خبرگزاری کار ایران

تحلیل مدیر روابط عمومی انتشارات علمی فرهنگی از سرگردانی مردم در نمایشگاه کتاب؛

مردم نمی‌دانند چه کتابی باید بخرند

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۹۱۶

بخشی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب جمعیت سرگردانی هستند که اصولا نمی‌دانند چه می‌خواهند و چه باید بخرند. آنها حتی به کتا‌ب‌ها درست نگاه نمی‌کنند.

جمال زیتونی(مدیر روابط عمومی انتشارات علمی فرهنگی) گفت: اگرچه جمعیت قابل توجهی به نمایشگاه می‌آیند اما آمار فروش کتاب اصلا راضی کننده نیست.

زیتونی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: استقبال مردم از کتاب چندان تعریفی ندارد و راضی کننده نیست زیرا اصولا اقتصاد نشر مشکلات عدیده دارد.

وی در ادامه افزود: البته هنوز زود است درباره آمار فروش و استقبال مردم قضاوت کنیم زیرا هفته‌ای که تازه آغاز کرده‌ایم مهمترین روزهای نمایشگاه را شامل می‌شوند و در نتیجه گیری کلی بسیار تاثیر گذار هستند. اما از همین چند روز اول نمایشگاه می‌توان یک جمع بندی نسبی کرد و گفت نسبت به مدت مشابه سال گذشته جمعیت بازدیدکننده خوب بوده هرچند ایدآل نیست.

وی با اشاره به مسائل اقتصادی اظهار داشت: هزینه‌های دیگر زندگی آنقدر زیادی است که در برابر آنها قیمت کتاب چندان گران به نظر نمی رسد. مسئله این است که مردم ترجیح می‌دهند پولشان را برای چیزهای دیگر بدهند و نه کتاب. برای پی بردن به این عدم اقبال به کتاب باید به مسائل زیادی توجه کرد. چیزی که بارز است این است که مردم کتاب نمی‌خوانند حتی اگر به صورت انبوه به نمایشگاه بیایند.

وی در ادامه افزود: اصولا مراجعه کنندگان به غرفه‌ها سه دسته هستند: دسته‌ی اول مراجعه می‌کنند و کتابی ورق می‌زنند و گاهی کتاب مورد نظرشان را پیدا می‌کنند و گاهی هم نه. دسته‌ی دوم دقیقا می‌دانند چه می خواهند. آنها کتابهای توصیه شده را طلب می‌کنند و می‌خرند. دسته سوم بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب جمعیت سرگردانی هستند که اصولا نمی‌دانند چه می‌خواهند و چه باید بخرند این دسته حتی به کتابها هم درست نگاه نمی‌کنند.

جمال زیتونی در ادامه گفت: متاسفانه تا آنجایی که ما طی چند روز گذشته شاهد بودیم بخش اعظم بازدیدکنندگان در نمایشگاه این جمعیت سرگردان هستند. این مردم در میان غرفه‌های کتاب بی‌هیچ هدفی می‌چرخند و حتی اگر کتابی هم بخرند کاملا تصادفی است که البته در اکثر مواقع دست خالی می‌روند. در این راستا بیش از هر چیز به منتقدین و اصحاب رسانه آگاهی بخش نیاز است تا این جمعیت سرگردان را هدایت کند و با معرفی کتابهای خوب آنها برا رای انتخاب کتاب و خرید آن کمک برساند.

انتشارات علمی فرهنگی در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران با ۸۵۰ عنوان کتاب که ۲۵۰ عنوان آن مربوط به یک سال گذشته است حاضر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز