خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد :

شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی باید مشتری‌مداری را اصل قرار بدهند/ قیمت تلفن همراه کاملا وابسته به قیمت ارز است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۷۰۶

شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی باید مشتری‌مداری را اصل قرار بدهند. خدمات پس از فروش را کاملا جدی بگیرند و به نوآوری در کالاهای خود و همچنین قیمت مناسب توجه جدی داشته باشند

ابراهیم درستی نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف و نایب رییس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با  اشاره به آخرین وضعیت اصناف در کشور گفت: این انتظار که ما توقع داشته باشیم مشکلات کشور که سال‌ها روی هم انباشته شده یک شب و یک ساله حل بشود درست نیست اما باید برای حل مشکلات تلاش کرد و  با توجه به عملکرد دولت در چند ماه گذشته چشم انداز خوبی را می‌توانیم پیش بینی بکینم به طور مثال و عده‌ای که دولت آقای رییسی برای انجام واکسیناسیون داده  بود در حال انجام است.

وی ادامه داد: ما باید بپذیریم که سال‌های متمادی است که از طرف کشورهای دیگر تحت فشار هستیم و تحریم هستیم و متاسفانه ما در تمامی منابع مالی مشکل داریم و بسیاری از پول‌های ما در کشورهای دیگر بلوکه شده است.

وی ادامه داد: وزرا در حال کار و فعالیت هستند و طبعا حل مشکلات کشور زمان می‌برد البته مدیریت داخلی نیز مشکلاتی دارد که آن مشکلات باید حل شود البته نباید توقع فعالان اقتصادی و مردم را بیش از حد بالا ببریم. مثلا باید یکی از راهکارهای اصلی تثبیت قیمت دلار باشد.

وی ادامه داد: ما به عنوان اصناف به نمایندگی از واحدهای شغلی مطالبه‌گر هستیم و دولت باید پاسخگو باشد مثلا یکی از خواسته‌های ما بحث معافیت مالیاتی است بعد از همه‌گیری بیماری کرونا کشورهای بسیاری از صنوف و واحدهای شغلی حمایت کردند اما متاسفانه در داخل کشور اتفاق خاصی رخ نداد و فقط دو ماه معافیت مالیاتی را شاهد بودیم. در حالی که بسیاری از مغازه‌ها بسته بود و برخی دوستان فکر می‌کردند که منتظر معجزه باید باشیم. دادن وام‌های با سود 12 درصد و 20 درصد سودی برای صنوف ندارد.

وی ادامه داد: باید دولت با بخش خصوصی گفت‌وگو کند و در تمام نشست‌های مهم تصمیم‌گیر باید صندلی بخش خصوصی خالی نباشد و ما باید برای حمایت از بخش خصوصی نسخه‌های امتحان پس داده دنیا را استفاده کنیم و نشان داده شده است که در جا دولت در بخش خصوصی دخالت کرده اقتصاد درست نشده است. البته دولت باید همچنان به نقش نظارتی خود عمل کند و به وظایف خود همچون تثبیت قیمت دلار عمل کند.

درستی با اشاره به حذف ارز 4200 تومانی از برخی کالاها گفت: هر چند حذف ارز 4200 تومانی بر روی کالاها تاثیر می‌گذارد اما باید بپذیریم که 90 درصد ارز اختصاص داده شده به دست مصرف کننده نرسیده و باعث ایجاد رانت شده است.

وی ادامه داد: اگر قرار است ارزش 4200 تومانی حذف شود باید به جای آن برنامه‌های حمایتی از اقشار متوسط و کم‌درآمد اجرایی شود. مثلا یارانه‌ها افزایش پیدا کند زیرا امروز میزان درآمدها پاسخگوی تورم و مخارج حقوق‌بگیران نیست. از سوی دیگر باید با قاچاق و سوداگران به شدت برخورد شود و نباید برای مبارزه با گرانی به مغازه‌های سطح بازار بسنده کرد بلکه باید از سرمنشأ با آن برخورد کرد.

درستی ادامه داد: مثلا در بحث گرانی مرغ به اشتباه گفته می‌شد که مسئله توزیع مشکل دارد در حالی که با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم معلوم شد تامین مرغ مورد نیاز دچار مشکل است. اگر تامین به خوبی انجام شود، مغازه‌دار علاقه دارد که جنس خود را سریعتر بفروشد و به سودش برسد و وقتی گران می‌فروشد مجبور است گران هم می‌خرد.

وی افزود: مثلا ما در بخش لوازم خانگی از قبل تحریم بودیم و تحریم‌ها نیز این روزها شدیدتر شده است اما می‌توانیم این تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم. اگر تولیدکنندگان داخلی ما کیفیت کالاهای خود را ارتقاء بدهند و همزمان این قیمت‌ها را افزایش زیادی ندهند، ما قطعا موفق خواهیم بود و باید در این راه نظارت بیشتری بشود و از مصرف‌کنندگان حمایت کنیم.

درستی با اشاره به اینکه قانون تولید و اصناف کاملا روشن است و اتحادیه‌ها باید بر اساس قانون از صنوف حمایت کنند، افزود: هر کجا که تولیدکننده و واحد صنفی بر اساس قانون فعالیت می‌کند باید از آنها حمایت شود و هر کجا که تخلفی صورت گرفت قطعا باید با آن برخورد شود. مثلا اگر واحد صنفی بدون مجوز اجازه فعالیت به اتباع خارجی داده است باید پلمپ و باید با آن برخورد قانونی شود.

وی با اشاره به اینکه باید مجموعه برنامه‌ها به سمتی برود که چراغ تولید همیشه روشن باشد، گفت: امروز با توجه به عملکرد دولت با مبارزه با مفاسد همچنین ممنوع کردن تعطیلی واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها از سوی دولت، یک امیدی در دل مردم زنده شده است ولی باید این راه ادامه پیدا کند و فساد کاملا برچیده شود.

درستی ادامه داد: اتاق اصناف مکلف است در سراسر کشور به قانون عمل کند و با تخلف‌ها برخورد کند و از سوی دیگر مدافع اصناف در دولت باشد زیرا این اصناف بودند که در دوران کرونا با عملکردشان اجازه ندادند تا کالاهای حیاتی دچار کمبود شود و از دولت نیز انتظار داریم که فقط به فروشگاه‌های بزرگ توجه نکند و بلکه به فروشگاه‌های کوچک هم توجه کند.

وی ادامه داد: در بحث لوازم خانگی توقع ما و توصیه ما این است که تولیدکنندگان نه از کیفیت کم کنند و نه از خدمات پس از فروش بلکه سرویس‌دهی‌های خود را تقویت کنند تا مشتریان داخلی جذب شوند و به آنها اعتماد کنند و امروز می‌توان از فرصت ممنوع شدن ورود محصولات لوازم خانگی کره‌ای به بهترین وجه برای تقویت تولید داخلی استفاده کرد و از سوی دیگر نیز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز دقت بیشتری کند تا گرانی بی‌دلیلی رخ ندهد و حق مصرف‌کننده ضایع نشود.

درستی ادامه داد: شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی باید مشتری‌مداری را اصل قرار بدهند. خدمات پس از فروش را کاملا جدی بگیرند و به نوآوری در کالاهای خود و همچنین قیمت مناسب توجه جدی داشته باشند زیرا اینها تقاضاهای مصرف‌کنندگان است و مصرف‌کننده کالای باکیفیت با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش خوب می‌خواهد. از سوی دیگر ما باید به سطحی برسیم که کالا را کاملا در داخل تولید کنیم و همزمان نیز با ورود کالای قاچاق مبارزه کنیم.

وی ادامه داد: نباید از موقعیت ایجاد شده سوء استفاده بشود و مثلا قیمت‌ها افزایش پیدا کند و یا کیفیت کالاها کم شود و اگر ما در داخل کالای باکیفیت و خوب با قیمت مناسب عرضه کنیم، هیچ کسی دوست ندارد کالای خارجی بخرد. نباید کالایی که در داخل کشورمان تولید می‌شود، با توجه به ارزان بودن دستمزدها و هزینه‌های انرژی، گرانتر از کالای خارجی عرضه شود.

درستی درباره نوسانات قیمت تلفن همراه گفت: قیمت تلفن همراه کاملا وابسته به قیمت ارز و وابسته به نوسانات ارز است و قیمت دلار کاملا بر قیمت این بازار وابسته است. ما به شرکت‌های تولیدکننده توصیه کرده‌ایم که اگر کسی کالایی را با ارز پایین‌تر خریده با همان قیمت ارز بفروشد و باید نظارت در بخش‌هایی صورت بگیرد که برای واردات تلفن همراه LC‌ باز می‌کنند و ارز اختصاص می‌دهند و امروز ما با حضور 400 واردکننده گوشی موبایل دیگر شاهد انحصار نیستیم و باید برای کنترل بازار به شرکت‌های عمده واردکننده نظارت کرد و گرانی اجناس تقصیر مغازه‌دار کف بازار نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز