌های مزروعی دیم و اِعمال شیوه‌های صحیح کشت تأثیر بسیار عمده‌ای در بهبود وضعیت زراعت و در نتیجه افزایش تولید دارد.

وی مقدار بارندگی سالیانه را در زراعت دیم اولین و مهم ترین عامل موثر بر عملکرد محصول دانست و افزود: بطور کلی مناطقی که دارای آب و هوای معتدل و بارندگی سالیانه‌ مطلوب و بیش از نرمال هستند برای زراعت گندم و جو به صورت دیم مساعد هستند.

میری دیسفانی بیان کرد: علاوه بر نزولات که منبع اصلی تأمین‌کننده‌ رطوبت زمین در دیم‌کاری بشمار می‌رود، عواملی شامل نگهداری رطوبت توسط خاک، جنس و نفوذپذیری خاک، شدت تبخیر، دمای هوا در استفاده بیشتر گیاه از رطوبت نقش دارند. 

وی درخصوص نقش بقولات در تقویت زمین عنوان کرد: در نواحی معتدل و سرد بیشتر از گیاهان خانواده‌ بقولات مانند نخود و عدس استفاده می‌شود همچنین این گیاهان سبب تقویت زمین از نظر ذخیره‌ ازت نیز می‌شوند.  

مدیر جهادکشاورزی تایباد با اشاره به آبیاری تکمیلی ادامه داد: این نوع آبیاری استفاده از روان‌آب‌های فصلی و آب‌های سطحی جمع‌آوری شده و نیز جویبارهای ناشی از بارندگی است، این روش با استفاده از ذخیره‌سازی رطوبت در خاک به شکل قابل ملاحظه‌ای تولید را افزایش می‌دهد؛ همچنین آبیاری تکمیلی در صورت لزوم و نداشتن محدودیت در جلوگیری از تنش رطوبتی و کاهش ریسک دیم‌کاری تاثیر بسزایی دارد.

وی اظهار کرد: شناخت هر یک از خصوصیات گیاه زراعی از نظر سازگاری با بارندگی کم و محیط خشک اهمیت زیادی دارد. پس از انتخاب گیاه زراعی مناسب برای کشت دیم، داشتن مهارت و دانش دیم‌کاری از نظر آماده‌سازی زمین، بذرکاری و... عامل مهم در زراعت دیم است. 

میری دیسفانی گفت: زمان مطلوب مصرف کود‌های ازته متغیر بوده و بستگی به مقدار بارندگی و شرایط دمایی هوا دارد و بهتر است براساس آزمون خاک و توصیه مناطق و نیز در صورت اطمینان از بارندگی‌های مناسب مصرف کرد. همچنین مصرف کود‌های فسفره براساس آزمون خاک و توصیه مناطق در پائیز و پیش از کاشت و یا هم‌زمان با کاشت توصیه می‌شود. 

وی مطرح کرد: هدف از کنترل علف‌های هرز در مزارع گندم دیم کاهش جمعیت آنان به حدی است که به محصول خسارت وارده نکرده و کیفیت محصول برداشت شده را کاهش ندهد، برای مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم دیم استفاده از روش‌های تلفیقی و مدیریت علف‌های هرز از قبیل ممانعت از کشت بذور آلوده به بذر علف‌های هرز و بوجاری بذور مصرفی، پاکیزه کردن ماشین‌آلات کشاورزی پیش از استفاده و ورود آنان به مزرعه، جلوگیری از تردد دام از مناطق آلوده در مزرعه، کشت گندم در تناوب با دیگر محصولات و خودداری از کشت متوالی آن، استفاده از آیش، کشت در زمان مناسب، کشت با تراکم مناسب و درنهایت استفاده از سموم علف‌کش نازک برگ قابل توصیه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز