خبرگزاری کار ایران

برای اولین بار انجام می شود؛

مستندسازی از گونه کرکس مصری در منطقه حفاظت شده درونه

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۵۱۱

رئیس محیط زیست بردسکن گفت: محمد ارشادی کارشناس اداره حفاظت محیط زیست بردسکن موفق شد در منطقه حفاظت شده درونه از کرکس مصری برای اولین بار مستند سازی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بردسکن، محمد مظلوم پناه در این خصوص افزود: کرکس مصری در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) بعنوان یک گونه در معرض خطر طبقه بندی شده و همچنین در ضمیمه II لیست CITES قرار گرفته است. بیشتر کرکس‌ها سری لخت دارند و این لخت بودن نقش مهمی در تنظیم حرارت بدن دارد.

مظلوم پناه خاطر نشان کرد: کرکس‌ها به‌ندرت به حیوانات سالم حمله می کنند ولی ممکن است حیوانات زخمی و بیمار را از بین ببرند و با تغذیه از لاشه حیوانات نقش سودمندی در پاکسازی طبیعت و جلوگیری از انتشار بیماریها و آلودگی‌ها دارند. نابودی کرکسها خطرات بهداشتی جدی را برای انسانها ایجاد می کند. مهمترین خطر برای کرکس‌ها سموم (حشره‌کش و جونده‌کش) و داروهایی است که کرکس‌ها به آن‌ها به شدت حساس هستند و خوردن کمترین مقدار آن باعث مرگ آن‌ها می‌شود. 

تحقیقات نشان داده است که هر کرکس در طول زندگی خود 13 هزار دلار به جوامع بشری کمک می‌کنند. در کشور هند پس از دهه 1990 نابودی کرکس‌ها باعث شیوع امراضی همچون طاعون، سیاه زخم و هاری شد به نحوی که تا سال 2015 مبلغ 34 میلیارد دلار به اقتصاد هند خسارت وارد شد.

در کشور هند عامل اصلی نابودی کرکس‌ها مصرف داروی دیکلوفناک بود که این دارو جهت اینکه الاغ ها و حیوانات اهلی دیگر خسته نشوند و از آنها بیشتر کار بکشند داده می‌شد و کرکس‌ها با تغذیه لاشه این حیوانات به سرعت از بین می‌رفتند. با از بین رفتن جمعیت کرکس‌ها و ماندن لاشه ها، آلودگی‌های مربوط به لاشه ها شدت یافت و بعد از چند سال جمعیت سگ‌ها و موش‌ها جای کرکس‌ها را گرفت.

افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد باعث انتشار هاری و حمله تهاجمی آنها به انسان شد به طوری که در طول سال 20 هزار نفر بر اثر بیماری هاری در هند کشته می شد. افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد با افزایش حملات پلنگ نیز همراه است چرا که سگ‌ها طعمه مورد علاقه پلنگ است و پلنگ‌ها برای شکار سگ‌ها وارد روستاها می‌شوند و در آنجا احتمال دارد که به دام‌های اهلی نیز حمله ور شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز