خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی:

باید از ظرفیت هنرمندان در مشهد استفاده کرد

asdasd
کد خبر : ۴۱۷۵۹۴

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هنرمندان سرمایه های این استان هستند آنچه در سال 2017 مشهد را به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی می‌کند وجود همین ظرفیت هاست .

به گزارش ایلنا، سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نشست صمیمی با هنرمندان که در مجتمع رفاهی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد،افزود: مشهد به دلیل حضور هنرمندان برجسته در همه شاخه‌های هنری در کشور می‌درخشد و این درخشش به دلیل حضور همین اساتید و هنرمندان برجسته است.

وی از هنرمندان به عنوان یک سرمایه یاد کرد و افزود: آنچه در سال 2017 مشهد را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می کند وجود همین ظرفیت هاست.
 
سرابی تصریح کرد: از تمام فرصت ها و ظرفیت ها باید بهره جست تا پایتخت فرهنگ اسلامی را در سطح ملی و بین المللی معرفی کرد.
 
وی تصریح کرد: در راستای این معرفی ،تلاش کرده‌ایم از فرصت رسانه ها استفاده کنیم به طوری که در 29 مهرماه سال جاری همایش رسانه ای را با حضور مدیران رسانه سراسر کشور خواهیم داشت تا بتوانیم این عنوان را نهادینه کنیم .

وی ادامه داد : تلاش خواهیم کرد درآستانه 2017،اتاق گفتگو یی را با حضور شهردار مشهد داشته باشیم تا بتوان مطالبات و مشکلات هنرمندان مطرح شود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از هنرمندان و انجمن ها ی فرهنگی و هنری را یک اصل خواند و افزود: انجمن های فرهنگی و هنری مشخصا یک انجمن خاص در یک حوزه موضوع نیست بلکه باید بر جریان هنر تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: انجمن ها فرهنگی و هنری ،انجمن های ارشاد نیستند بنابراین خود را محدود به یک دستگاه ندانند و  به سراغ دیگر دستگاه ها بروند و از ظرفیت آنها بهره گیرند.
 
سرابی با بیان اینکه ضروری است مانیز توان خود را تقویت کنیم افزود: تمام تلاش ما در راستای تقویت توان است درست است بضاعت ما محدود است اما ناامید نیستیم و فرصت 2017 را بسیار خوب می دانیم چرا که این ظرفیت برای ما امکانات و اعتبارات خاصی را رقم خواهد زد.
 
وی ادامه داد: بسیاری از فعالیت های هنری در استان تنها با ابتکار انجام می شود نه اعتبار که این نشانگر آن است که جامعه هنری اقتصاد هنر را به درستی آموخته و درراستای آن گام برمی دارد .
 
وی در خصوص فردوسی شاعر حماسه سرای گفت: تلاش کردیم بزرگداشت زبان فارسی را به عنوان یک مطالبه جدی پیگیری کنیم و به حمدالله 25 اردیبهشت ماه روز فردوسی به عنوان روز پاسداشت زبان فارسی در تقویم جمهوری اسلامی قرار گرفت .
 
سرابی با تاکید فعالیت کانون هنرمندان خراسان افزود : این کانون در حال حاضر نیازمند بازنگری دوباره است تا بتوان از کارکرد آن بهره گرفت .
 
وی در پایان تصریح کرد: از انجمن عکس، هنرهای تجسمی و خوشنویسی درخواست دارم مجلدی را با عنوان کتاب در حوزه معرفی مشهد و ظرفیت های فرهنگی و هنری آن آماده کنند.
 
در ادامه محمد کاظم دبیری معاون طرح و برنامه ریزی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های دبیرخانه مشهد 2017 افزود: 100 برنامه فرهنگی و هنری دارای اولویت را در سال 2017 در مشهد میزبان هستیم .
 
وی ادامه داد: تعامل با هنرمندان جامعه اسلامی،افزایش سالن های تاتر و سینمای شهر با همکاری بخش خصوصی  و نیز هفته های فرهنگی و هنری از جمله اقدامات است .
 
دراین دیدار اشکان ضیایی کارگردان سینما با انتقاد از مشکلات مالیاتی به وجود آمده در حوزه شرکت های سینمایی اظهار کرد: با توجه به اینکه فعالیت های فرهنگی و هنری در خصوص مالیات از قانون معافیت برخوردارند متاسفانه امروز از سوی اداره کل دارایی مقادیر زیادی مالیات تعیین می شود که درکنار این ارزش افزوده این مشکل را دوچندان کرده است .
 
وی ادامه داد : ضروری است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با ارائه کارت شناسایی در همه ی شاخه های هنری هویتی را به هنرمندان شهر به لحاظ جایگاه حقوقی مانند دیگر صنوف داشته باشد .
 
رضاشکری یکی دیگر از فعالان سینما  نیز ضمن قدردانی از برگزاری این نشست تحت عنوان اتاق گفتگو و دیدار مدیرکل اظهار کرد : دوسال است نشست های خوبی در مشهد با حضور بالاترین مقام استان و هنرمندان تشکیل می شود که این نیز اگرخروجی خاصی نداشته باشد بازهم قابل تقدیر است چرا که مسئولین با مشکلات این قشر آشنا می شوند .
 
توکلی زاده استادخوشنویسی با تاکید برآنکه مشهد را در شان امام رضا (ع) معرفی باید کرد افزود: انتظار می رود در رویداد مشهد 2017 ،این شهر را با توجه به منزلت و جایگاه این امام رئوف به جهان اسلام معرفی کنیم که این مهم نیازمند اتاق های گفتگویی از این دست است .
 
سید جواد اشکذری رئیس انجمن تاتر استان خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه استان خراسان رضوی درحوزه تاتر سرآمد است و به لحاظ اقتصادی رشد زیادی را توسط فروش گیشه داشته لذا ضروری است توجه ویژه ای به این هنر فاخر شود .
 
وی برآموزش تاکید کرد و افزود : ضروری است انجمن تاتر را با دو محور تاتر در شهرستان ها و آموزش برای تربیت نیروهای زبده و متخصص حمایت کنید.
 
در ادامه استاد خواجوی هنرمند عرصه هنرهای تجسمی مشهد را شهری بی رنگ خواند و افزود: شهر ما بی رنگ است و دیوارهای آن همه صخره ،که این در درازمدت بر روی مردم این شهر تاثیر می گذارد .
 
وی در ادامه افزود: ضروری است شهرداری با کمک هنرمندان ،شهر را از سیاهی و سفیدی و صخره ای بودن خارج کند .
 
در ادامه استاد یگانه هنرمندو پیشکسوت موسیقی افزود : هنر روایتگری در استان با قدمتی کهن است که متاسفانه به دست فراموشی سپرده شده ،باید با برنامه ریزی منسجم این هنر را زنده نگه دارید .
 
وی ادامه داد: انتظار می رود در این شهر که خاستگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است حضور این شاعر بلند آوازه را ارج نهیم و شاهنامه را با زبان هنر معرفی نماییم .
 
در ادامه کهیاری یکی دیگر از هنرمندان موسیقی با تاکید بر برگزاری نشست ها و دیدار ها به صورت مجزا و تخصصی برای هر شاخه هنرافزود : تشکیل این جلسات منجر به ارائه راهکار و بیان مشکلات می شود .
 
در ادامه صالحی هنرمند خوشنویسی با بیان اینکه هنرمندان و مفاخر فرهنگی و هنری سرمایه ملی محسوب می شوند افزود: لازم است کنگره ای بین المللی در خصوص سلطان علی مشهدی هنرمند عرصه خوشنویسی که کتابت داشته اند برگزار کنیم تا بتوانیم این هنر فاخر را به جامعه اسلامی معرفی کنیم.
 
وی تاکید کرد : تشکیل پژوهشگاه خوشنویسی ،احداث موزه کتابت قرآن در جهان اسلام از دیگر انتظارات است.
 
در ادامه طاهریان رئیس انجمن موسیقی استان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد انجمن گفت: مشهد ظرفیت برگزاری جشنواره دائمی آموزشگاه های آزاد هنری را در عرصه موسیقی و هنرهای تجسمی دارد که این مستلزم حمایت است .
 
وی بر استفاده از هنر موسیقی در معرفی مشهد در رویداد بزرگ 2017 تاکید کرد.
 
در ادامه عظیمی عضو انجمن موسیقی بر بهره گیری از آموزش تاکید کرد  و حمایت این اداره کل را در عرصه موسیقی مطالبه نمود.
 
استاد صدرالسادات هنرمند هنرهای تجسمی افزود : متاسفانه از هنرمندان هیچ مشاوره ای در زیباسازی شهر انجام نمی شود و این در شرایطی است که بارها اعلام کرده ایم جامعه هنرمندان حاضر به ارائه مشاوره رایگان است چرا که معتقدیم ناهنجاری های فضای بصری را با بهره گیری از زبان هنر می توان کاهش داد.
 
در ادامه مرتضی لطفی رئیس انجمن عکاسان استان با تاکید بر رویداد 2017 در مشهد اظهار کرد : ضروری است زیرساخت های لازم را در حوزه سینما ،تاتر ،موزه و پژوهشگاه فراهم شود و مشهد را با توجه به ظرفیت عظیمی که دارد معرفی کنیم .
 
وی بر انسجام هنرمندان تاکید کرد و افزود: به نظر ضروری است کانون هنرمندان استان با محوریت هنرمندان دوباره تشکیل شود تا بتوان با بهره گیری از یک تشکل ،حقوق صنفی خود را مطالبه کنیم .
 
در ادامه علی مقدسی مدیر آموزشگاه آزاد سینمایی افزود : عوارض تجاری ،عوارض صنفی و هزینه های گزاف مهمترین مشکلاتی است که هنرمندان با آن مواجه هستند که چه بسا این مشکلات منجر به تعطیلی بسیاری از این مراکز شده است .
 
اختصاص خیابانی به نام استاد سلطان علی مشهدی ،ارتباط دوسویه بین شهرداری و هنرمندان ،افزایش سالن های تاتر ،تشکیل اتاق‌های گفتگوی تخصصی، فعال کردن مجموعه‌های هنری استان و نیز بهره‌گیری از تبلیغات برای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 از دیگر مطالبات هنرمندان بود.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز