خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد

ظروف آشپزخانه ایرانی کیفیت بهتری از جنس خارجی دارد/ نوسانات قیمت مشکل اصلی بازار است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۴۴۳۴

مدیر عامل شرکت مهر جام سدید می‌گوید: جنس ایرانی کیفیت بهتری از جنس خارجی دارد اما متاسفانه واردکنندگان غیرمجاز همان کالایی که ما در داخل تولید می‌کنیم با کیفیت بسیار نازل‌تر وارد می‌کنند و با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کنند

محمد شعبانی مدیرعامل شرکت مهرجام سدید تولیدکننده انواع ظروف آشپزخانه و انواع قاشق و چنگال و تولید تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آخرین فعالیت‌های این شرکت گفت: حدود 800 نفر در شرکت ما واقع در شهرک صنعتی کاوه و عباس‌آباد و بوشهر و سلفچگان  مشغول به کار هستند و تمام محصولات ما از جمله قابلمه و قاشق چنگال که عمدترین  محصول ماست با آرام ام جی  اس  در بازار عرضه می‌شود که استقبال خوبی نیز شده است.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد مواد اولیه‌ای که در کالاهای خود استفاده می‌کنیم ایرانی است افزود: استقبال از محصولات و روند تولید خوشبختانه بسیار خوب است و ما نه تنها سال گذشته تعدیل نیرو نکردیم بلکه به نیروهای جدید نیز نیاز داریم و یکی از مشکلات امروز ما کمبود نیروی کار است. 

وی ادامه داد: به دلیل افزایش خط فقر و هزینه‌های زندگی بسیاری از افراد حاضر نیستند فقط با میزان حقوقی که قانون کار تعیین کرده فعالیت و کار کنند به همین دلیل ما مجبوریم برای حفظ نیروهای ماهر خود علاوه بر دستمزد مصوب قانون کار خدمات و امتیازات دیگری نیز بدهیم. 

وی ادامه داد: هر چند هشتاد درصد مواد اولیه اجناس ما ایرانی است اما متاسفانه در تهیه این مواد با  مشکلات زیادی همراه هستیم و یکی از اصلی‌ترین مشکلات نوسانات قیمت در بازار است. امروز ما مواد اولیه را ثبت سفارش می‌کنیم و می‌خریم اما یک ماه بعد که می‌خواهیم همین مواد را تهیه کنیم باید با قیمت گرانتر بخریم به همین علت مجبوریم تا می‌توانیم مواد اولیه بخریم و دپو کنیم که این مساله باعث می‌شود سرمایه ما در یک یکجا متمرکز شود.

 شعبانی افزود : تغییر قیمت مواد اولیه به شکلی شده است که حتی گاهی ساعتی قیمت‌ها تغییر می‌کند از سوی دیگر باید بخشی از مواد اولیه را از خارج تهیه کرد که نه تنها به دلیل تحریم‌ها تهیه آنها خیلی مشکل شده بلکه تهیه ارز نیمایی پروسه های پیچیده و ازار کننده ای دارد و ۳۰ درصد بیشتر از ما به عنوان ضمانت زیاد پول میگیرند تا مواد اولیه احراز هویت شود ما اصلا به ارز نیمایی نیاز نداریم چون بعصی موقع ها میتوانیم با اعتبار شرکت از تامین کننده به صورت ۵ ماه یا ۴ ماه تهیه کنیم اما ارز نیمایی بایستی اصل پول پرداخت شود بعلاوه ۳۰ درصد  به بلنک بابت ضمانت احراز هویت کالا از گمرک تایید شود خودش پروسه پیچیده و موانع تولید هست.

شعبانی افزود: ما تلاش داریم تا کالای ایرانی با کیفیت تولید کنیم و استقبال خوبی هم از این کالاها شده است اما متاسفانه سودی به دست تولیدکننده نمی‌رسد زیرا همه درآمد و سود به دلیل نوسانات قیمت مواد اولیه از بین می‌رود.

شعبانی با اشاره به بحث قاچاق لوازم خانگی و ورود غیرقانونی گفت: جنس ایرانی کیفیت بهتری از جنس خارجی دارد اما متاسفانه واردکنندگان  غیرمجاز همان کالایی که ما در داخل تولید می‌کنیم با کیفیت بسیار نازل‌تر وارد می‌کنند و با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کنند و به تولید کننده ایرانی ضربه می‌زنند و قاچاق امروز یکی از معضلاتی است که با تخریب بازار به تولید کننده ایرانی لطمه زده است.

وی ادامه داد :  یکی دیگر از موانع تولید، سیستم اداری و بروکراسی اداری حاکم است وقتی یک درخواستی برای دریافت تسهیلات و یا امکانات دیگر را به یک اداره ارجاع می‌دهیم و با هزار مشکل موافقت آن را می‌گیریم یکی از بخش‌هایی که در کارهای ما سنگ‌اندازی می‌کنند مدیران میانی هستند رییس یک اداره دستور کاری را صادر می‌کند اما نفر بعدی و افراد پایین‌تر آن را اجرا نمی‌کنند حتی برخی از کارمندان برای انجام اموری که وظیفه آنهاست و برایش حقوق می‌گیرند از ما اخاذی می‌کنند و طلب هدیه و کالا دارند. 

وی با اشاره به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی‌ها نامگذاری شده افزود: بروکراسی اداری، واسطه‌گری و دلال‌بازی، قاچاق کالا، گران بودن مواد اولیه، نوسانات بازار ارز، کمبود نیروی کار، از جمله مانع‌های اصلی بخش تولید است که امیدواریم امسال مسئولین با توجه به تاکیدی که رهبر انقلاب داشتند برای  حل این مشکلات بکوشند و اگر این موانع برطرف شود بسیاری از تولیدکنندگان می‌توانند کار خود را گسترش دهند و به طور مثال شرکت ما می‌تواند تعداد نیروی کار خود را از 800 نفر به دو هزار نفر برساند.

وی ادامه داد:‌ زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های صنعتی که ما در آنها فعال هستیم خوب نیست و حتی بخشی از امکانات اولیه نیز در این شهرک‌ها وجود ندارد و یا به سختی می‌توان تهیه کرد. اگر به تولید ایرانی اهمیت داده شود ما به خوبی می‌توانیم خودکفا شویم .

وی ادامه داد: متاسفانه به رغم وعده‌هایی که داده شد هیچ گونه تسهیلاتی و امتیازاتی به ما در دوران کرونا اختصاص پیدا نکرد در حالی که ما به دلیل گسترش این بیماری مشکلات زیادی را متحمل شدیم و متضرر شدیم و هر چه دولت درباره حمایت گفت فقط شعار و وعده بوده است و در برخی موارد مانند کارگران نه تنها ارفاقی نشد بلکه شرایط سخت‌تر شد و ما را جریمه نیز کردند.

وی ادامه داد: امیدواریم دولت آینده و وزیر صمت دولت بعد به حرف تولیدکنندگان و مشکلات آنها توجه کنند و به تولیدکنندگان به چشم یک مجرم نگاه نکنند بلکه مانند کسی که تولید و اشتغال ایجاد کرده توجه کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز