خبرگزاری کار ایران

نائب رئیس کانون سردفتران خبر داد؛

سال ۹۲ بی‌رونق‌ترین و پر چالش‌ترین برای کانون سردفتران

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۰۹۵

آئین نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان قبل از اجرای آئین نامه پیش فروش ساختمان معطل مانده است / معتقدیم ثبت آنی اسناد نباید توسط سازمان ثبت اسناد طراحی می‌شد چرا که دولت در اداره این مسائل موفق نبوده است.

ایلنا: نائب رئیس کانون سردفتران از معطل ماندن آئین نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان خبر داد و گفت: این آئین‌نامه نزد رئیس قوه قضائیه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " آقا صفری " در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه سال ۹۲ بی‌رونق‌ترین سال و پر چالش‌ترین سال برای دفا‌تر اسناد رسمی بود اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی ما ناشی از برداشت غلط از قانون رسیدگی به تحلفات راهنمایی و رانندگی بود.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات نقل و انتقال رسمی خودرو باید توسط دفا‌تر اسناد صورت گیرد اما برداشت غلط در این زمینه مشکل ساز شد.

نائب رئیس کانون سردفتران با بیان اینکه ثبت آنی معاملات در سال ۹۲ آثار مثبت و منفی متعددی داشته است درباره طرح اصلاح قانون دفا‌تر اسناد رسمی و آئین نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان به خبرنگاران گفت: این مسئله از دیگر موضوعاتی بود که درسال ۹۲ مشکلاتی را ایجاد کرد. آئین نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان در سال ۸۹ تصریح شده اما اجرای آن تاکنون معطل مانده است. این آئین نامه هم اکنون نزد رئیس قوه قضائیه است و وی معتقد است برخی از مواد این آیین نامه ایرادات شرعی دارد.

نائب رئیس کانون سردفتران در ادامه افزود: در گذشته توسط چند شرکت خصوصی که کانون را حمایت می‌کرد ثبت اسناد صورت می‌گرفت اما هم اکنون سامانه‌ای که توسط سازمان ثبت اسناد طراحی و راه اندازی شده، ثبت اسناد را انجام می‌دهد. مجری این سامانه سازمان ثبت است و ما تنها اجرا کننده آن هستیم و پس از کارکردن با این سامانه تنها پیشنهاد دهنده اصلاحات این سامانه‌ایم، اما اینکه چه زمانی مشکلات این سامانه به طور کامل حل می‌شود باید بگویم نمی‌توانم زمانی را در این باره تعیین کنم چرا که برای اطلاع از اشکالات آن نیازمند زمان هستیم.

وی همچنین در باره مشکلی که برای ثبت اسناد نقل و انتقال خودرو با راهور ناجا پیش آمده است اعلام کرد: این مسئله توسط قانونگذار مشخص شده است. باید برائت کاملی از قانون صورت گیرد و اگر راهور ناجا در این مسئله سرسختی نشان می‌دهد باید مسئله را در جای دیگر پیگیری کرد.

همچنین آقاصفری در رابطه با تعطیلی روز ۵ شنبه سر دفتران گفت: بر اساس نظر سنجی که از سر دفتران صورت گرفته تمایل به تعطیلی دارند اما از ان جا که نظر مردم گرفته نشده تصمیم قطعی گرفته نشده است.

در ادامه نشست عظیمیان عضو هیات مدیره کانون سردفتران و رئیس دفتر حقوقی کانون از سفر هیات مدیره به کشور ایتالیا به منظور حضور ایران در اتحادیه جهانی کانون سر دفتران گفت: متاسفانه در سال اخیر مسئله الحاق کانون سردفتران ایران به اتحادیه جهانی مسکوت ماند در ده روز گذشته بار دیگر هیاتی از کانون سردفتران به ریاست رئیس کانون به کشور ایتالیا رفتند تا ایران جز اتحادیه جهانی شود اما اتحادیه معتقد است که باید مقرات داخلی خود را در تنظیم اسناد تغییر دهد. در ‌‌نهایت با تلاش‌های صورت گرفته قرار شد ایران به صورت ناظر در اتحادیه حضور داشته باشد تا تصمیمات نهایی برای عضو شدن کشورمان در اتحادیه صورت گیرد.

عظیمیان در باره ثبت آنی اسناد نیز گفت: معتقدیم این سامانه نباید توسط سازمان ثبت اسناد طراحی می‌شد چرا که دولت در اداره این مسائل موفق نبوده است و باید این سامانه در اختیار بخش مربوطه قرار گیرد البته این گفته بر اساس تجربیات کشورهای دیگر است.

عظیمیان در ارتباط با نقل و انتقال خودرو گفت: بر اساس استفساریه‌ای که از اداره حقوق قوه قضائیه به عمل آمده است صراحتا ً اعلام شده است که تنظیم سند در دفا‌تر اسناد و تعویض پلاک مطابق ماده ۲۹ باید در دفا‌تر تعویض پلاک انجام شود.

احمد علی سیروس دیگر عضو هیات مدیره کانون سردفتران نیز با بیان اینکه مردم تمایل دارند اسناد رسمی خود را در دفا‌تر انجام دهند گفت: من نمی‌دانم چرا راهور ناجا علاقه دارد که نقل و انتقال خودرو با سند عادی صورت گیرد؟ این درحالی است که مبالغی به دفتر خانه از بابت پرداخت نقل وانتقال داده می‌شود. برای مثال در انتقال پژو ۴۰۵ مدل جی ال ایکس ۳۳۴ هزار تومان باید پرداخته شود در وا قع تنها ۵ / ۱۲ درصد از این مبلغ یعنی چهل و نه هزار و نهصد و پنجاه هزار تومان به کانون سردفتران پرداخت می‌شود.

وی در پایان گفت: چرا به این شیوه نیروی انتظامی می‌خواهد مالیات پرداخت نشود؟ بهتر است کاری کنیم که مردم به سمتی تمایل پیدا کنند که تمایل به ثبت اسناد رسمی داشته باشند قطعا با این شیوه از حجم شکایت‌ها کاسته می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز