خبرگزاری کار ایران

همزمان با هفته کار و کارگر؛

مراسم تقدیر از کارگران نمونه در مشهد برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۵۳۵

همزمان با هفته کارگر ، در مراسمی با حضور مسئولان استانی از ۶۰ نفر کارگر نمونه مشهدی تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، سید حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در نشست تقدیر از کارگران که در محل سالن اجتماعات تالار شهر مشهد برگزار شد، در خصوص تاریخچه روز جهانی کارگر بیان کرد: ۱۵۱ سال قبل در چنین روزی زحمتکشان شهر شیکاگو در آمریکا آغاز کننده جنبش کارگری بودند و خواستار تغییر ساعت کار از ۱۴ یاعت به ۸ ساعت شدند. در جریان این جنبش،مراسم روز جهانی کارگر پایه گذاری شد. در کشور ما علاوه بر احزاب چپ گرا مثل "حزب توده"، در سال ۱۳۴۶ حزب "ایران نوین" سازمانی را به نام "سازمان کارگران حزب ایران نوین" ایجاد کرد و از آن سال علاوه بر جریانات سوسیالیستی و کمونیستی، بطن و متن جامعه کارگری هم وارد تشکل یابی شد .

وی در همین خصوص ادامه داد: در سال ۱۳۵۸ و قبل از آن در جریان انقلاب، ظرفیت‌های قابل توجهی از جامعه کارگری نصیب انقلاب شکوهمند اسلامی شد و در سال ۵۸ در حزب جمهوری اسلامی ایران شاخه کارگران پایه گذاری شد و به تدریج در سال ۷۱ خانه کارگر با اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب به عنوان یکی از اولین تشکل‌های صنفی و سیاسی در حوزه تحول خواهی و اصلاح طلبی در منظومه صنفی ،اجتماعی و سیاسی کشور بروز و ظهور پیدا کرد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه به بیان مطالبات کارگران پرداخت و گفت: در شرایط فعلی ۹۵درصد قرار داد های کارگری با کمال تاسف، قراردادهای موقت است .همانند ۱۵۱ سال گذشته هنوز هم در راس مطالبات جامعه کارگری نیاز های اولیه ای چون تامین معاش ،امنیت شغلی ،منزلت اجتماعی و  اینکه سایرگروه ها و مقامات و طبقات که تنها داشته او نیروی بازوی او برای عرضه در بازار های اقتصادی و اجتماعی ست.

همچنین سید حسین رسولی دبیر اجرایی خانه کارگر استان در خصوص اقدام هوشمندانه خانه کارگر بیان کرد: مرکز و خانه کارگر یک روز از هفته را به تقدیر از کارگران شهرداری تخصیص داده که چه کار بجایی ست ؛ چرا که این کارگران زحمت کش همواره سر کار هستند و در کل کشور یک روز به کارگران شهرداری اختصاص دارد.

وی در ادامه به تاکید دین بر کار و اهمیت کار و کارگری پرداخت و گفت:کار در اسلام مقدس است؛ به طوری که رسول الله دست کارگر را می بوسد و بر این بوسه افتخار میکند و میگوید که این دست از آتش جهنم محفوظ است .علی بن ابیطالب اولین پیشوا و امام ما خود کارگر است؛نخلستان آبیاری می کند ؛قنات حفر می کند و آب جاری می کند . همچنین رهبر بزرگوار انقلاب میفرماید حق تعالی مبدا کار و کارگری ست و هرروز روز کارگر است.

رسولی همچنین ضمن بیان اینکه کارگران مشکلات عدیده ای دارند ادامه داد:  از این مشکلات می توان به عدم امنیت شغلی ،قرارداد های موقت کار در کارهای دائم،تورم و گرانی،فاصله مزد و معیشت،خروج کارگاه های پنج نفره و ده نفره از شمول قانون کار،خارج کردن مناطق آزاد تجاری از شمول قانون کار،طرح پارامتریک که سن بازنشستگی از ۳۰ به ۳۵ سال افزایش پیدا کند،بالارفتن نرخ بیمه توسط مجلس و... اشاره کرد.

وی در همین خصوص ادامه داد:طبق امار ۵۶.۶ درصد کشور ایران تحت پوشش تامین اجتماعی هستند؛حدود ۱۴ درصد کسانی هستند که به طرقی بیمه نیستند و مشکلات فراوانی دارند .

باید منابع ثروت ملی به نوعی تقسیم شود و  دولت جمهوری اسلامی حق این را ندارد که پولی را به کسی دیگر بدهد؛ مشکل عمده این است که کارگرها باور ندارند که می توانند. 

کارگرها در مراکز تصمیم گیری،تصمیم سازی و اجرا هیچ نقشی ندارند و این موضوع منجر به این اتفاق می شود که در زمان فقر و گرانی عیش اغنیا و عزای فقرا را داریم. 

دبیر اجرایی خانه کارگر در پایان بیان کرد:جامعه کارگری باید به خود بیاید و خود را باور کند ،باید مطالبه گر باشند. از شورای شهر خواهش میکنم که بلوار یا خیابانی را به نام خیابان کارگر نام گذاری کنند.

همچنین رضا گلستانی ،دبیر حزب اسلامی کار خراسان رضوی در خصوص اهمیت نیروی انسانی و کارگر برای تولید بیان کرد:تولید ،صنعت و توسعه بدون نیروی انسانی همچون کودک ناقص الخلقه ای ست که نه تنها باری از دوش  کسی برنمیدارد که خود باری بر مشکلات پیشین است؛نیروی انسانی موتور متحرک و توسعه هر کشور است .

وی بر اهمیت کار در دین اسلام تاکید کرد و افزود: در فرهنگ دینی ما کار مفهومی مقدس شمرده می شود و کارگر رزمنده ای فی سبیل الله است.کارگران بزرگترین جامعه اماری و پویای هر جامعه هستند که میتوانند باتوجه پتانسیل و ظرفیت بالای اجتماعی که دارند در جامعه صاحب نفوذ و قدرت باشند و جامعه کار و کارگری یک فرصت اقتصادی و اجتماعی است که با توجه به آنها می توانیم از ظرفیت و توانمندی فوق العادشان بهره مند شویم و  با بی توجهی به آنان زمینه دلخوری و در نتیجه افت بهره وری باشیم. 

گلستانی در خصوص بیان اهداف حزب کارگری اظهار کرد:تشکیلات حزب کارگری مطبوع بنده با هدف کلان پیروی و اجرای مفاد مردمی مندرج در اساس نامه و مرام نامه مفاد رهبری خود را موظف به انجام وظایف در ابعاد مختلف میداند و  همواره به خود می بالد که دغدغه  احقاق حقوق گروهی را دارد که در تمام ادوار تاریخ زحمت کش ترین ،محروم ترین و مظلوم ترین قشر کشوری را در بر می گیرد.

دبیر حزب اسلامی کارگر در پایان با اشازه به مشکلات کارگران گفت:کارگان چه کارگر ساختمانی باشد و چه در بخش کشاورزی و صنعت و خدمات شهری کار کنند در جمیع جوامع از بسیاری از موارد محروم اند.اینان نه حقوق کافی دریافت می کنند ،نه خدمات درمانی درست و کاملی و نه بیمه و بازنشستگی روشن و مشخصی دارند.

تشکیلات مطبوع بنده در کنار خانه کارگر و دیگر تشکل های کارگری به عنوان نماینده بخش کارگری از مسئولین تقاضای یاری و مساعدت بیشتری نسبت به گذشته و نسبت به جامعه خدوم کارگری را دارند.

گفتنی است در پایان این مراسم از 60 نفر از کارگران زحمتکش استان تقدیر و تشکر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز