خبرگزاری کار ایران

توضیحات سازمان حفظ نباتات به گزارش ایلنا در خصوص ابهام در صادرات کیوی ایران به هند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۰۸۴

سازمان حفظ نباتات درخصوص گزارش ایلنا درمورد ابهام در صادرات کیوی ایران به هند توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایلنا،  سازمان حفظ نباتات کشور با ارسال توضیحی به خبرگزاری ایلنا، ضمن تشکر از حُسن توجه خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به مسائل  بخش کشاورزی، با عنایت به خبر منتشر شده در این خبرگزاری در مورخ 11/11/1401 کدخبر 1325508 با عنوان " اما و اگرهای واردات طلا در ازای صادرات/ تداوم ابهام در صادرات کیوی به هند/ موفق به صادرات مرکبات به چین نشدیم"، توضیح ذیل را جهت روشنگری افکار عمومی ارسال کرده است که می‌خوانید:

در خصوص صادرات کیوی به هندوستان به استحضار می رساند بعد از اعلام هندوستان مبنی بر توقف صادرات میوه کیوی از تاریخ 8 دسامبر2021 به آن کشور، مکاتبات و اقدامات بسیار زیادی از سوی سازمان حفظ نباتات و سایر نهادهای ذیربط در جهت رفع این ممنوعیت صورت گرفت. از اقدامات انجام شده می‌توان به مکاتبات با ریاست سازمان جهادکشاورزی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان مورخ 14/10/1400 اشاره کرد، که استان‌ها باید فهرست و مشخصات باغات کیوی و مراکز سورتینگ و بسته بندی این محصول را جهت اعلام به کشور هندوستان به این سازمان ارسال نمایند.

فهرست و اطلاعات تکمیلی تمامی مراکز تولید، بسته بندی و سورتینگ معرفی شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان مورخ 30/1/2022 برای طرف هندی ارسال شد. همچنین مورخ 26/10/1400 به سازمان جهاد کشاورزی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان اعلام شد که فهرست باغداران و صنایع مربوطه اعلامی توسط آن استان‌ها به مراجع مربوطه منعکس شده است و تاکیدگردید که الزامات بهداشتی لازم در این مراکز ، صورت گیرد. بعد از پیگیری‌های متعدد، طرف  هندی اعلام کرد که از این مراکز معرفی شده، تعداد 16 باغ و 7 مرکز سورتینگ  و بسته‌بندی را در استان‌های گیلان و مازندران، جهت بازدید انتخاب کرده است.

اطلاعات مورد درخواست طرف هندی درخصوص 16 باغ و 7 مرکز بسته‌بندی منتخب ایشان، مورخ 20/03/2022 ارسال شد. تیم کارشناسی هندوستان از تاریخ 4 تا 10 اردیبهشت 1401 به ایران عزیمت و از 16 باغ و 7 مرکز بسته بندی و سورتینگ در استان‌های گیلان و مازندران بازدید کرد. بعد از عزیمت تیم کارشناسی هندوستان و با توجه به پیگیری‌های مجدد، طرف هندی گزارش نتیجه بازدید تیم کارشناسی را ارسال نمود که گزارش مذکور مورخ 20/04/1401 برای سازمان جهاد کشاورزی استان‌های گیلان و مازندران جهت رفع نواقص مطروحه ارسال شد.

با توجه به پیش‌نویس برنامه کاری صادرات کیوی وگزارش بازدید تیم کارشناسی دریافت شده از هندوستان، شرایط سورتینگ، بسته بندی و سردخانه‌های کیوی تهیه و مورخ 27/05/1401 برای معاونت توسعه بازرگانی وزارت متبوع  جهت اعلام به مراجه ذیربط ارسال گردید. همچنین پیش نویس برنامه کاری صادرات کیوی به هندوستان مورخ 31/05/1401 به سازمان جهادکشاورزی تمامی استان‌ها جهت اطلاع به مراجع ذیربط و ایجاد زیرساخت‌ها و داشتن آمادگی لازم و شرایط مراکز سورتینگ، بسته بندی و سردخانه‌ها، مجددا مورخ 04/07/1401 برای سازمان جهادکشاورزی استانهای گیلان، گلستان و مازندران جهت اعلام به تمامی مراکز مذکور ارسال و تاکید شد که فهرست مراکزی که شرایط اعلامی را دارند، به سازمان حفظ نباتات ارسال شود.

با توجه به تغییر برنامه کاری صادرات کیوی به هندوستان توسط طرف هندی، برنامه اصلاح شده  مجددا مورخ 05/08/1401 برای سازمان جهادکشاورزی استان‌های گیلان و مازندران، جهت اعلام به مراجع مربوطه در استان ارسال گردید. با توجه به پیگیری های مجدد، طرف هندی اعلام کرد که ابتدا 10 محموله کیوی به صورت آزمایشی و مطابق با دستورالعمل مدنظر ایشان، به آن کشور صادرگردد و تصمیم‌گیری در خصوص ازسرگیری صادرات کیوی منوط به بررسی این 10 محموله کیوی، بر مبنای دستورالعمل ارسالی هند است. برنامه کاری نهایی شده صادرات کیوی به هندوستان و شرایط اعلامی ایشان در خصوص نحوه ضدعفونی میوه های کیوی، مورخ28/08/1401 برای سازمان جهاد کشاورزی استان‌های گیلان و مازندران جهت اعلام به مراکز تولید، سورتینگ، بسته بندی و سردخانه‌ها ارسال و تاکید شد که فهرست و مشخصات مراکزی که شرایط مدنظر طرف هندی را دارند، جهت اعلام به هندوستان، به سازمان حفظ نباتات ارسال  شود.

 با توجه به اینکه اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی، تعداد 5 شرکت بازرگانی داخلی را برای انجام صادرات کیوی به هندوستان معرفی کرده بود، لذا مورخ 09/09/1401 به آن اتحادیه اعلام شد که متقاضیان صادرات کیوی به هندوستان، باید ابتدا به مدیریت حفظ نباتات استان مربوطه معرفی شوند تا پس از بازدید و بررسی مراکز سورتینگ و بسته بندی شرکت‌های بازرگانی توسط کارشناسان قرنطینه استان، موارد مورد تایید به سازمان حفظ نباتات اعلام شود. برنامه کاری امضا شده برای صادرات کیوی به همراه دستورالعمل دریافتی از طرف هندی در خصوص ارسال 10 محموله کیوی آزمایشی، مورخ 20/09/1401 برای سازمان جهادکشاورزی استان های گیلان و مازندران ارسال گردید. باتوجه به اینکه مطابق با دستورالعمل ارسالی طرف هندی برای صادرات 10 محموله کیوی آزمایشی، این محموله ها بایستی عاری از هرگونه آلودگی می بودند، لذا با نظارت دقیق و کامل سازمان جهادکشاورزی استان‌های گیلان و مازندران، مراکز سورتینگ و سردخانه‌هایی که شرایط  اعلام شده توسط طرف هندی را به طور کامل دارا بودند، انتخاب و تعداد 10 محموله تحت نظارت کامل کارشناسان مدیریت حفظ نباتات دو استان مذکور و کارشناسان ستاد سازمان حفظ نباتات، بعد از انجام بررسی‌های میدانی و آزمایشگاهی و چندین مرحله سورت و بازدید، آماده و مقرر شد که این محموله‌ها مجددا  توسط کارشناسان مستقر در مرکز قرنطینه گیاهی شهید رجایی استان هرمزگان مورد بازدید نهایی قرار گیرند و در صورت احراز عدم آلودگی آنها به آفات و بیماری‌های گیاهی بخصوص عوامل خسارتزای گیاهی مندرج در برنامه کاری صادرات کیوی به هند، نسبت به صادرات آنها به هندوستان اقدام کنند. لذا در مرحله اول تعداد 9 محموله کیوی، آماده و برای مرکز قرنطینه گیاهی شهید رجایی ارسال و از مجموع این 9 محموله،2 محموله به هندوستان صادر شد و در مرحله دوم نیز دو محموله کیوی دیگر آماده و پس از تایید نهایی مرکز قرنطینه شهید رجایی، به هندوستان صادر شد. همچنین مشخصات چهار محموله صادراتی به هندوستان مورخ 28/12/2022 و مورخ 21/01/2023  برای طرف هندی ارسال گردید.  

با توجه به جمیع موارد بیان شده، تاکنون صرفا 4 محموله کیوی به هندوستان صادر و هیچ گونه مرجوعی نداشته است ، بنابراین برگشت 8 محموله از هندوستان خلاف واقع است.

لازم به ذکر است که این سازمان مورخ 21/10/1401 به اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی اعلام کرد که از تمامی شرکت‌ها و افرادی که بتوانند استانداردهای اعلامی کشور هندوستان را رعایت و محصولی عاری از آفت را تولید کنند، استقبال نموده و آمادگی خود را برای برگزاری جلسه با آن اتحادیه، در راستای ارائه راهکارهای مناسب و عملیاتی جهت اجرای کامل و دقیق برنامه کاری امضا شده برای صادرات کیوی به هند را اعلام می‌نماید.»

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز