خبرگزاری کار ایران

تولید ثروت و اشتغال با ایجاد زنجیره فرآوری انگور

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۹۵۴

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: انگور ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و می تواند زنجیره فرآوری ایجاد کند که خود این امر تولید کننده ثروت و زمینه ساز اشتغال است.

به گزارش ایلنا، محمد علی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در پنجمین جشنواره ملی خوشه برتر انگور ملایر، افزود: دیگر تولید ٢٣ تن در هکتار جوابگو نیست چرا که در سایر کشورهای دنیا میزان تولید در هکتار به ٧۰-۶۰ تن رسیده است.

وی با بیان اینکه از زمان تولید تا صادرات انگور به دنبال تحقق زنجیره تولید و ارزش افزوده هستیم، گفت: باغداران برای رقابت و حضور در بازارهای جهانی باید میزان تولید در هکتار خود را افزایش دهند.

طهماسبی اظهار کرد: در دنیا ٧ میلیون و ١۵۰ هزار هکتار باغات انگور وجود دارد که سالانه بیش از ٧۵ میلیون تن از این باغات انگور کشت می شود و از این رقم ٧۰ درصد انگور فرآوری شده و ٣۰ درصد آن وارد چرخه تازه خوری می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران جزء ١۰ کشور برتر تولیدکننده انگور در دنیاست، ادامه داد: در نقاط مختلف کشور هم انگور دیمی و هم انواع انگور آبی تولید می شود، در همین راستا شهرستان ملایر استعداد بی نظیری در زمینه ارزش افزوده این محصول باغی دارد.

انگور غذادارو است

طهماسبی به نقش مهم دانش، فناوری های نوین باغداری و استفاده مدبرانه و کارشناسی از آب، خاک، کود و سایر نهاده ها در زمینه افزایش بهره وری و تولید محصولی با کیفیت بالاتر اشاره کرد و گفت: غذا، دارو، و غذادارو، جزء ٣ نوع فرآوری ما در وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه انگور، به عنوان یک غذادارو به شمار می رود، ادامه داد: حتی از برگ های تاکستان ها و درختان مو می توان در تولید اسانس ها و داروها بهره برد بنابراین از پژوهشکده انگور ملایر انتظار می رود جدی تر از قبل وارد کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در این زمینه شود.

طهاسبی تصریح کرد: باغداران اگر بتوانند با پرهیز از روش های سنتی و استفاده از آموزش های نوین کشاورزی و دستاوردهای علمی و دانش روز سطح زیرکشت و میزان محصول تولیدی خود را افزایش دهند به طور قطع وارد عرصه رقابت داخلی و جهانی شده که خود این امر ثروت زاست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: می توان از اقلیم و آب و خاک ملایر برای تولید سالانه در هر هکتار ۶۰ تن انگور استفاده کرد و انگور تولیدی را در سردخانه نگه داشت تا با قیمت مناسب در شب عید به فروش برسد.

وی از راه اندازی خط اعتباری صندوق اعتبارات بانک کشاورزی و حوزه صادرات خبرداد و گفت: برای صادرات کشمش، زعفران، خرما و پسته محدودیتی از نظر پرداخت تسهیلات وجود ندارد.

طهماسبی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه باغات ملایر دارای سفره آبی مشترک است، افزود: باید در این راستا از طرح تجمیع آبیاری باغات استفاده کرد تا منابع آبی ما حفظ شود.

وی استفاده از طرح فراز و داربستی کردن تاکستان ها، ایجاد بارگاه های بهداشتی، برای تولید کشمش مرغوب، مکانیزه کردن باغات انگور و ایجاد صندوق حمایت مالی در ملایر تأکید کرد و افزود: از آنجا که ٣۰ درصد باغات انگور استان همدان در ملایر قراردارد بنابراین می طلبد با مشارکت دانشگاه ها، بخش خصوصی، باغدارن و مسئولان، یک نقشه راهبردی و یک برنامه ریزی دقیقی در زمینه رفع مشکلات موجود و نیازسنجی سالیانه تهیه و تدوین و هر ساله رفع تعدادی از مشکلات هدفگذاری شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز