خبرگزاری کار ایران

معاون دادستان استان خبر داد؛

عذرخواهی فرماندار، شهردار و ۲ وزارتخانه از خانواده مقتول مشهدی

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۴۴۹

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار در کشور با پیگیری‌های قضایی و صدور رأی دادگاه، مسئولان کشور موظف به عذرخواهی از خانواده کودک مقتول در مشهد شدند.

به گزارش ایلنا از مشهد، نیره عابدین‌زاده در این خصوص افزود: در پی حادثه دلخراش قتل عمدی یک کودک در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ اقدامات ویژه قضایی آغاز و پس از طی کلیه تشریفات و فرآیندهای قانونی، متهم در تیرماه همان سال به دار مجازات آویخته شد.

عابدین زاده افزود: نقطه قابل توجه در این ماجرا این است که در رأی صادره توسط دادگاه، برای اولین بار وزیر راه و شهرسازی، وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشور به دلیل وجود نقایص سازمانی، مکلف به عذرخواهی از خانواده مقتول شدند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: در رای صادره علاوه بر تکلیف مسئولان مبنی بر عذرخواهی از خانواده مقتول، اصلاح آیین نامه مربوط به سرویس مدارس با رویکرد حمایت از حقوق کودکان پیش بینی شده که باید توسط دستگاه های متولی از جمله وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور به مرحله اجرا درآید.

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۵ مشهد بیان کرد: تعبیه یک سیستم هشدار دهنده برای پیدایش سریع کودکان مفقود و ربایش شده نیز از دیگر دستاوردهای مهم رای مزبور است.

طبق این گزارش، به دلیل وقوع این حادثه دلخراش در شهر مشهد، تعدادی از مسئولان از جمله فرماندار مشهد، مدیرکل آموزش و پرورش استان و شهردار مشهد به نمایندگی از مقامات مسئول و در راستای اجرای رأی قضایی در منزل مقتول حضور یافته و مراتب عذرخواهی خود را اعلام می کنند.

ظهر پنجم اردیبهشت سال ۹۷ بود که کودک ۱۰ ساله مشهدی، کیف مدرسه را بر دوش انداخت، اما از سرویس مدرسه خبری نشد. «محمدحسین» که در کلاس چهارم ابتدایی تحصیل می‌کرد با چهره‌ای نگران به مادرش چشم دوخت و از این که عقربه‌های ساعت به تندی از یکدیگر سبقت می‌گرفتند، دلهره داشت که به کلاس درس نرسد. مادر که نگرانی فرزندش را دید بلافاصله درخواست تاکسی تلفنی کرد و بدین ترتیب «محمدحسین» آخرین لبخند زیبایش را بر ذهن مادر نقش زد و از حیاط منزل بیرون آمد.

در این هنگام راننده پرایدی که تصویر «مارمولک» را روی داشبورد خودرو ترسیم کرده بود، به کودک نگاهی انداخت و «محمدحسین» هم با این سوال که «آژانس هستی؟» سوار پراید سفید رنگ شد. راننده ۲۷ ساله که افکار پلید شیطانی را در سر می‌پروراند، بی درنگ پدال گاز را فشرد و کودک بی گناه را به انتهای جاده خاکی در اطراف شهرک صنعتی مشهد برد.

او که قصد داشت کودک ۱۰ ساله را هدف آزار و اذیت قرار دهد با مقاومت حیرت انگیز «محمدحسین» روبه رو شد و به ناچار در همان حالت عصبانیت او را از داخل خودرو بیرون کشید و با ضربات سنگ و چاقو به قتل رساند و سپس از محل گریخت.

بعد از ظهر همان روز و با کشف جسد کودک مذکور تلاش‌ها برای شناسایی قاتل بی رحم آغاز شد. طولی نکشید که با دستورات ویژه قاضی کاظم میرزایی (قاضی ویژه قتل عمد در زمان وقوع حادثه) و فعالیت گسترده کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی، متهم به قتل در حالی دستگیر شد که خودروی پراید را در پارکینگ منزل پدرش پارک کرده بود.

این قاتل سنگدل که به قاتل «مارمولک نشان» مشهور شد، به صراحت قتل «محمدحسین ازغدی» (دانش آموز ۱۰ ساله) را پذیرفت. طولی نکشید که با طی مراحل دادرسی و پیگیری‌های سرکار خانم عابدین زاده (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) و دیگر مسئولان، حکم قصاص نفس «سجاد- ر» (قاتل مارمولک نشان) صادر شد و در تیر سال ۹۷ در ملأعام به اجرا درآمد.

اما پدر «محمدحسین» باز هم با طرح شکایت‌هایی جداگانه به پیگیری ابعاد دیگر این حادثه تلخ پرداخت و از دیگر افرادی که به طور غیرمستقیم در قتل فرزندش تاثیرگذار بودند، تقاضای خسارت‌های مادی و معنوی کرد تا قدمی در جهت پیشگیری از وقوع چنین جرایمی در آینده برداشته باشد.

از سوی دیگر قضات شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر تهران، پس از بررسی دقیق سطور اوراق این پرونده رای به الزام عذرخواهی وزیران یا نمایندگان قانونی سه وزارتخانه (آموزش و پرورش -کشور - راه و شهرسازی) و شهرداری مشهد از خانواده مقتول دادند.

پس از عذرخواهی رسمی مسئولان از خانواده محمدحسین ازغدی (دانش آموز ۱۰ ساله)، شهردار مشهد نیز آمادگی خود را برای همکاری و اصلاح روزنه آسیب‌های اجتماعی اعلام کرد تا اقداماتی برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث تاسف باری صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز