خبرگزاری کار ایران

امضا تفاهم نامه ایران و سازمان یونیدو

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۳۸۳

تفاهمنامه اجرای فاز سوم پروژه بین المللی ترسیب کربن در چهار استان یزد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و استان گلستان بین نماینده سازمان یونیدو و رئیس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری ایران امضا شد.

به گزارش ایلنا، در این تفاهمنامه قرار است پنج ناحیه در این چهار استان تحت پوشش قرار گیرد.ترسیب کربن به معنای رسوب دادن کربن موجود در نسوج گیاهی و خاک با استفاده از عملیات بیولوژیک است.

این تفاهمنامه را «گری لوئیس» نماینده سازمان یونیدو درتهران و خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور امضا کردند.

لوئیس در این مراسم با بیان اینکه پروژه بین المللی ترسیب کربن از یک روستا در خراسان جنوبی شروع شد، گفت: اکنون این پروژه در 300 روستای ایران در حال اجرا است و زندگی 120 هزار نفر از مردم این کشور را درگیر خود کرده است.

وی وسعت اراضی احیا شده در این پروژه را سه میلیون هکتار اعلام کرده و خاطرنشان کرد: پروژه ترسیب کربن تنها یک پروژه برای احیای اراضی نیست، بلکه جوامع محلی را نیز از طریق توسعه گروه های روستایی درگیر خود خواهد کرد که در نهایت به توسعه همه جانبه می رسد.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل با بیان اینکه تاکنون 2 هزار گروه توسعه روستایی در اثر این طرح ایجاد شده است که 25 هزار نفر عضو دارد و بخش بزرگی از آنها زنان روستایی هستند، افزود: گروه های مذکور نه تنها به احیای اراضی کمک خواهند کرد، بلکه کارهای دیگر مانند دادن تسهیلات روستایی و مدرسه سازی را هم انجام می دهند.
لوییس تاکید کرد: پروژه بین المللی ترسیب کربن فقط برای مبارزه با بیابان زایی، صرفه جویی در مصرف انرژی، جلوگیری از فرسایش خاک نیست بلکه توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال را برای ایران به همراه خواهد داشت.
به گفته وی، اجرای این پروژه تنها در یکی از روستاهای استان گلستان به صورت آزمایشی اجرا شد و میزان سودی که داشت 60 میلیارد ریال( 6 میلیارد تومان) بود که قابل توجه است.
لوییس از اجرای این پروژه در منطقه قلعه گنج کرمان به عنوان یک پروژه اقتصاد مقاومتی و همچنین آغاز اجرای آن در همه شهرها، روستاها و مناطق خراسان شمالی خبرداد.
همزمان با امضای این تفاهمنامه از کتاب 10 پروژه برتر منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز رونمایی شد .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز