خبرگزاری کار ایران

گام بلند دولت در حمایت تولید ملی اما این هنوز کافی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۴۱۱

علی رغم مشکلات پیش روی تولید اما برخی از تولیدکنندگان معتقدند سال جاری نسبت به سال قبل در افزایش تولید موفق بوده اند اما مشکلات پیش روی تولید همچنان خودنمایی می کند و سد محکمی در مقابل تولیدات داخلی است.

فعالان اقتصادی بخصوص تولیدکنندگان کالای ایرانی معتقدند کاهش مالیات بر ارزش افزوده می تواند به رونق بازار و قدرت خرید مردم کمک شایانی کند. با حمایت دولت از تولیدکنندگان در تهیه مواد اولیه و حل مشکلات تامین اجتماعی و ارائه تسهیلات بانکی می‌توان بسیاری از مشکلات پیش روی تولید کنندگان را به حداقل رساند که متاسفانه در بسیاری از این موارد نه تنها مشکلات کاهش پیدا نکرده بلکه مانع جدی رونق تولید است.

بسیاری از بانک‌ها به بهانه‌های مختلف مانند نداشتن منابع مالی یا سیاست بانک مرکزی مبنی بر کنترل تورم و یا بالا نبودن معدل حساب تولید کنندگان، از پرداخت تسهیلات به آنها خودداری می‌کنند. این در حالی است که رییس جمهور بر ارائه تسهیلات به تولید کنندگان به میزان ۹۰ درصد فروش کالاهای تولید شده تاکید کرده است.

در واقع برخی خودتحریمی ها اجازه رشد تولید و کاهش مشکلات را نمی‌دهند؛ اکثر تولید کنندگان بر عدم نظارت کافی بر روی قاچاق کالا، تولید محصولات بی‌کیفیت و به خصوص تولیدات زیر پله‌ای و بدون پروانه کسب و یا صدور بیش از حد پروانه‌های تولید در صنوف مختلف که چالش های جدی برای تولید کشور است،گلایه مندند.

بسیاری از تولید کنندگان نسبت به واردات کالا به کشور نه تنها مشکلی ندارند بلکه از آن استقبال هم می‌کنند اما از ورود کالای قاچاق که بدون پرداخت عوارض گمرک و تشریفات قانونی است، گلایه مندند و ابراز نگرانی میکنند و همین امر باعث مشکلاتی در فروش کالای ایرانی در رقابت با کالای خارجی می باشد که در نهایت توانسته است مردم را برای خرید کالای خارجی ولو کالای قاچاق، سوق دهد؛ چرا که معتقدند کالای خارجی از کالای ایرانی با کیفیت تر است و همینطور قیمت کالاهای خارجی به دلیل عدم پراخت مالیات و تشریفات قانونی به مراتب پایین تر از قیمت تولید داخلی است.

در نتیجه این چالش بزرگ برای تولید کنندگان داخلی وجود دارد و متاسفانه باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه های تولیدی شده و ادامه این روند و عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از مشکلات پیش روی صنعت، موجبات تعطیلی دیگر کارخانه ها نیز خواهد شد .

امیدواریم به تاکید مقام معظم رهبری با برخورد قاطع با قاچاق کالا و حمایت از تولیدات ایرانی و همینطور عزم دولت برای حمایت از تولیدات داخلی شاهد کاهش دغدغه ها و مشکلات تولیدکنندگان این سرمایه های ملی باشیم.

مرتضی بلوکی -کارشناس رسانه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز