خبرگزاری کار ایران

اشاره‌ی درست وزیر ارشاد به مظلومیت تئاتر:

نقدها را بشنوید و پاسخگوی اهالی تئاتر باشید

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۰۳۳

تئاتر شایسته بی‌مهری نیست. باید به نقطه‌ای برسیم که ضوابط جای سلیقه‌ها را بگیرد و جابه‌جایی‌ افراد تأثیری در روند رو به جلوی تئاتر کشور نداشته باشد / باید اعتراف کرد در این سال‌ها چنان که بایسته و شایسته است حامی این هنر نبوده‌ایم و آن را در مظلومیتش‌‌ رها کرده‌ایم.

علی جنتی در مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر گفت: باید سنت‌های نمایشی را به جهانیان بشناسانیم. تئا‌تر ایران این ظرفیت را دارد که در عرصه تعاملات بینافرهنگی به گذرگاه تضارب اندیشه‌های اخلاق‌مدارانه تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب یکشنبه - ۱۲ بهمن ماه - در آیین پایانی سی و سومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر با بیان این مطلب اظهار کرد: گزاف نیست اگر هنر تئا‌تر را همزادِ آفرینش انسان بدانیم؛ گو اینکه هر پرده از آن، سفری است هیجا‌ن‌انگیز می‌انخیال و واقعیت؛ رویارویی عالم مجاز است با حقیقت؛ روایت شاعرانه‌ایست از طریقت انسانی؛ و در ‌‌نهایت، هزارتویی است برای رسیدن به عالم معنا و کمال اخلاقی.

جنتی به اهمیت شناخت فرهنگ جهانی و روابط بین المللی هنرهای نمایشی اشاره کرد و ادامه داد: من از تضاربِ اشراقِ ایرانی و تئا‌تر جهانی سخن می‌گویم. هنرمندانِ جهان کنجکاوِ فرهنگ ایران‌ زمین هستند و با اندکی پشتکار و تدبیر می‌توان گفتمان اصیل صلح و دوستی ایرانیان را با دیگر کشور‌ها به اشتراک گذاشت و همچنین از آن‌ها نکته‌ها آموخت.

او افزود: تئا‌تر هنری شریف، اصیل، الهام‌بخش و عاری از هرگونه مطلق‌انگاری است؛ و همینگونه است که باید بدان به مثابه ضرورتی اجتماعی و هنری اثرگذار نگریست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنرانی خود در تالار وحدت بیان کرد: هنرمند تئا‌تر آزاداندیش است و از ویژگی‌های آزاداندیشی، نقدپذیری است؛ نقدی که مایه رشد و بزرگ شدن است. او نقد را می‌شنود، عُرف را می‌پذیرد و به نظر منتقد و مخالف احترام می‌گذارد اما تحقیر و محدودیت را برنمی‌تابد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: آزاداندیشی در کشور ما میراثارزشمند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) است؛ همو که برای آزادی مجاهدانه تلاش کرد و برای رشد هنر اصیل ایرانی اسلامی، نظرهایی راه‌گشا ارائه داد. امروز روز اوست یادش را گرامی می‌داریم.

او با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر، هویت تئا‌تر ایران است که می‌کوشد منطقی‌ترین تصویر را از کلیت فضای تئا‌تر کشور در طی یک سال به دست‌ دهد اظهار کرد: در این دوره از برگزاری جشنواره حضور بیش از دو هزار هنرمند از سراسر کشور در کنار رقابت گروه‌های متعدد تئاتری از دیگر کشور‌ها، موفقیت بزرگی است که باید آن را به فال نیک گرفت، به دست‌اندرکارانش تبریک گفت و در توسعه کمی و کیفی آن کوشا‌تر بود.

جنتی خاطرنشان کرد: باید اعتراف کرد در این سال‌ها چنان که بایسته و شایسته است حامی این هنر نبوده‌ایم و آن را در مظلومیتش‌‌ رها کرده‌ایم. از همین‌رو، از مدیران حوزه فرهنگ و هنر در تمام نهاد‌ها می‌خواهم از یک‌سو، آستانه تحمل خویش را در شنیدن نقدهای بجا و نابجا ارتقا دهند و از سویی دیگر، بیش از هر زمان حامی و پاسخ‌گوی اهالی تئا‌تر باشند. تئا‌تر شایسته بی‌مهری نیست. باید به نقطه‌ای برسیم که ضوابط جای سلیقه‌ها را بگیرد و جابه‌جایی‌ افراد تأثیری در روند رو به جلوی تئا‌تر کشور نداشته باشد. باید همواره با مرور گذشته و ایستادن محکم در حال، آینده را از آن تئا‌تر ایران کنیم. اقتصاد فرهنگ و هنر نیز باید این حوزه را در نظر آورد و برای آن برنامه داشته باشد.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: برگزاری چنین جشنواره‌ای را تنها در صورتی می‌توان موفق دانست که بتواند تئا‌تر را هرچه بیشتر به میان مردم ببرد. در حقیقت، قهرمانان اصلی تئا‌تر خود مردم هستند. ما سالانه بیش از هزار دانش‌آموخته تئا‌تر داریم اما باید از خود بپرسیم چرا به این هنرِ هزارفن به دیده نیازی اجتماعی و جریانی دائمی در حوزه تحولات فرهنگی نگریسته نمی‌شود؟ چگونه است که بسیاری از مردم با تئا‌تر بیگانه‌اند؟ چگونه می‌توان تئا‌تر را در جامعه نهادینه ساخت؛ به گونه‌ای که فراز و نشیب‌های سیاسی در حوزه تعاملات حکومتی بر آن تاثیر چندانی نگذارد؟ پاسخ به این پرسش‌ها مستلزم آسیب‌شناسی همه‌جانبه تئا‌تر ایران است که بی‌تردید مجالی بس فراخ می‌طلبد.

او ادامه داد: این امر را به اهالی دلسوز و کار‌شناسان جامعه تئا‌تر وا‌می‌گذارم اما به سهم خویش اطمینان می‌دهم که دولت تدبیر و امید حامی جریان فرهنگ و هنر است و تمام توش و توان خویش را در راستای تحقق پیشنهاد‌ها و راهکارهای کار‌شناسی ارائه شده به کار خواهد بست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم خطاب به هنرمندان بیان کرد: سختکوشی و همت عاشقانه شما را نسبت به این هنر دیرپایِ مردمی ارج می‌نهم و از اینکه می‌بینم این جشنواره موجب امید، شور و اشتیاق شما بزرگواران شده است به خود می‌بالم و وظیفه خود را در برابر شما عزیزان سنگین‌تر می‌دانم. امیدوارم همواره سربلند و استوار بمانید و چراغ تئا‌تر را پرفروغ‌تر از همیشه روشن نگه دارید.

جنتی در انتها گفت: ضمن تبریک به برگزیدگان داخلی و خارجی رشته‌های مختلف، و با سپاس فراوان از زحمات دست‌اندر کاران برپایی این رویداد هنری، سرافرازی، مانایی و رفعت این جشنواره را در دوره‌های آینده آرزومندم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز