خبرگزاری کار ایران

دغدغه‌های ۱۶گانه جام شانزدهم(۴)؛

گروه چهارم؛ سامورایی‌ها با هوندا در کورس‌قهرمانی / غروب‌قهرمانان و جای‌خالی کرار!

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۷۶۷

در این گروه ژاپن مدعی اصلی به حساب می‌آید و نبرد میان عراق و اردن برای تعیین دیگر تیم صعودکننده از گروه D است.

شانزدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از دیروز با دیدار استرالیا و کویت در وزرشگاه ملبورن رکتانگلار آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این دوره از رقابت‌ها ۱۶ تیم با عبور از مرحله گروهی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. این گزارش به بررسی تیم‌های حاضر در گروه چهارم این رقابت‌ها اختصاص دارد.

ژاپن؛ ‌سامورایی ها با هوندا در کورس قهرمانی

حضور ژاپن به دلیل قهرمانی‌اش در جام ملت‌های ۲۰۱۱ در استرالیا از ۴ سال پیش مسجل شده بود. سامورائی‌ها فارغ از برگزاری دیدارهای انتخابی، به آماده‌سازی تیم‌شان برای دفاع از عنوان قهرمانی دوره پیشین می‌پرداختند. ژاپنی‌ها چندماه پیش سکان هدایت تیم ملی این کشور را به خاویر آگیره، سرمربی پیشین اسپانیول و تیم ملی مکزیک سپردند. حالا مرد مکزیکی برای تکرار افتخارات آلبرتو زاکرونی و کسب مجدد جام ملت‌های آسیا راه سختی پیش رو دارد.

ژاپن پرافتخارترین تیم قاره کهن در جام ملت‌هاست. این تیم با کسب چهار عنوان قهرمانی در سال‌های ۱۹۹۲ ژاپن، ۲۰۰۰ لبنان، ‌ ۲۰۰۴ چین و ۲۰۱۱ قطر بالاتر از عربستان سعودی و ایران که ۳ عنوان قهرمانی به دست‌ آورده‌اند ایستاده است. ژاپنی‌ها ۵ دوره حضور در جام جهانی را هم تجربه کرده‌اند و از ۱۹۹۸ فرانسه تا ۲۰۱۴ برزیل به این رویداد بزرگ ورزشی صعود کرده‌اند. آبی‌های سامورائی در جام جهانی برزیل با کلمبیا، یونان و ساحل‌عاج تیم‌های حاضر در گروه C را تشکیل می‌دادند. آن‌ها در این مسابقات درخشش چندانی نداشتند و با کسب دو شکست و یک تساوی در قعر این گروه قرار گرفتند.

ایجی کاواشیما دروازه‌بان استاندارد لی‌یژ بلژیک، سنگربان اصلی ژاپن در جام ملت‌هاست. این بازیکن ۳۱ ساله با ۶۴ بازی ملی از با تجربه‌ترین مردان ژاپن به حساب می‌آید. شوساکو نیشیکاوا، دروازه‌بان اوراوا ردز و ماساکی هیگاشیگوچی از گامبا اوزاکا هم دیگر سنگربانان مدافع عنوان قهرمانی‌اند.

یوتو ناگاتومو یکی از سرشناس‌ترین بازیکنان آ‌سیاست که در اینتر ایتالیا جایگاه ثابتی دارد. بدون شک آگیره جناح چپ دفاعی تیمش را به ناگاتومو می‌سپارد. کیوسوکه اوتا از اف. ‌سی توکیو، ‌ مایا یوشیدا از ساتهمپتون، تسوکاسا شیوتانی بازیکن هیروشیما و گوتوکو ساکای که در اشتوتگارت توپ می‌زند دیگر مردان خط دفاعی ژاپن را تشکیل می‌دهند. این میان نباید از نام گن شوجی مدافع خوب تیم کاشیما انتلرز هم به راحتی گذشت.

ژاپن خط میانی مستحکم و قدرتمندی دارد. بازیکنان سرعتی و تکنیکی ژاپن در این منطقه می‌توانند برگ برنده آگیره در دیدار با دیگر قدرت‌های آسیا باشند. یاساهیتو اندو هافبک گامبا اوزاکا یکی از این مردان است و در کنار او می‌توان به لژیونرهای ژاپن در آلمان اشاره کرد. شینجی کاگاوا از بورسیا دورتموند، هیروشی کیوتاکه از هانوفر و کاپیتان ماکوتو هاسبه که در اینتراخت فرانکفورت بازی می‌کند مردان بوندس‌لیگایی خط میانی این تیم را تشکیل می‌دهند. کاگو شیاساکی هافبک کاشیما انتلرز و یاسوکی کونو بازیکن گامبا اوزاکا هم دیگر مهره‌های میانی قهرمان آسیا را تشکیل می‌دهند. به جرات می‌توان گفت خط میانی ژاپن در حال حاضر یکی از بهترین و قدرتمندترین خطوط هافبک بین آسیایی‌هاست.

با شنیدن نام خط حمله ژاپن نام و چهره کیسوکه هوندا مهاجم سرشناس قاره پهناور به ذهن علاقه‌مندان فوتبال می‌رسد. شماره ۱۰ میلان را باید لبه تیز شمشمیر سامورائی‌ها دانست. قطعاً دیگر مدعیان جام ملت‌های آسیا حساب ویژه‌ای روی این بازیکن بزرگ می‌کنند و تدابیر ویژه‌ای برای مهار هوندا به کار خواهند بست. او عنوان بهترین و ارزشمندترین بازیکن دوره پیشین جام ملت‌ها را هم به خود اختصاص داد.

شینجی اوکازاکی، مهاجم گلزن ماینتس آ‌لمان و تاکاشی اینوی بازیکن مهارنشدنی اینتراخت فرانکفورت هم دیگر عناصر مهم هجومی ژاپن به حساب می‌آیند. اوکازاکی در ۸۴ بازی ملی ۴۰ گل برا ژاپن به ثمر رسانده و مهاجم گلزن، با تجربه و خطرناکی است. به احتمال بسیار زیاد اوکازاکی و هوندا زوج خط حمله ژاپن را در استرالیا تشکیل می‌دهند. یو کوبایاشی فوروارد کاوازاکی هم که تنها ۲ بازی ملی انجام داده، ‌ مترصد فرصتی طلایی برای حضور در زمین و زدن نخستین گل ملی‌اش است.
ژاپنی‌ها در نخستین دیدارشان باید به مصاف فلسطین بروند. آن‌ها در صورت صعود به دور بعدی باید به مصاف یکی از تیم‌های اول یا دوم گروه C جایی که تیم‌های ملی ایران، امارات متحده عربی، بحرین و قطر حضور دارند، ‌ برود.

عراق؛ غروب قهرمانان و جای خالی کرار

تیم ملی فوتبال عراق پس از کسب عنوان قهرمانی آسیا در سال ۲۰۰۷ و شکست عربستان در دیدار نهایی آن مسابقات که دیداری حماسی در تاریخ فوتبال عراق به شمار می‌آید، توفیق چندانی در رقابت‌های بین‌المللی نداشت. این تیم نتوانست به جام‌های جهانی ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ صعود کند. آن‌ها در دوره پیشین جام ملت‌ها هم با قبول شکست برابر استرالیا در مرحله یک‌چهارم حذف شدند.

عراق حتی به دشواری به مقام دوم گروه C رسید تا جواز حضور در جام ملت‌‎ها را به دست آورد. در این گروه که عربستان، چین و اندونزی هم در آن حضور داشتند، ۳ پیروزی و ۳ شکست در کارنامه عراق ثبت شد تا این تیم با ۹ امتیاز و تنها یک امتیاز بیشتر از چین در رده دوم قرار بگیرد. عراق در آ‌خرین دیدار تدارکاتی‌اش پیش از جام ملت‌ها با نتیجه یک بر صفر به ایران باخت. این شکست در حالی رقم خورد که کاپیتان یونس محمود یک ضربه پنالتی را هم از دست داد. با این حساب حالا دیگر کسی روی عراق به عنوان مدعی قهرمانی حساب نمی‌کند و البته به نظر می‌رسد عراقی‌ها هم از راضی شنیشل انتظار دارند دست‌کم تیمشان را تا مرحله نیمه‌نهایی بالا ببرد.

نکته جالب توجه درباره فهرست اعلام شده بازیکنان عراق برای حضور در جام ملت‌های آسیا، نبودن کرار جاسم محمد، هافبک هجومی استقلال تهران در این ترکیب است. کرار که ستاره استقلال است و این تیم اتکای زیادی به او دارد در جام خلیج فارس هم مدت زمان زیادی برای عراق بازی نکرد تا مشخص شود شنیشل اعتقادی به نوع بازی او ندارد اما در دیدار مقابل ایران جای خالی کرار به خوبی نمایان بود.

علی یاسین دروازه‌بان نفط الجنوب، سنگربان اصلی عراق است و جلال حسین و محمد حمیده دروازه‌بانان دوم و سوم این تیم‌اند. علی بهجت، سلام شاکر، ولید سالم و ضرغام اسماعیل بازیکنان تیم الشرطه‌‌اند که برای حضور در ترکیب تیم ملی عراق انتخاب شده‌اند و هماهنگی آن‌ها می‌تواند کمک زیادی برای حفظ دروازه عراق باشد. ضرغام اسماعیل که تنها ۲۰ سال سن دارد مورد توجه مسئولان باشگاه پرسپولیس ایران هم قرار گرفته است. غیر از این بازیکنان علی عدنان از ریزسبور ترکیه و علی فایز از اربیل هم دیگر مهره‌های دفاعی عراق هستند.

احمد یاسین هافبک اوریپرو سوئد و اسامه رشید بازیکن بویز هلند از لژیونرهای مطرح عراق به شمار می‌آیند، ‌ این دو هافبک جایگاه ثابتی در خط میانی عراق دارند. یاسر قاسم از سویندون تاون انگلستان هم می‌تواند در صورت حضور در میانه زمین برای عراق مثمرثمر باشد. امجد کلف و مهدی کامل از الشرطه، علی حصنی از المینا، همام طارق از الظفره امارات و سعد عبدالامیر از اربیل هم دیگر هافبک‌هایی هستند که نامشان در فهرست نهایی بازیکنان عراق برای حضور در جام ملت‌ها دیده می‌شود.

نکته مهم درباره عراق، ترکیب جوان این تیم است. اکثر بازیکنان این تیم بین ۲۰ تا ۲۳ سال سن دارند و این نشان از جوانگرایی عراق و پایان دوران بازیکنان کهنه‌‎کار تیم قهرمان ۲۰۰۷ دارد. در این تیم تنها بازیکنان با تجربه‌ای مانند یونس محمود و علاء عبدالزهرا حفظ شده‌اند و آنها هم به ترتیب ۳۱ و ۲۷ سال سن دارند و بازیکنان مسنی به حساب نمی‌آیند. در کنار این دو مهاجم، جاستین حکمت عزیز میرام که در کلمبوس آمریکا توپ می‌زند، دیگر عنصر خط آتش عراق را تشکیل می‌دهد. البته او تنها ۶ بازی ملی انجام داده و جام ملت‌های آسیا مهم‌ترین رویداد ورزشی او همراه تیم عراق به حساب می‌آید. به هر حال عراق یکی از جوانترین تیم‌های حاضر در استرالیا را دارد و حتی اگر به موفقیتی هم نرسد، این حضور می‌تواند تجربه گرانبهایی برای جوانان عراقی باشد.

اردن؛خواب‌های طلایی ویلکینز

هر چند اردن مدعی جام ملت‌‎های آسیا به حساب نمی‌آید، اما این تیم می‌تواند رقابت نزدیک با عراق برای صعود به عنوان تیم دوم گروه D داشته باشد. شاید صعود از مرحله نخست مسابقات برای اردنی‌ها رویایی باشد، اما این موضوع نمی‌تواند سقف آرزوهای رای ویلکینز سرمربی انگلیسی این تیم باشد. او که سابقه نشستن روی نیمکت تیم‌هایی مانند کوئینزپارک رنجرز، فولام و چلسی را در لیگ برتر جزیره دارد، قطعاً اهداف دیگری را در استرالیا جستجو می‌کند. اردن در صورت صعود می‌تواند حتی امیدوار به حضور در دور نیمه پایانی هم باشد و شاید ویلکینز به این موضوع فکر می‌کند.

اردن از گروه A مسابقات انتخابی جام ملت‌های آسیا بدون شکست، با ۳ پیروزی و ۳ تساوی صعود کرد. این تیم پس از عمان ۱۴ امتیازی با ۱۲ امتیاز به عنوان تیم دوم گروه خود مسافر استرالیا شد. اردنی‌ها در آخرین دیدار دوستانه‌شان در ورزشگاه Morshead Park Stadium " " استرالیا با تک گل فوزی عاییش مغلوب بحرین شدند تا نشان دهند کار سختی در جام ملت‌ها دارند. عامر شافی سنگربان نام‌آشنا و کهنه‌کار اردن با ۱۰۷ بازی ملی، مرد شماره یک و کاپیتان اردن در استرالیاست. این دروازه‌بان ۳۲ ساله تیم الوحدات یکی از برترین بازیکنان تاریخ اردن است و قطعاً یکی از مهره‌های کلیدی این تیم در جام ملت‌های آسیا به شمار می‌آید.

به احتمال زیاد طارق خطاب مدافع جوان الشباب عربستان، محمد مصطفی بازیکن الخور قطر و عدی زهران بازیکن الشباب اردن مدافعان مرکزی اردن را تشکیل می‌دهند. محمد الدمیری از الاتحاد عربستان هم قطعاً ضلع چهارم مربع دفاعی اردن است و در کنار این بازیکنان اناس بنی یاسین مدافع پوششی الرعد عربستان هم با اردن به جام ملت‌ها آمده تا شاید بتواند در دیدارهای سنگین، کمک حال تیم کشورش باشد. الدمیری با ۲۷ سال سن، مسن‌ترین مدافع اردن به حساب می‌آید و حالا ویلکینز برای برطرف کردن بازی ایستا و ساکن مدافعاشان، استفاده از نیروهای جوان را در این منطقه در دستور کارش قرار داده است.

رجایی عاید و سمیر رجا سلیمان از الوحدات عدی السیفی هافبک السالمیه کویت، سعید مورجان از الرمثه و محمد داود از الحد قطر کمربند میانی تیم ویلکینز را تشکیل می‌دهند. هافبک‌هایی که غیر از داود و رجا سلیمان بازیکنان تکنیکی به حساب نمی‌آیند و بیشتر خصوصیات دفاعی دارند. آرایش دفاعی خط هافبک اردن به خوبی نشان دهنده تاکتیک این تیم در جام ملت‌هاست. جایی که غیر از دیدار برابر فلسطین، اردن در مصاف با ژاپن و عراق روزهای سختی پیش رو دارد و نمی‌توان به ترکیب دفاعی خط میانی این تیم خرده گرفت.

عبدالله دیب مهاجم هدف اردن و باشگاه الرفاعی بحرین که در ۸۸ بازی ملی تنها ۲۰ گل به ثمر رسانده امیدوار است در جام ملت‌ها و به ویژه در دیدار اردن و فلسطین، آمار گلزنی‌اش را برای تیم ملی بهبود ببخشد. در کنار او اردنی‌ها به احمد هایل مهاجم العربی کویت هم امید زیادی دارند. البته آمار گلزنی هایل هم برای اردن وضعیتی بدتر از دیب دارد. او با ۳۱ سال سن در ۹۰ بازی ملی تنها ۱۸ بار به موفق به گشودن دروازه حریفان شده است. هایل هم که به احتمال زیاد آخرین جام ملت‌هایش را تجربه می‌کند، انگیزه زیادی برای گلزنی در این رقابت‌ها دارد. محمود زترا از الوحدات تنها مهاجم تیم اردن است که تا کنون گلی برای این تیم به ثمر نرسانده است. این مهاجم جوان هم مترصد فرصتی طلایی است تا گلزنی‌های ملی‌اش را از جام ملت‌ها آغازکند. البته با توجه به تفکرات دفاعی ویلکینز بعید است مهاجمان این تیم فرصت‌های زیادی برای گلزنی به دست بیاورند.

فلسطین؛غریبه‌ای در جام ملت‌ها

فلسطین با قهرمانی در چلنج کاپ به جام ملت‌های آسیا صعود کرد. این خبری بود که دهم خرداد مثل بمب دراین کشور صدا کرد. فلسطینی‌ها در دیدار نهایی چلنج کاپ با تک گل دقیقه ۵۹ اشرف نعمان بزرگترین افتخار تاریخ فوتبال این کشور را به دست آوردند. بعد از این پیروزی مردم با حضور در خیابان‌های فلسطین به پایکوپی پرداختند و صعود فلسطین به جام ملت‌ها ناخواسته به جشن ملی این کشور تبدیل شد.

فلسطین در گروه نخست این جام ابتدا با یک گل قرقیزستان را شکست داد. شاگردان احمد الحسن در دیدار دوم هم میانمار را با نتیجه ۲ بر صفر شکست دادند تا صعودشان را به نیمه نهایی مسجل کنند. دیدار سوم این تیم هم برابر مالدیو با تساوی بدون گل به پایان رسید تا فلسطینی‌ها با ۷ امتیاز صدرنشین گروه A شوند. آنها در نیمه نهایی هم ۲ بر صفر برنده افغانستان را از پیش رو برداشتند و با پیروزی یک بر صفر مقابل فیلیپین در دیدار نهایی، بدون اینکه گلی دریافت کنند فاتح چنلج کاپ لقب بگیرند.

تیم ملی فلسطین پس از این صعود حماسی، چند دیدار تدارکاتی برگزار کرد. آن‌ها تیم جوهور دارول تاکزیم مالزی را با نتیجه ۴ بر یک شکست دادند و در دیدار دیگری در چین به مصاف این تیم رفتند. فدراسیون فوتبال فلسطین پس از کسب تساوی بدون گل این برابر چین، دیدار دوستانه‌اش برابر ایران را لغو کرد. شاید شکست سنگین چند سال پیش فلسطین برابر ایران باعثچنین تصمیمی شد. فلسطینی‌ها ۱۴ مهرماه سال ۱۳۹۰ با نتیجه ۷ بر صفر مغلوب ایران شدند و به نظر می‌رسد مسئولان فوتبال این کشور برای پایین نیامدن روحیه فلسطین پیش از آغاز جام ملت‌ها قید دیدار دوستانه با ایران را زدند. به این ترتیب فلسطین با دیدارهای تدارکاتی کمی که انجام داد به استرالیا رفت.

هلال قدس، بیشترین بازیکن را در تیم ملی دارد و سرمربی فلسطین استخوانبندی تیم‌اش را از هلال قدس برگزیده است. این تیم طرفداران زیادی در فلسطین دارد و غالباً از نمایندگان این کشور در دیدارهای بین‌المللی است. رمزی صالح، ‌ سنگربانی که در چلنج کاپ دروازه‌اش را بسته نگه داشت، وظیفه حراست از دروازه فلسطین را در استرالیا برعهده دارد. صالح ۳۵ ساله دروازه‌بان تیم اسموهه مصر است. او بازوبند کاپیتانی فلسطین را هم بر بازو می‌بندد. ناام رائد فارس، هیثم طیب، عبدالله جابر و تمر صالح ۴ مدافع تیم هلال قدس در فهرست نهایی بازیکنان فلسطین دیده می‌شود. به نظر می‌رسد احمد الحسن روی هماهنگی این بازیکنان حساب ویژه‌ای باز کرده که این حربه او در چلنج کاپ به خوبی جواب داد.

الکسیس نورابوئنا مدافع مستحکم بلشاتوف لهستان هم قطعاً از مهره‌های موثر فلسطین در کارهای دفاعی به شمار می‌آید. موسی ابو جزر مدافع الشباب فلسطین هم که از مدافعان نسبتاً با سابقه این تیم به شمار می‌آید، دیگر بازیکنی است که شانس حضور در ترکیب اصلی خط دفاعی فلسطین را دارد.

مراد سعید که به عنوان ارزشمندترین بازیکن چلنج‌کاپ برگزیده شد، بازیکنی است که حضورش در میانه میدان فلسطین قطعی به نظر می‌رسد. سعید در هلال قدس توپ می‌زند و دو بازیکن هم‌تیمی او اسماعیل العمور و حسام ابوصالح هم می‌توانند مانند گذشته عصای دست الحسن در میانه میدان باشند. گذشته از این بازیکنان، محمد عید هافبک هجومی نیوکوپینگز سوئد هم می‌تواند نقش پل ارتباطی بین هافبک‌ها و مهاجمان فلسطین را به خوبی بازی کند.

الحسن برای تقویت خط حمله تیمش جاکا هبیشه مهاجم یوگوسلاوی‌الاصل کاراکا اسلوونی را که تابعیت فلسطینی هم دارد، همراه فلسطین به استرالیا برده است. البته مهاجم هدف فلسطین را بدون شک اشرف نعمان است. نعمان که در الفیصلی عربستان هم توپ می‌‍زند در ۴۸ بازی ملی ۱۴ گل برای فلسطین به ثمر رسانده و گلزن‌ترین مهاجم این تیم به حساب می‌آید. خالد سالم، فوروارد هلال قدس هم هرچند تا کنون گلی برای فلسطینی‌ها نزده اما در فهرست نهایی این تیم برای حضور در جام ملت‌ها قرار گرفت.

در هر صورت کسی از فلسطین انتظار خلق شگفتی ندارد. آنها در گروه D کمترین شانس را برای صعود دارند. البته نخستین حضور این کشور در جام ملت‌های آسیا می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ فوتبال این کشور باشد و شاید در دوره‌های آینده علاقه‌مندان فوتبال قاره کهن، از فلسطین بیشتر بشنوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز