خبرگزاری کار ایران

آگاهی مردم از فواید درخت تاغ مانع قطع شدن این گونه گیاهی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۰۶۹

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: آگاهی بخشی از فواید درخت تاغ توسط رسانه ها از عوامل اصلی جلوگیری از قطع ناآگاهانه این گونه گیاهی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سمیه حصاری در تور خبرنگاری و بازدید از پروژه های شاخص منابع طبیعی گناباد گفت: خبرنگاران صدای ما، همراه ما و بازوی توانمند ما در معرفی پروژه های منابع طبیعی به مردم‌ باشند. اگر مردم از فواید تاغ آگاه شوند اقدام به قطع آن نخواهند کرد زیرا عده اندکی افراد سود جو آگاهانه دست به قطع تاغ می‌زنند.

وی گفت : عرصه استان بالغ بر ۱۱ میلیون هکتار است که ۸ میلیون هکتار آن را عرصه های ملی و منابع طبیعی در بر دارد که حفاظت از اراضی گسترده منابع طبیعی و ملی جز با حمایت و مشارکت مردم و با عده اندک نیروهای منابع طبیعی بسیار سخت است.

 مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود : منابع طبیعی در کنار مردم است نه در تقابل با مردم و متاسفانه علی رغم تلاش‌های همکاران ما در دایره منابع طبیعی باز هم عده ای درختان تاغ را قطع و به فروش می‌رسانند که اگر آگاهی بخشی توسط رسانه ها انجام گردد قطعا افراد زیادی که از روی ناآگاهی تاغ را قطع می‌کنند خواهند فهمید که این تاغ به منزله سربازی است که از خاک محافظت می‌کند.

وی گفت : در زمان گذشته حرکت شن های روان مشکلات زیادی برای زندگی افراد این منطقه و روستاهای اطراف ایجاد کرده بود که با پروژه های تثبیت شن و بیابان‌زدایی بسیاری از این مشکلات رفع شده است.

حصاری تصریح کرد: دغدغه اصلی ما برای خاک است و عرصه های ملی و منابع طبیعی میراث گرانبهایی است که با حداقل آسیب باید به نسل های بعد منقل شود تا نسل آینده از ما به نیکی یاد کنند. از تمام علاقمندان به حفاظت از عرصه های ملی دعوت می‌کنیم همیار طبیعت باشند و در حفاظت از این میراث گرانبها ما را یاری کنند.

محمدرضا نخعی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گناباد نیز گفت: مشارکت، حفاظت و نگهداری در اجرای پروژه های منابع طبیعی و آبخیزداری عامل بسیار مهمی به شمار می‌رود که نیازمند فرهنگ سازی است و این امر جز با تلاش و زحمات خبرنگاران محقق نمی شود.

نخعی افزود: خوشبختانه در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پروژه های مناسبی نظیر نهالکاری، بذرپاشی، تله رسوب گیر، تنوع گونه ای، جنگل های دست کاشت، بادشکن های زنده و غیر زنده، مطالعات آبخیزداری، ایجاد بندهای خاکی، گابیون، کپه کاری، حفاظت و قرق و غیره اجرا شده که امروز شاهد اثربخشی آنها هستیم.

وی افزود: با توجه به خشکسالی و بحران آب در شهرستان روند بیابان زایی در منطقه در حال گسترش است که مقابله با آن نیازمند مشارکت مردم و همه دستگاههای اجرایی است.

وی ادامه داد: در این تور، خبرنگاران ضمن بازدید از پروژه های شاخص اجرا شده شهرستان در راستای طرح پویش نهالکاری و بذرکاری ۱۴۰۰ تعدادی نهال در منطقه کانون بحرانی فرسایش بادی عمرانی بوسیله آنان غرس شد و در ادامه از یک واحد تولیدی در منطقه نوده پشنگ شهرستان گناباد که در امر حفاظت از تاغزارها حامی منابع طبیعی است بازدید بعمل آوردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز