خبرگزاری کار ایران

معاون سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا:

افرادی که به سربازی می‌روند دوران خوبی را نمی‌گذراند

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۴۵۵

سربازی آنقدر امتیاز بزرگی در ذهن مسوولین ما شده که وقتی می‌خواهیم به نخبگان یا مدال‌آوران امتیاز بدهیم می‌گوییم از سربازی معاف باشند.

معاون سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه بعد از دوره سربازی هیچ سربازی را نمی‌توان پیدا کرد که قابلیت کار و توانایی هایش افزایش یافته باشد‏، اظهار کرد: افرادی که به سربازی می‌روند دوران خوبی را نمی‌گذراند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرهنگ محمدرضا اکبر حلوایی در همایش خدمت سربازی و راهکار عادلانه که در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه درباره سربازی همایش هایی که انجام می‌شود بیشتر از سوی نیروهای مسلح است، گفت: این که جمعی دانشجو چنین حرکتی کرده امر مبارکی است چراکه افراد حاضر نفع شخصی از این موضوع ندارد.

وی افزود: هر کشوری در هر نقطه و با هر توان و قدرتی در معرض تهدید است از این سو همواره باید در تلاش باشد تا قدرت بازدارندگی خود را حفظ کند.

معاون سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا افزود: برخی کشورها قدرت بازدارندگی شان متکی بر قدرت تسلیحاتی و برخی به نیروی انسانی است. شاید در شرایط امروز حضور نیروی انسانی در جنگ‌ها موضوعیت نداشته باشد.

سرهنگ حلوایی گفت: سربازی یک موضوع تک بعدی نیست و نگاه ما باید به جنبه‌های مختلف سربازی باشد.

سرهنگ حلوایی درباره بعد فرهنگی سربازی اظهار کرد: در دوران سربازی افراد را با فرهنگ‌های متفاوت در تراکم انسانی زیاد و مدت زمان طولانی بدون این که برنامه هدفمندی درباره آنها داشته باشیم در کنار یکدیگر قرار می دهیم و به این ترتیب فرهنگ جامعه را تغییر می‌دهیم. همچنین توجه به هنجارها و هنجارشکنی ها نشان می‌دهد که مساله اجتماعی نیز درسربازی دستخوش تغییراتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بعد خانواده نیز وقتی فرزند به دنیا می‌آیداز همان ابتدا به فکر سربازی فرزند پسر هستند و حتی برای جلوگیری از رفتن او به سربازی دست به کارهایی همچون جدایی می‌زنند، گفت: بحثسربازی طولانی شدن تحصیل را در پی دارد. حتی افراد برای این که به سربازی نروند وارد تحصیل در رشته‌ای می شوند که به آن علاقه‌ای ندارد یا برخی در کنکور قبول نمی‌شوند دیگر تحصیل را رها می‌کنند و به سربازی می روند.

معاون سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: تنها موضوعی که ما در بحثسربازی به آن پرداخته ایم بحثامنیتی است گرچه حتی به این موضوع هم با نگاه کارشناسی مناسبی پرداخته نشده است.

وی ابراز کرد: ما در دوره سربازی ابزار تشویقی را کم مورد استفاده قرار می‌دهیم و تا فرد خطایی می‌کند با اضافه خدمت مواجه می‌شود در حالیکه در کشور ما فردی که به سربازی رفته با فردی که به سربازی نرفته تفاوت چندانی ندارد و تنها اهرم تنبیهی برای فردی که سربازی نرفته عدم صدور گواهینامه است که فرد در دوران تحصیل با در دست داشتن گواهی اشتغال می‌تواند آن را بگیرد.

سرهنگ حلوایی با اشاره به تحقیقی که انجام شده گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ۳۰ سال گذشته یعنی از سال ۶۱ تا ۹۱ تنها ۶۴ درصد از افرادی که موظف به انجام خدمت سربازی بودند به سربازی رفتندو ۳۶ درصد افراد به خدمت نمی‌روند. به گفته مسوولین ۱۰ تا ۱۵ درصد متولدین هر سال غایب هستند و همچنین ۲۰ الی ۲۵ درصد افرادی معافیت سربازی دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: سربازی آنقدر امتیاز بزرگی در ذهن مسوولین ما شده که وقتی می‌خواهیم به نخبگان یا مدال‌آوران امتیاز بدهیم می‌گوییم از سربازی معاف باشند و هر چند سال یکبار برای غایبین راهکارهایی در نظر می‌گیریم تا شرایطشان بهبود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که به سربازی می‌روند دوران خوبی را نمی‌گذراند، گفت: حتی آموزشی که در دوران سربازی به افراد داده می‌شود متناسب با شرایط و نیروهای مسلح نیست و سربازان را به واسطه محدود بودن زمان خدمت و ملاحظات امنیتی نمی‌توانیم در بخش نظامی استفاده کنیم.

وی افزود: این سربازان که به خدمت می روند به دلیل اینکه به عنوان نیروی کار ارزان قیمت به حساب می آیند ابایی در اتلاف وقت آنها نمی‌شود و همه این شرایط سبب می شود که روحیه این افراد و میل این افراد برای حضور در سربازی کاسته شود. در شرایط فعلی این شیوه سربازی مورد پسند نیست و بعد از دوره سربازی هیچ سربازی را نمی‌توان پیدا کرد که قابلیت کار و توانایی هایش افزایش یافته باشد.

معاون سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا ابراز کرد: برای نیروهای مسلح هم می‌توانیم از افراد نخبه به عنوان نیروی کار استفاده کنیم تا بتوانیم توان دفاعی‌مان افزایش پیدا کند و از نیروهای بسیج نیز می‌توانیم برای دوره‌های آموزش کوتاه مدت بهره ببریم چیزی که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز