خبرگزاری کار ایران

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد:

هزار و 217 میلیارد تومان از درآمدهای عمومی شهرداری‌مشهد محقق شده است

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۲۴۷

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد گفت: تاکنون یک هزار و 217 میلیارد تومان از درآمدهای عمومی شهرداری محقق شده است.

به گزارش ایلنا، محمد آذری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: دو وظیفه عمده مدیریت منابع و مصارف را در این حوزه بر عهده داریم. به هر دلیلی بخش قابل توجهی از درآمدهای شهرداری‌ها وابسته به صنعت ساختمان است که این درآمدها در دوران رونق افزایش یافته و در دوران رکود کاهش می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر تنها 30 درصد از ترکیب درآمدی شهرداری‌ها را درآمدهای پایدار تشکیل می‌دهد و 70 درصد این درآمدها از صنعت ساختمان وصول می‌شود.

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد مقدس با اشاره به اینکه انجام 400 خدمت ارائه شده از سوی شهرداری نیازمند هزینه‌های زیادی است، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از مصارف شهرداری قابل کاهش نیست که مربوط به بخش نگهداری شهر می‌باشد. نمی‌توانیم در صورت کاهش درآمدهای شهرداری، اموری همچون رفت و روب، جمع‌آوری زباله، نگهداری فضای سبز و ... را انجام ندهیم.

مشهد، اولین کلان‌شهر در اجرای لایحه خروج از رکود صنعت ساختمان

آذری ادامه داد: باید توجه داشت که پروژه‌های عمرانی در حال احداث بعد از افتتاح به نگهداری نیاز داشته و هزینه به شهر تحمیل می‌کند. پس هزینه‌های نگهداری شهر هر روز در حال افزایش است.

وی با بیان این مطلب که همه پروژه‌های عمرانی سطح شهر فعالی هستند و همه تعهدات به موقع انجام می‌شود، عنوان کرد: اولین کلان‌شهری هستیم که لایحه خروج از رکود را تصویب و اجرایی کردیم که حاصل ارتباط با نمایندگان انبو‌سازان بود.

14 روز تا پایان مهلت برای استفاده از تخفیف 34 درصدی باقی مانده است

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد مقدس بیان کرد: چون بخشی از هزینه‌های صنعت ساختمان با شهرداری در ارتباط است و به دلیل کمک به سازندگان مسکن، با مصوبه شورای اسلامی شهر از 25 دی‌ماه سال جاری تا پایان وقت اداری روز 24 بهمن‌ماه جاری تخفیفات 34 درصدی برای پرداخت‌های نقدی شهروندان در نظر گرفته شده است.

آذری با اشاره به اینکه این مهلت به هیچ عنوان تمیدی نخواهد شد، تصریح کرد: شهروندان عملا بعد از دریافت فیش پرداخت نقدی تا 10 روز برای پرداخت مهلت دارند و عملا این تخفیفات تا 4 اسفندماه مهلت پرداخت خواهد داشت. همچنین پرداخت‌های علی‌الحساب از سوی شهروندانی که به تازگی درخواست صدور پروانه ساختمانی را داده‌اند مشمول این تسهیلات می‌شود.

پرداخت‌های شهرداری با استفاده از تعرفه سال 94 تا 23 بهمن‌ماه جاری

وی بیان کرد: هر ساله به استناد کمیسیون ماده 64 مالیات‌ها باید دفترچه مالیاتی تهیه و اجرا شود. امسال این دفترچه تغییرات گسترده‌ای یافته است اما اگر شهروندان تا 23 بهمن ماه جاری اقدام به پرداخت حقوق شهرداری نمایند این محاسبات بر مبنای تعرفه سال 94 خواهد بود. با وجود اجازه قانونی، قیمت‌ها را افزایش نداده‌ایم.

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد گفت: قبلا تخفیفات نقدی در 6 ماهه اول سال 20 درصد و در نیمه دوم سال 15 درصد بود که با تصویب شورای اسلامی شهر این تخفیفات در کل طول سال 24 درصد برای پرداخت‌های نقدی خواهد بود.

مالیات بر ارزش افزوده مهمترین کد درآمدی شهرداری

وی با اشاره به اینکه درآمدهای پایدار که ارقام خردی دارد برای ما مهم است، تصریح کرد: این درآمدها شامل عوارض نوسازی، پسماند و آتش‌نشانی، صنفی، خودرو و سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد که مهمترین کدهای درآمدی شهرداری هستند.

آذری ادامه داد: در ابتدای برنامه‌های توسعه‌ای کشور که میزان دریافت مالیت بر ارزش افزوده 3 درصد بود نیمی از آن به شهرداری تعلق می‌گرفت اما با وجود افزایش میزان این مالیت به 9 درصد، سهم شهرداری تنها به 3 درصد افزایش یافته است.

رشد 50 درصدی درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده

وی با اشاره به افزایش 50 درصدی دریافتی سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری، اضافه کرد: تقریبا 90 درصد دریافتی ما از بخش محلی مالیات بر ارزش افزوده صحیح است اما رقم واقعی سهم خود از بخش دولتی این مالیات که شامل مالیات بر ارزش افزوده سوخت و عوارض گمرکی می‌باشد را نمی‌دانیم.

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد مقدس اظهار کرد: در سال جاری 250 میلیارد تومان از محل سهم شهرداری از مالیت بر ارزش افزو.ده وصول شده است که از این رقم تنها 50 میلیارد تومان از محل بخش دولتی بوده است.

آذری با اشاره به اینکه سال گذشته دریافتی شهرداری تهران از محل مالیات بر ارزش افزوده 15 برابر مشهد بوده است، عنوان کرد: بسیاری از دستگاه‌های شهر مشهد از جمله ایران خودرو، مخابرات و بانک‌ها و... به بهانه اینکه فعالیت آنها محلی نیست حقوق خود را به تهران پرداخت می‌کنند. اگر اینگونه باشد پس شهرداری مشهد نیز وظیفه‌ای برای خدمت‌رسانی به آنها ندارد. مگر می‌شود از شهرداری مشهد خدمت گرفت و به شهرداری تهران حقوق مربوطه به این خدمات را پرداخت کرد؟

وی با اظهار تاسف از تصویب طی مسیر خزانه برای سهم شهرداری‌ها از مالیت بر ارزش افزوده تاکید کرد که شهر نمی‌تواند منتظر تخصیص اعتبار برای ارائه خدمات به مردم باشد.

توزیع قبوض عوارض نوسازی از نیمه دوم بهمن‌ماه جاری

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد مقدس بیان کرد: برای 600 هزار واحد، تعداد یک میلیون و 100 هزار قبض نوسازی مربوط به سال جاری و معوقات چاپ شده که از نیمه دوم بهمن ماه توزیع آن آغاز می‌شود. همه زیرساخت‌ها برای پرداخت الکترونیکی این قبوض نیز آماده شده است. همچنین امکان اعتراض و تقسیط این قبوض نیز وجود دارد.

آذری اضافه کرد: این قبوض شامل هزینه رفت و روب، جمع‌آوری زباله، نگهداری فضای سبز و خدمات آتش‌نشانی است که میانگین قبوض سال گذشته تنها برای هر واحد معادل 84 هزار تومان بود. البته تنها یه سوم مودیان در سال گذشته قبوض عوارض نوسازی خود را پرداخت کردند.

بدهی 50 میلیارد تومانی مردم به شهرداری مشهد در عوارض خودرو

وی با اشاره به اینکه کل مبلغ فیش‌های صادره برای عوارض نوسازی 50 میلیارد تومان است، افزود: حدود یک میلیون خودرو پلاک مشهد وجود دارد که باید عوارض خود را پرداخت نمایند. متوسط عوارض سالانه برای یک دستگاه خودرو پراید تنها 30 هزار تومان است اما متاسفانه 50 میلیارد تومان بدهی معوق در این کد درآمدی وجود دارد.

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد مقدس با بیان این مطلب که مشهد رتبه اول در پرداخت عوارض خودرو در کشور را داراست، گفت: از اول بهمن ماه سال جاری خودروهای فاقد برچسب عوارض توسط پلیس راهور 15 هزار تومان جریمه خواهند شد.

بدهی 60 میلیارد تومانی اصناف به شهرداری مشهد

آذری، هزینه مستقیم شهرداری برای هر خودرو که در سال 90 محاسبه شده است را 184 هزار تومان اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: امسال برای 143 هزار واحد صنفی نیز قبض عوارض صادر می‌شود که سال گذشته از این محل تنها 8 میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم در صورتی که این رقم باید 20 میلیارد تومان می‌شد.

وی اذعان کرد: واحدهای صنفی شهر مشهد بالغ بر 60 میلیارد تومان از محل عوارض صنفی به شهرداری بدهکارند.

تحقق روزشمار 50 درصدی درآمدهای شهرداری مشهد

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد مقدس در مورد درآمدهای شهرداری نیز گفت: تاکنون مجموعا یک هزار و 217 میلیارد تومان از درآمدهای شهرداری مشهد محقق شده که میزان تحقق درآمدهای شهرداری به صورت روزشمار 50 درصد و در مجموع نیز 42 درصد از کل درآمدهای پیش‌بینی شده سال 95 شهرداری مشهد محقق شده است.

آذری ادامه داد: تحقق روزشمار درآمدها در سال گذشته در این لحظه 46 درصد بود که امسال با رشد 200 میلیارد تومانی وصولی نقدی در حوزه درآمدهای مواجه هستیم.

وی با اشاره به اجرای اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی در هزینه‌های شهرداری در این حوزه، خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد با احتساب بخش خصوصی بالغ بر 25 هزار مزد بگیر دارد که 9 هزار و 500 نفر از این تعداد با شهرداری رابطه استخدامی و قراردادی دارند. برای پرداخت مزد این افراد به طور متوسط ماهیانه به بیش از 60 میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

رشد 3 برابری درآمدهای شهرداری با اجرای تخفیف 34 درصدی

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد مقدس گفت: با اجرای تخفیفات 34 درصدی شاهد رشد 2 تا 3برابری درآمدهای شهرداری در روز هستیم به گونه‌ای که در حال حاضر روزانه حدود 5 میلیارد تومان درآمد توسط شهرداری مشهد کسب می‌‌شود.

آذری در مورد بدهکاران به شهرداری نیز عنوان کرد: برای بخشی از بدهکاران به شهرداری توسط کمیسیون ماده 77 حدود 200 میلیارد تومان رای صادر شده است که بیشترین بدهی مربوط به بیمه‌ها می‌باشد.

پرداخت بدهی‌های دولتی به شهرداری در سال جاری مساوی صفر ریال

وی تصریح کرد: عمده‌ترین بدهکاران به شهرداری را دستگاه‌های دولتی تشکیل می‌دهند که بالغ بر 2 هزار و 500 میلیارد تومان به شهرداری مشهد بدهی دارند. دولت قرار شده است از طریق اوراق خزانه بخشی از این بدهی‌ها را تسویه نماید اما تاکنون یک ریال هم در سال جاری پرداخت نشده است.

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد گفت: یکی از دستگاه‌های بدهکار به شهرداری مشهد نیز فرودگاه است که در رقم بدهی اختلافاتی وجود دارد اما تعهد کرده‌اند در صورت توافق بر سر میزان بدهی، پرداخت نمایند.

لایحه بودجه 96 شهرداری مشهد در راه شورای اسلامی شهر

آذری ادامه داد: لایحه بودجه سال 96 شهرداری نیز تهیه شده و به صورت غیر رسمی تقدیم شورای اسلامی شهر شده است و به صورت رسمی نیز این هفته به شورا خواهد رفت. در این بودجه به صورت واقع ‍‌ینانه با افزایش 6 درصدی درآمدهای شهرداری مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: از بخش کمک‌های دولتی برای خطوط قطار شهری نیز تاکنون 60 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز