خبرگزاری کار ایران

علل بدفهمی های دانش آموزان در دروس مدرسه و راهکار آن

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۶۹۲

 

همانطور که می‌دانید معلم در ابتدا برای تدریس ریاضی یک نمای کلی از فصل و کاربردهای آن را برای دانش‌آموزان توضیح می‌دهد و سپس با حل چند مسئله ساده آن مفهوم را برای دانش‌آموز تثبیت می‌کند. در انتها از دانش‌آموزان می‌خواهد با حل کردن سوالات مورد نظر او و تمرین بیشتر تثبیت نهایی آن درس ریاضی را در ذهن خود انجام دهند.

در این بخش در رابطه با نحوه آموزش و یادگیری ریاضی هفتم توضیحاتی ارائه شده است. اگر می خواهید ریاضی هفتم را خوب یاد بگیرید سعی کنید به صورت مرتب در کلاسهای ریاضی در مدرسه شرکت کنید.

مهم‌ترین کاربرد ریاضی در زندگی روزمره

در محیط اطراف‌مان به هر چیزی که بنگرید، ردپایی از ریاضیات را در آن می‌توانید ببینید. بسیاری از اتفاقاتی که در زندگی روزمره ما رخ می‌دهد به دنیای ریاضی گره خورده، ولی به منشا این موضوعات زیاد توجه نمی‌کنیم. تعدادی از کاربردهای ریاضیات را ارائه کرده‌ایم که اگر ریاضیات نبود، درحقیقت هیچ چیزی سرجای خودش قرار نداشت.

اگر رستوران‌دار هستید و می‌خواهید بدانید که چه تعدادی در طول یک هفته به رستوران شما می‌آیند، چه کاری باید انجام دهید؟ یا اگر در زمینه آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کنید، با چه روشی از علایق، انتظارات، انتقادات و تیپ پوستی مشتریان آگاه شوید؟

به این دسته از اطلاعات درآوردن، آمار می‌گویند. به لطف آمار و ارقام خواهید فهمید که چه تعدادی به رستوران می‌آیند یا چه غذاهایی نزد مشتریان محبوبیت دارد. در زمینه آرایشی و بهداشتی چه خواسته‌ها و علایقی برای مشتریان مهم‌تر است.

اگر شما نیز به کاربردهای ریاضی در زندگی روزمره پی بردید و می‌خواهید مفاهیم پایه‌ای ریاضی را به خوبی یاد بگیرید به شما پیشنهاد می‌دهیم که برای دریافت نمونه سوال ریاضی هفتم به Hamklasi.ir/riazi7 مراجعه کنید.

علت ضعف دانش آموزان ابتدایی در درس ریاضی

از آنجایی که درس ریاضی یکی از اساسی ترین علوم آموزشی در هر دوره تحصیلی است، یادگیری صحیح و اصولی آن می تواند از همان ابتدای راه کمک زیادی به اشتیاق به فراگیری این درس و پیشرفت در آن کند.

به طور کلی مشکلاتی در جریان آموزش و یادگیری ریاضی دوران ابتدایی وجود دارد که از جمله علل ضعف در یادگیری ریاضی ابتدایی، نبودن راهکارهای آموزشی و ضعف در تنوع تکنیک های مختلف بر حسب میل و استعداد دانش آموزان است.

به جرات می توان گفت مهمترین علت ضعف دانش آموزان ابتدایی در درس ریاضی ضعف تدریسی ریاضی از جانب معلمان ابتدایی است.این ضعف گاها به سبب مناسب نبودن محیط و شرایط تدریس و در برخی موارد نیز به سبب بی میلی معلمان به یادگیری روشهای جدید و بکارگیری تکنیک های نوین آموزشی است. در همین حین نیز معلمان دلسوزی هستند که با ابداع روشهای خلاقانه سعی در برانگیختن حس اشتیاق به یادگیری در دانش آموزان ابتدایی دارند.

شما از سایت همکلاسی می‌توانید بهترین نمونه سوالات ریاضی ششم را دریافت کنید.

علل بدفهمی های دانش آموزان در دروس مدرسه و راهکار آن

از جمله موضوعاتی که به سبب کم کاری معلمان برای تدریس ریاضی مطرح می شود موارد زیر است:

  • عدم علاقه برای یادگیری تکنیک های جدید
  • عدم توجه به راهکارهای ارائه شده توسط کادر آموزشی
  • بی توجهی به کلاس های ضمن خدمت
  • عدم انعکاس ضعف های کتاب درسی به مولفان
  • نداشتن دانش کافی در مواجهه با دانش آموزان کم توان
  • عدم انعطاف پذیری برای تغییر سبک آموزشی
  • سخت گیری و نداشتن ملایمت در جریان آموزش

راهکارهای برطرف کردن ضعف یادگیری دانش آموزان ابتدایی در ریاضی

با توجه به این موضوع که درس ریاضی یکی از مهمترین و اساسی ترین دروس در تمامی مقاطع تحصیلی است، بکارگیری تکنیک ها و راهکار های برطرف کردن ضعف یادگیری دانش آموزان ابتدایی در ریاضی می تواند برای یک عمر راهگشای این مشکلات باشد.

از جمله راهکارهای مهم در این زمینه موارد زیر است:

  • اصلاح روشهای یادگیری با استفاده از تکنیک های جدید آموزشی
  • ویرایش و به روز رسانی محتوای آموزشی از سوی مولفین
  • نظارت دقیق و درس به درس والدین در خانه برای پر رنگ شدن اهمیت یادگیری برای دانش آموزان
  • طرح مسئله پیش از آموزش به سبب ایجاد اشتیاق بر یادگیری
  • معرفی شخصیت های برجسته در رشته ریاضی برای ایجاد انگیزه
  • استفاده از روشهای بازی و ریاضی برای متنوع کردن فضای آموزشی

 

اهداف و اصول مربوط به درس علوم تجربی

علوم طبیعی در پی شناخت واقعیت‌های طبیعی جهانند، اما به دلیل پیچیدگی این واقعیت‌ها، آدمی ناگزیر است ساز‌ه‌هایی را در مورد آنها‌‌ در نظر بگیرد و آنها‌‌ را بیازماید و با فراهم آمدن شواهد قابل توجه، آنها‌‌ را به دید؛ قبول بنگرد، تا زمانی که ساز‌ه‌های مناسب تر برای راه یافتن به واقعیت به ظهور برسند. به این ترتیب، در عرصه علوم طبیعی، هم واقعیت نقش ایفا می کند، هم دانشمند که با ساز‌ه‌های خود، واقعیت را به تصویر می کشد.

حامیان دیدگاه سازه گرایی، دانش را برحسب کارآمدی تعریف می کنند و از به کارگیری مفهوم حقیقت در عرصه دانش پرهیز اساسی دارند. بر این اساس، فن گلازرزفلد میکوشد مفهوم «کارآمد» را جایگزین مفهوم «درست» سازد:

اگر معلوم شود که یک پیش بینی درست بوده است، سازه گرا تنها می تواند بگوید که دانشی که بر اساس آن پیش بینی انجام شده، نشان داده است که در شرایط مربوط به مورد مذکور کارآمد بوده است.

این حقیقت هراسی، خود، ریشه در خطاهای واقع گرایی خام دارد که بر اساس آن تصور می رود که ما به سادگی می توانیم در عرصه دانش به شناخت واقعیت‌های جهان نایل شویم. از آنجا که شناخت‌های بسیاری که حقیقت انگاشته می شدند، ابطال شدند، سازه گرایان، یکسره از مفهوم حقیقت اعراض کردند و به ساز‌ه‌های ذهنی و زبانی فاعلان شناسایی روی آوردند و حداکثر از کارآمدی این سازه‌ها در حل مسائل سخن گفتند.

باتوجه به اهداف درس علوم تجربی این درس به صورت اجباری در مدارس ایران هم در دوره دبستان و هم متوسطه دوره اول آموزش داده می‌شود. شما می‌توانید برای دریافت نمونه سوال علوم هفتم به همکلاسی مراجعه کنید.

علل بدفهمی های دانش آموزان در دروس مدرسه و راهکار آن

اما بر اساس واقعگرایی سازه گرایانه که موضع مورد قبول در نوشتار حاضر است، هر دو دیدگاه سازه گرایی و واقع گرایی خام قابل انتقادند. برخلاف نظر سازه گرایان، باید مفهوم «حقیقت» را به منزله مفهوم محوری دانش حفظ کرد و برخلاف نظر واقع گرایان خام، باید حقیقت مورد جست وجو در عرصه دانش را پیچیده و دیریاب دانست که خود مستلزم ابطال بسیاری از طرح‌های ذهنی حقیقت انگاشته شده خواهد بود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز