خبرگزاری کار ایران

کاج 700 ساله در تربت حیدریه ثبت ملی می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: درصدد ثبت درخت کاج 700 ساله روستای کاج درخت در بخش مرکزی تربت حیدریه هستیم و به همین منظور پرونده ثبت این اثر طبیعی در فهرست ملی تهیه شده است.

به گزارش ایلنا، هادی شریفان با اعلام این خبر افزود: این درخت یکی از ماندگار ترین آثار طبیعی در شهرستان تربت حیدریه است که کارشناسان محیط زیست و جهاد کشاورزی عمر آن را بین 500 تا 700 سال براورد کرده اند.

وی گفت: البته برخی از گمانه‌زنی‌ها عمر این درخت را تا دو هزار سال تخمین زده‌اند که بررسی‌ها درباره تعیین دقیق عمر این درخت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سایه انداز این درخت 19 متر مربع است افزود: درخت چنار کهنسال تربت حیدریه 12 متر ارتفاع و 2 متر و 32 سانتیمترقطر دارد و مالکیت عمومی آن عمومی است.

شریفان همچنین به دیگر پرونده‌های در دست تهیه این شهرستان به منظور ثبت در فهرست آثار ملی اشاره کرد و افزود: پرونده "رباط میانه" و "محوطه شهر سبزه خرم" از بناهای تاریخی بخش رخ این شهرستان در نوبت ثبت در فهرست آثار ملی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع 70 بنای تاریخی شناسایی شده در این شهرستان، 46 اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته که 35 مورد آن بنای تاریخی و بقیه محوطه و تپه‌های باستانی است.

کد خبر : ۳۵۲۰۰۴