خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی انتظامی:

عدم تجانس و انسجام فرهنگی از مشکلات تهران است

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۹۹۴

تهران با توجه به جمعیت آشفته و بدون انسجام به لحاظ خواستگاه فرهنگی در سکونت گاه‌های خصوصاً تازه تاسیس آن با مشکلاتی مواجه است که باید در راستای رفع آن در ابعاد مختلف اقداماتی صورت پذیرد.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه سیالیت جمعیت در تهران به شدت ادامه دارد، عدم تجانس و انسجام فرهنگی را یکی از مشکلات شهر تهران عنوان کرد و گفت: پایتخت از این موضوع رنج می‌برد و نیروی انتظامی به تبع با مشکلاتی مواجه است.

به گزارش ایلنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم در همایش تمرکز زدایی و ساماندهی پایتخت که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شده بود، اظهارداشت: پایتخت از لحاظ زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و… از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ با توجه به مشکلات و چالش‌های پیش روی شهر تهران نظیر زلزله خیزی آن باید به این شهر نگاه ویژه‌ای شود.

وی به مختصات سیمای امنیتی – اجتماعی تهران اشاره کرد و افزود: تهران با توجه به جمعیت آشفته و بدون انسجام به لحاظ خواستگاه فرهنگی در سکونت گاه‌های خصوصاً تازه تاسیس آن با مشکلاتی مواجه است که باید در راستای رفع آن در ابعاد مختلف اقداماتی صورت پذیرد.

فرمانده ناجا ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد که مهاجرت از جنوب تهران به شمال همواره ادامه داشته و این رشد جمعیت برای خود پایتخت رقم قابل قبولی است.

وی، تخلیه شدن مناطق مرکزی شهر به علت مهاجرت را یکی از چالش‌های شهر تهران عنوان کرد و گفت: این مناطق، مستعد جرم و اقامت کارگاه‌ها و کارگران غیرمجاز است.

مقدم با اشاره به منطقه نواب، گفت: پس از ساخت اتوبان در این منطقه و جابجایی جمعیت، تمام ساختارهای فرهنگی گذشته این منطقه از بین رفت، به گونه‌ای که منطقه مذکور فاقد ساختارهای اجتماعی است؛ برخلاف گذشته اهالی محله نواب که همدیگر را می‌شناختند امروز در برج‌های نواب ساکنین آن همسایه خود را نمی‌شناسند که به محل مناسبی برای پنهان شدن مجرمان و متخلفان تبدیل شده است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه سیالیت جمعیت در تهران به شدت ادامه دارد، عدم تجانس و انسجام فرهنگی را یکی از مشکلات شهر تهران عنوان کرد و گفت: پایتخت از این موضوع رنج می‌برد و نیروی انتظامی به تبع با مشکلاتی مواجه است.

احمدی مقدم، اعتیاد و موادمخدر را یکی از چالش‌های بزرگ این کلان شهر بزرگ کشور نام برد و گفت: نوآوری‌ها در صحنه اعتیاد نظیر انواع پارتی‌های شبانه و… عمدتاً از تهران شروع می‌شود؛ بیشترین جلوه‌های فروشندگان خرد موادمخدر و مصرف کنندگان ولگرد امروز در اتوبان‌های تهران و حتی در جلوی درب نیروی انتظامی به وضوح مشاهده می‌شوند.

فرمانده ناجا به تلاش‌های ارزنده دکتر قالیباف در راستای ساماندهی حاشیه‌های داخلی شهر تهران اشاره کرد و گفت: برخلاف شهر مشهد که دارای حاشیه پیرامونی است، در تهران بیشتر حاشیه داخلی وجود دارد.

وی به حل معضلات حاشیه برخی مناطق نظیر پل مدیریت، اتوبان شهید صیاد و… اشاره کرد و گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته بقیه مناطق به تدریج ساماندهی خواهند شد و اقدامات بسیار ارزنده‌ای در این راستا انجام خواهد شد.

مقدم با اعلام اینکه حاشیه‌های شهر تهران در صد کیلومتری آن نظیر قیام دشت، رباط کریم و… واقع شده، به موقعیت شهر قدس(قلعه حسن خان) در گذشته اشاره کرد و گفت: امروز در این شهر، بالغ بر ۵۰۰ هزارنفر جمعیت وجود دارد که عمده اهالی این منطقه، محل کسب و کار آن‌ها در تهران است.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: تهران کمتر از ۷.۱ درصد افزایش جمعیت داشته ولی در شهرهای نزدیک به تهران شاهد رشد ۱۲ درصدی جمعیت هستیم.

وی ترافیک را یکی از مشکلات شهر تهران عنوان کرد و گفت: تقریباً ۱۷ درصد وسایل نقلیه کشور در پایتخت است که این رقم نسبت به گذشته بهبود یافته است.

مقدم با اعلام اینکه تهران از امن‌ترین پایتخت‌های دنیاست، افزایش هزینه زندگی را پایه گذار بسیاری از جرایم عنوان کرد و گفت: ۳۴ درصد کل سرقت‌های کشور، ۷ درصد از سرقت‌های مسلحانه، ۷ درصد قتل‌های کشور، ۱۴ درصد پرونده‌های مفاسد اقتصادی، ۱۵ درصد تصادفات، ۳.۳ درصد کشته‌های سوانح و ۱۴ درصد دستگیر شدگان متعلق به شهر تهران است.

این مقام ارشد انتظامی کشور خاطرنشان کرد: نرخ کشف جرم در تهران ۶۳ درصد و در کل کشور ۶۹ درصد است.

فرمانده ناجا، زمین‌خواری را یکی دیگر از معضلات تهران عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها «تصرف زمین‌ها، تغییر کاربری آن‌ها و تصرف کوه‌ها و باغ‌ها» با روند صعودی در حال انجام بود که با عزم مقام معظم رهبری و همکاری شهرداری امروز جلوی این پدیده گرفته شده است

وی ادامه داد: جمعیت پلیس تهران ۱۰ درصد جمعیت کل کشور است که در این عرصه نسبت به دیگر سازمان‌ها درخصوص تمرکززدایی جلو‌تر هستیم؛ ۱۸ درصد مجموعه ناجا در تهران وجود دارد که نسبت پلیس به جمعیت شهر تهران نسبت قابل قبولی است

فرمانده ناجا، کم توجهی به توسعه مناطق دوردست را یکی از مشکلات شهر تهران برشمرد و افزود: به هیچ عنوان نمی‌توان دستوری عمل کرد، انتقال پایتخت مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید بسترهای مناسب برای راهکار مناسب فراهم شود.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه در گذشته تعدادی از سازمان‌ها به خارج از تهران منتقل شده‌اند، گفت: اکنون این سازمان‌ها به پایتخت بازگشته‌اند و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

بنابرگزارش پایگاه خبری پلیس مقدم با تاکید بر وجود امنیت در سراسر کشور، بیان داشت: در حال حاضر هیچ نقطه‌ای از کشور وجود ندارد که امکان سرمایه گذاری به لحاظ امنیتی در آن وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: اصل تمرکز زدایی در تهران به مفهوم خروج کارکنان از تهران به سایر شهرهای کشور نیست بلکه باید زیرساخت‌های لازم آن فراهم شود.

فرمانده ناجا با بیان اینکه نمی‌توان به شهر تهران بی‌توجه بود بلکه باید به همه جهات آن اعم از حمل و نقل، محیط زیست و… توجه شود، گفت: مردم تهران، مردم خوبی هستند و واقعاً پایتخت به لحاظ ویژگی‌های امنیتی کم نظیر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز