خبرگزاری کار ایران

لزوم مبارزه با بیماری فوما در کلزا

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۱۲۹

مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه شمالی گفت: بیماری فوما یکی از بیماری‌های مراحل اولیه رشد کلزا است که علائم بیماری به صورت جوش و تاول های سیاه رنگ نمایان شده و در مراحل پیشرفته سبب مرگ گیاهچه می شود و در صورت شدت بیماری با نظر کارشناسان گیاهپزشکی می‌توان اقدام به کنترل شیمیایی کرد.

به گزارش ایلنا از ساری، قاسم حکمت‌شعار مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه شمالی اظهار کرد: کنترل بیماری‌ها و آفت در همه زراعت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این راستا کلزا محصولی است که مدیریت پذیر است و اقدام به موقع در کشت این محصول از خسارت احتمالی این محصول جلوگیری می‌کند.

وی افزود: در کشت کلزا توجه به رعایت تناوب زراعی، بستر‌سازی مناسب، کاشت به موقع، رعایت میزان بذر توصیه شده در هکتار، استفاده از علف‌کش‌های قبل از کاشت، تغذیه مناسب گیاه، استفاده از ردیفکارها برای کشت یکنواخت، احداث زهکش در اراضی آبگیر، بازدید هفتگی از مزارع کلزا و مشاوره کارشناسان از اقدامات پیشگیرانه برای کاهش تراکم عوامل خسارت‌زا است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی با اشاره به اینکه لیسک‌ها یکی از مهمترین آفات کلزا در سال های پر باران و مرطوب است، تصریح کرد: لیسک ها در حاشیه مزارع و نقاط سایه بیشترین تراکم را دارند و به محض سبز شدن محصول با تغذیه از برگ های لپه‌ای و برگ های اولیه ابتدا ازحاشیه مزارع شروع به خسارت کرده که در صورت عدم کنترل آن می‌تواند بخش قابل توجهی از محصول سبز شده را از بین ببرد.

این مسؤول بیان کرد: برای کنترل به موقع این آفت، حذف علف‌های هرز حاشیه و داخل مزارع و کرت ها در اولویت بوده و در صورت مشاهده علائم خسارت با استفاده ازطعمه مسموم متالدهاید به میزان سه تا چهار کیلوگرم در حاشیه مزارع و کرت ها براحتی قابل کنترل است.

حکمت شعار درباره بیماری فوما گفت: بیماری فوما یکی از بیماری‌های مراحل اولیه رشد کلزا است که علائم بیماری به صورت جوش و تاول های سیاه رنگ نمایان شده و در مراحل پیشرفته سبب مرگ گیاهچه می شود و در صورت شدت بیماری با نظر کارشناسان گیاهپزشکی می‌توان اقدام به کنترل شیمیایی کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز