خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

سبزوار هنرمندان ممتاز و برجسته ای دارد/ مسئولان صدای هنرمندان را بشنوند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۰۶۵۱

هنرمند فعال سبزواری گفت: ضرورت توجه و حمایت مسئولان و مدیران از صنایع دستی بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

مریم کلاته در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ضرورت تلفیق هنرهای اصیل ایرانی و به ویژه آینه کاری سنتی با معماری مدرن گفت: آینه کاری قطعا یکی از اصلی ترین و زیباترین هنرهای ایرانی ست که باید در قالب جدید و در تلفیق با معماری مدرن با سهولت بیشتری قابل استفاده در حوزه عمرانی و زیباسازی شهری باشد. 

وی با اشاره به اینکه در زمان کنونی بخاطر هزینه های نسبتا بالا و مدت زمان طولانی، به جای طراحی اصیل روی سبک های ابتدایی و حتی مبتذل کار می‌شود ادامه داد: در حقیقت با رویه کنونی و اهمیت قائل نشدن برای هنر در حق هنرمندان اجحاف می‌شود در حالی که می‌توان با امکانات جدید در عرصه هنر و با تلفیق آن با علم جدید و معماری مدرن با حفظ اصالت اولیه هنر به رشد هر چه بیشتر هنرهای گوناگون نیز کمک کرد. متاسفانه در شهر سبزوار نه تنها به هنر آینه کاری توجهی نمی‌شود بلکه درکی از این هنر هم وجود ندارد! مردم و مدیران مختلف سبزوار نتوانسته‌اند به مقوله زیبا شناسی و ظرافت آن پی ببرند و همین مسئله باعث دلسرد شدن بسیاری از هنرمندان شده است. 

این هنرمند همچنین با انتقاد از این موضوع که با وجود دارا بودن هنرمندان چیره دست و توانا در تمامی حوزه های هنری، صنایع دستی و... از هنر عقب افتاده ایم و به جایگاه حقیقی آن در شهرستان نرسیده ایم اضافه کرد: متاسفانه محصولات ارزان قیمت با دیزاین های غیر هنری جای تولیدات ارزشمند هنرمندان و به خصوص آینه کاری سنتی  را گرفته است در حالی که در مدت فعالیت در این عرصه امتیاز و وعده ای نیز به من داده نشده و هر آنچه که بوده تحسین بوده است، در حالی که هنرمندان غیر از تحسین انتظار دارند از هنر آن‌ها به طور جد حمایت صورت بگیرد. 

مریم کلاته همچنین گفت: در وضعیت کنونی هر چه محصولی مشابه تولیدات هنرمندان ارزان تر و پیش پا افتاده تر باشد بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. امیدی برای پیشرفت و رونق هنر آینه کاری در سبزوار نیست چرا که هنوز برای این هنر ارزش قائل نشده اند. هنرمندان سبزواری این قابلیت را دارند که تولیدات هنری را در تمام نقاط کشور و حتی خارج از مرزهای کشور به فروش برسانند و تمام این ها در حالی است که نه تنها زیبایی و ظرافت هنر درک نمی‌شود بلکه از مسئله اقتصادی و برند سازی آن نیز غافل هستند. 

وی در خصوص مزایای زیبا شناختی و اقتصادی هنر آینه کاری ادامه داد: بسیاری از پروژه‌های عمرانی هستند که با تلفیق هنر آینه کاری می‌توانند در مدت بسیار کوتاه تری عرضه بشوند چرا که این هنر این قابلیت را دارد که به صورت کارخانه ای و سازه های آماده حتی برای صادرات نیز توجیه فرهنگی و اقتصادی داشته باشد. همه هنرمندان انتظار دارند که دست رنج آن ها به طرز شایسته ای دیده شود.

وی اظهار داشت: معماری ما به سردرگمی دچار شده چرا که طرح های هنری نادیده گرفته شده و جایگاه خود را از دست داده است، هنر ایرانی در تمام جهان خواهان دارد اما مدیران اجرایی، فرهنگی و....به آن توجهی نمی‌کنند، باید صدای هنرمندان و هنر آن‌ها به گوش مسئولان برسد تا برای این موضوع چاره ای اندیشه شود، خواست تمامی هنرمندان این است که قدر زحمات آن ها دانسته شود و صدای آن ها به مسئولان برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز