خبرگزاری کار ایران

افزایش 30 درصدی ریل در تنها مجتمع تولیدکننده ریل در غرب آسیا

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۴۰۴

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: ذوب‌آهن تنها تولیدکننده ریل در غرب آسیاست و تامین ریل کلیه پروژه‎های ریلی کشور از جمله خطوط آهن بین شهری و متروی کلان شهرها توسط ذوب آهن اصفهان انجام می‌شود.

مجتمع ذوب آهن اصفهان، به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران صنعت فولاد ساختمانی در تولید میلگرد و ریل در ایران شناخته شده است. ذوب آهن اصفهان نقشی محوری در توسعه صنعت فولاد ایران دارد و عنوان معتبر «مادر صنعت فولاد ایران» را به خود اختصاص داده است. عملیات گسترده و اهمیت استراتژیک آن، آن را به سنگ بنای چشم انداز صنعتی کشور تبدیل کرده است.مهدی کوهی، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان چشم‌انداز این شرکت از برنامه‌های ذوب‌آهن برای افزایش مشارکت مردم در تولیدات این شرکت گفت برای تحقق شعار سال و افزایش مشارکت مردم چه اقدامات در این شرکت صورت گرفته است؟
کوهی: مقام معظم رهبری به خوبی در سالیان اخیر بر تولید و رشد اقتصادی تاکید دارند و نامگذاری امسال نیز با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم مسؤولیت مهمی بر دوش واحدهای صنعتی می‌گذارد. ذوب‌آهن اصفهان با وجود مشکلات مختلف در تولید محصولات استراتژیک و صنعتی همانند ریل، تیرآهن بال پهن، آرک معدن موفق عمل کرده که این امر به ویژه در تامین ریل مورد نیاز پروژه‌های راه‌آهن بین‌شهری و متروی کلان شهرها نمایان است. در سال جاری با بررسی دقیق مشکلات سال گذشته و انجام اقدامات اصلاحی در خط تولید با تمام توان در راستای جهش تولید و همچنین افزایش تنوع محصولات اقدام می‌کنیم.خوشبختانه در ابتدای سال در بخش‌های مختلف از جمله فولادسازی و کوره بلند با اقدامات سریع و مهم، ضمن افزایش تولید، برای اصلاح نورم مصارف اولیه از طریق کاهش مصرف کک نیز دستاوردهای خوبی حاصل شده و همزمان تعمیر و نگهداری نیز برای تداوم و افزایش تولید در حال انجام است.در خصوص مشارکت مردم، بهترین فعالیتی که صنایع می‌توانند انجام دهند، توسعه مشارکت و همکاری با شرکت‌های دانش بنیان است که آثار بسیاری برای صنعت دارد. ذوب آهن اصفهان از سال گذشته بدون اطلاع از شعار امسال، همکاری با شرکت‌های دانش بنیان را توسعه داده که در این زمینه از طریق تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای اجرای پروژه‌های مهم و حل مشکلات خط تولید از جمله برای اجرای پروژه‌های زیست محیطی، شرکت‌های دانش بنیان بکار گرفته شده‌اند. در این راستا، ارتباط با مراکز دانشگاهی نیز موثر است، در سال گذشته تفاهم نامه خوبی با دانشگاه آزاد اسلامی امضا شد که نتایج و خروجی آن به مرور اطلاع‌رسانی می‌شود.

افزایش 30 درصدی ریل در تنها مجتمع تولیدکننده ریل در غرب آسیا
ذوب‌آهن برای حفظ تولید، کیفیت و تنوع محصولات چه برنامه‌ای دارد؟
کوهی: ذوب آهن اصفهان با همت تلاشگران خود در سال 1402 موفق شد ضمن حفظ تولید، کیفیت وتنوع محصولات را نیز افزایش دهد. این مجتمع عظیم صنعتی در سال گذشته، تامین ریل پروژه‌های خط‌آهن کشور از جمله تبریز-ائل گلی، ائل گلی-میانه، میانه –اردبیل، همدان-سنندج  را تداوم بخشید به گونه‌ای که در حال حاضر تمام پروژه‌های راه آهن سراسری و متروی کشور با محصولات ذوب آهن پیش می‌رود.این مجتمع عظیم صنعتی همچنین با تولید سایزهای مختلف تیرآهن بال پهن و در تعامل با وزارت راه‌وشهرسازی و همچنین انجمن‌های تخصصی سازه‌های فولادی، تلاش کرد، نقش خود را در تحول صنعت ساختمان ایفا کند. همچنین با ارائه سبد 90 هزار تنی میلگرد، مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن را  نیز کلید زد.در سال گذشته با تلاش‌های انجام گرفته، این مجتمع عظیم صنعتی موفق به تمدید گواهینامه CARES به منظور صادرات میلگرد آجدار مطابق استاندارد BS4449 (2005)  به کشورهای منطقه بریتانیا و حوزه خلیج فارس، تمدید گواهینامه همولوگیشن به منظور صادرات میلگرد آجدار مطابق استاندارد DIN488 به کشور آلمان و تمدید گواهینامه CE Marketing به منظور صادرات محصول تیرآهن مطابق استاندارد DIN1025 و EN10025-2 به کشورهای عضو اتحادیه اروپا شد.  ذوب آهن اصفهان، پس از تولید موفقیت آمیز ریل‌های راه آهن سراسری، ریل مترو 49E1 و 54E1 گرید R260، باتوجه به سیاست های کلان کشور اقدام به طراحی و توسعه محصول ریل سخت 54E1 با فولاد گرید R320Cr و تولید انبوه ریل 54E1 (مورد استفاده در متروی تهران و مشهد) کرد. خوشبختانه تولید ریل به عنوان یک محصول استراتژیک در سال 1402 افزایش 30  درصدی نسبت به سال 1401 داشته و به 21 هزار و 710 تن رسیده است.
اشاره‌ای به پروژه‌های توسعه شرکت ذوب‌آهن داشته باشید؟
کوهی: ذوب آهن اصفهان علاوه بر تولید و توسعه محصول، پروژه‌های توسعه خود را نیز در سال 1402 به خوبی پیش برد که نتایج آن در آینده نزدیک ملموس خواهد بود. برخی از این پروژه‌ها بدین شرح است:احداث واحد پلنت اکسیژن، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای ذوب آهن به شمار می‌آید که به مرحله بهره‌برداری رسیده است. بازسازی کوره پاتیلی شماره ۱ و احداث کوره پاتیلی شماره ۳، از دیگر پروژه‌های مهم شرکت ذوب‌آهن محسوب می‌شوند که با راه‌اندازی آن‌ها، ظرفیت تولید فولاد در ناحیه فولادسازی افزایش می‌یابد.پروژه بازسازی باتری شماره ۲ کک‌سازی پروژه دیگری است که پیش‌بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.احداث تصفیه خانه پساب شهری و صنعتی بصورت BOT، اجرای فاز سوم پروژه‌ ایستگاه پمپاژ و خط انتقال پساب فولادشهر، اجرای خطوط (آب و برق) انتقال ورودی و خروجی تصفیه خانه پساب، خرید پساب فولادشهر ‌و ایمانشهر و 22 روستای فلاورجان، پروژه‌هایی است که در حوزه تامین آب انجام شده و در این‌زمینه تحول‌آفرین است.پروژه ایستگاه تفکیک گاز واحد آهن اسفنجی نیز در روز پایانی سال گذشته به بهره برداری رسید.

افزایش 30 درصدی ریل در تنها مجتمع تولیدکننده ریل در غرب آسیا

ذوب‌آهن برای اصلاح ساختار این شرکت چه اقداماتی انجام داده است؟
کوهی: ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور در نیم قرن گذشته نقش مهمی در تولید محصولات فولادی ایفا کرده و از ابتدای تاسیس تاکنون حدود 90 میلیون تن محصولات طویل ساختمانی تولید کرده است.این مجتمع با تربیت نیروی انسانی متخصص و حضور مستقیم در ساخت و توسعه سایر صنایع فولادی، سهم مهمی در تولید فولاد سایر واحدهای فولادی کشور نیز دارد. ذوب آهن اصفهان واحد اصلی تولید فولاد کشور است که با شیوه کوره بلند، فعالیت می‌کند و به همین دلیل از یارانه‌های انرژی برخوردار نیست ضمن اینکه نیاز به تامین زغال سنگ و کک دارد که با قیمت‌های جهانی تهیه می‌شود. به طور کلی ماهیت ذوب آهن اصفهان از گذشته خدمت به صنعت کشور بوده است بطوری که اولین فعالیت‌های معدنی در ایران به همت ذوب آهن آغاز شده و این اقدامات به عنوان مسؤولیت‌های اجتماعی صورت گرفته است.  مجموعه این عوامل باعث شد که این مجتمع از حاشیه سود مناسب برخوردار نباشد اما در زمینه خدمت به توسعه کشور پیشگام است. برای رفع این مشکلات، از سال گذشته تلاش شد، نگرش تولید اقتصادی در ذوب‌آهن نهادینه شود و همچنین اصلاح ساختار مالی در دستور کار قرار گرفت. بدین منظور در کمترین زمان ممکن جهت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها( طبقه زمین) مجمع فوق العاده در اسفند ماه برگزار و در نتیجه 823 درصد افزایش سرمایه برای سهامداران محترم پدیدآورد. همچنین ضمن خروج این مجتمع از ماده 141 قانون تجارت، شرایط برای بهره‌مند شدن از تسهیلات بانکی فراهم شد. با توجه به مجموعه اقدامات صورت گرفته، شرایط برای اصلاح ساختار تولید فراهم شده که امیدوارم نتایج آن را امسال در بهبود شرایط مالی و تولید مشاهده کنیم .
ذوب‌آهن اصفهان برای تامین ریل کشور و صادرات چه برنامه‌ای دارد؟
کوهی: هم اکنون ذوب آهن اصفهان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیاست و تامین ریل کلیه پروژه‌های ریلی کشور از جمله خطوط آهن بین شهری و متروی کلان شهرها توسط ذوب آهن اصفهان انجام می‌شود. خوشبختانه تولید ریل به عنوان یک محصول استراتژیک در سال 1402 افزایش 30  درصدی نسبت به سال 1401 داشته و به 21 هزار و 710 تن رسیده است.از ابتدای تولید ریل در ذوب آهن تا کنون حدود 150 هزار تن ریل در اختیار راه آهن سراسری و متروی کلان شهرها قرار گرفته‌است. قطعاً پس از تامین نیاز داخلی که در اولویت اصلی قرار دارد صادرات این محصول نیز مدنظر است و در این زمینه بازاریابی و اقدامات اولیه صورت گرفته است که امیدوارم به صادرات این محصول منجر شود.
چه برنامه‌ریزی‌هایی شرکت ذوب آهن برای دستیابی به صنعت سبز انجام داده است؟
کوهی: ذوب آهن اصفهان تولید سازگار با محیط زیست را سرلوحه فعالیت‌های شرکت قرار داده و بر این اساس از طریق تعامل بسیار نزدیک با معاونت علمی و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری پروژه‌های زیست محیطی در بخش‌هایی مانند کک‌سازی، فولادسازی و کوره بلند با حمایت این معاونت در حال انجام است.   بر اساس طرح جامع زیست محیطی، اقدامات ذوب آهن اصفهان برای دستیابی به شرایط مطلوب در ۳۸ محور برنامه‌ریزی شده است که ۱۶ محور آن محقق شده و به تأیید سازمان محیط زیست استان رسیده و موارد دیگر نیز در حال تحقق و پنج محور زیست محیطی دیگر هم تا پایان امسال به نتیجه می‌رسد. همچنین ذوب آهن اصفهان بزرگترین جنگل دست کاشت کشور در بین صنایع را به مساحت ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار احداث کرده‌است و نکته مهم در این خصوص اینکه بیش از ۱۴ هزار هکتار آن به صورت دیم است، همچنین از سالیان پیش نیز کاشت گونه‌های مقاوم به کم آبی را در دستور کار قرار داده است. در مقایسه با کل مساحت سایت کارخانه، سطح فضای سبز این شرکت بیش از ۸۴ برابر استاندارد مربوطه است و هم اکنون هزینه سالانه حفظ و نگهداری این فضای سبز بالغ بر هزار میلیارد ریال است. این فضای سبز وسیع علاوه بر تأثیر شگرف بر اکوسیسـتم منطقه، نقش مؤثری در جذب ذرات گرد و غبار و ترسیب دی اکسید کربن دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز