خبرگزاری کار ایران

ایده‌آل ما داشتن شهروندانی بانشاط است؛

دستگردی: تنها به ۱۰ درصد اهداف‌مان رسیده‌ایم/ به کمک همه نهادهای ورزشی و فرهنگی احتیاج داریم

asdasd
کد خبر : ۳۵۵۳۴۹

مدیر مرکز تفریحات سازمان ورزش شهرداری تهران گفت: هدف بزرگ و عمده ما داشتن شهری بانشاط است که مردم در آن از امکانات تفریحی مناسب بهره مند باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش دکتر «کاظم دستگردی» به عنوان مدیر مرکز تفریحات سازمان ورزش شهرداری تهران منصوب شد. به همین منظور٬ گفتگویی با وی انجام دادیم که در زیر می خوانید:

اساسا انگیزه تشکیل بخشی به نام مرکز تفریحات سازمان ورزش شهرداری تهران چه بود؟

شهرداری چند سالی بود که در بخش ورزش همگانی هم برای آقایان و هم برای خانم ها فعالیت می کرد. اما در این میان یک حلقه مفقوده احساس می شد که طی آن بتوانیم خانواده‌‌ها را نیز درگیر ورزش کنیم و به عبارت بهتر مشتاق ورزش همگانی نمائیم. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که به سمت و سوی تفریحات ورزشی برویم. چرا که طی تحقیقات انجام شده٬ متوجه شدیم که در کل دنیا اولویت ورزش های همگانی٬ تفریحات و ورزش های تفریحی است. بنابراین مرکز تفریحات در سال ۱۳۸۹ کار خود را رسما آغاز کرد.

به نظر شما مرکز تفریحات در این ۵ سال چه اندازه به اهداف و چشم اندازهای خود رسیده است؟

به نظر بنده ۱۰ درصد اهداف‌مان محقق شده است. البته ما ایده آل های بزرگی داریم مبنی بر این که شهری سالم و با نشاط داشته باشیم که همه در آن هم ورزش کنند و هم تفریح. البته این چشم انداز قابل اجرا و دست یافتنی نیز هست و ما در این مدت این موضوع را ثابت کرده ایم. اما موضوع تفریحات بسیار گسترده است. چرا که مسئله ورزش خانواده و تفریحات چندان مورد توجه قرار نگرفته بود. با این حال ما با جدیت و کار شبانه روزی به دنبال اجرای برنامه های‌مان هستیم.

همان طور که گفتید موضوع تفریحات بسیار گسترده و البته با اهمیت است که البته یک یا دو ارگان یا نهاد به تنهایی نمی توانند آن را در جامعه پیاده و نهادینه کنند. در این خصوص چه اندازه از همکاری سایر نهادها و سازمان ها به ویژه وزارت ورزش و جوانان برخوردار بوده اید؟

به نکته خوبی اشاره کردید. با توجه به گستردگی و اهمیت مقوله تفریحات در جامعه٬ سازمان ورزش شهرداری به تنهایی نمی تواند اهداف و ایده آل های خود را عملی کند. در این میان به همکاری نهادهایی مانند وزارت ورزش و صدا و سیما بسیار احتیاج داریم. البته این را تنها برای سازمان ورزش شهرداری تهران نمی گویم. در سراسر کشور نهادها و سازمان های مختلف می بایست با سازمان ورزش شهرهای مختلف همکاری و تعامل داشته باشند. چرا که در بحث تفریحات٬ مهم ترین موضوع مسائل فرهنگی و ایجاد زیرساخت ها است. از این رو٬ تمامی مجموعه هایی که با ورزش و موضوعات فرهنگی سر و کار دارند، باید سازمان ورزش شهرداری در شهرهای مختلف کشور را یاری کنند.

در خصوص مسائل فرهنگی در بحث تفریحات٬ نگرش های خاصی در جامعه پیرامون مسئله تفریحات وجود دارد و خیلی مواقع به بعد منفی تفریحات بیشتر توجه می شود. برای تغییر در این نوع رویکرد٬ چه کار خواهید کرد؟

برای حل این مسئله و اساسا رسیدن به اهداف‌مان در مقوله تفریحات٬ باید تمامی اقشار جامعه و نیازهای‌شان را در نظر بگیریم تا همه بتوانند در برنامه های تفریحی شرکت کنند. به عنوان مثال٬ در جشنواره های ورزشی و تفریحی که برگزار شده و البته خواهد شد ما به دنبال این هستیم که تمامی اقشار جامعه از جنوب شهر تا شمال شهر در آن مشارکت داشته باشند که تا حدود قابل توجهی به این هدف دست یافته ایم. مثلا در جشنواره زمستانی که اخیرا در ارتفاعات توچال برگزار شد، شاهد حضور شهروندان از جنوب تهران نیز بودیم.

در این میان بحث مسائل مالی بسیار مهم است. مثلا یک شهروند جنوب شهر نمی تواند در ورزش هایی همچون اسکی فعالیت کند. آیا این مشکلی بر سر راه شما برای تحقق ایده های خود مبنی بر گسترش ورزش های تفریحی در تمام مناطق شهر نیست؟

خیر ٬ ببینید ما الان مثلا در بوستان ولایت امکاناتی از قبیل: کارتینگ٬ بانجی جامپینگ٬ پینت بال و اتومبیل رانی را ایجاد کرده ایم تا شهروندان عزیز جنوب شهر به تفریحات ورزشی گرایش پیدا کنند. در مجموع ما برای کلیه مناطق تهران٬ هم فضاهای ورزشی و زیرساخت داریم و هم کار فرهنگی می کنیم. ضمن این که از اطلاع رسانی هم غافل نیستیم. چرا که به هرحال مردم و خانواده ها باید بدانند در محله و منطقه خود چه فعالیت های ورزشی و تفریحی انجام می شود.

هزینه استفاده شهروندان تهرانی به خصوص مردم جنوب شهر از امکانات و فضاهای تفریحات ورزشی به چه صورت است؟ مثلا برای استفاده خانواده ها از کارتینگ یا پینت بال چه مبالغی اخذ می شود؟

کلا هزینه‌های فضاها و امکانات ورزشی در شهر تهران٬ مصوبه شورای شهر است که چند سالی می شود افزایشی نداشته است. در مورد تفریحات ورزشی نیز باید بگویم هزینه بلیت و سایر خدمات آنها٬ نصف قیمت های بخش خصوصی است.

به عنوان سئوال پایانی٬ برای سال آینده و به خصوص فصل تابستان که زمان اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است٬ چه برنامه هایی دارید؟

ما در مرکز تفریحات٬ ۶ گروه هدف داریم؛ سالمندان٬ خانواده ها٬ کودکان و نوجوانان٬ افراد چاق٬ زنان و معلولان که برای تمامی این عزیزان نیز برنامه و طرح های خاص داریم. رویکرد اصلی ما در سال ۹۵ شامل چند بخش عمده است: ۱-توسعه بازی های مهیج و نوین٬ ۲- توسعه و رواج بازی های خانوادگی٬ ۳- توسعه بازی های بومی و محلی٬ ۴- توسعه بازی های تفریحی و شبکه بازی های مجازی٬ ۵- ارتقا سطح نظام آموزش مدیران٬ مربیان و رابطین در حوزه تفریحات که تمامی سعی ما بر این است که از ۱۰ درصد اجرای برنامه هایمان که در ابتدای مصاحبه گفتم به سمت تحقق ۵۰ درصدی چشم اندازهای‌مان حرکت کنیم که امیدوارم تمامی نهادها ما را در انجام وظایف و مسئولیت مان یاری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز