خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با کارگردان نمایش «هزار شلاق» مطرح شد:

مواجهه با مدرنیته ایرانی در تماشاخانه ایرانشهر

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۲۵۳

ماجرای نمایش بین دو شهر می‌گذرد؛ از شیراز در اواخر حکومت زند شروع می‌شود و در تهران با پایان حکومت قاجار خاتمه می‌یابد.

احسان ملکی کارگردان «هزار شلاق» می‌گوید این نمایش مواجهه‌ی فرهنگی است نسبت به آنچه از غرب رسیده و آنچه از پیش درک کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان ملکی که با نمایش " هزار شلاق " در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران در سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد در رابطه با این نمایش گفت: ناصر حبیبیان این نمایش‌نامه را در مدتی حدود یک سال نوشته و بازنویسی کرده است. سال‌های بسیاری است که با یکدیگر کار می‌کنیم. البته چند سالی بود او کار خودش را می‌کرد و من هم کارهای دیگری داشتم؛ با این حال ظرف دو سال گذشته همکاری بین ما جدی‌تر شده است.

او با بیان اینکه موضوع اصلی نمایش مربوط به «مدرنیتۀ ایرانی» است خاطرنشان کرد: شاید یک‌جور مواجهۀ فرهنگی با آنچه از غرب رسیده و آنچه از پیش درک کرده‌ایم. علاوه بر این بحث‌های زبانی و ساختاری این نمایش‌نامه هم کار متفاوتی است. ماجرای نمایش بین دو شهر می‌گذرد؛ از شیراز در اواخر حکومت زند شروع می‌شود و در تهران با پایان حکومت قاجار خاتمه می‌یابد. شیراز به عنوان شهری که ریشه در گذشته و تاریخ و رو به سوی آینده‌ای روشن دارد و تهران کاملا برعکس این؛ شهری که در اوایل قاجارها ریشه در گذشتۀ پرباری ندارد و طبیعتا هیچ آیندۀ مشخصی هم نمی‌توان برای آن متصور شد. این وضعیت یکی از بن‌مایه‌های اساسی نمایش «هزار شلاق» است.

ملکی افزود: تمرین‌های ما از هشت ماه قبل همراه با حضور و بازی سعید زارع، حمید عرب، مسعود شاه کرمی، مریم طاهری و داوود معینی‌کیا شکل گرفت. در جشنواره استانی و منطقه‌ای شرکت کردیم و در بیشتر بخش‌های هر دو جشنواره جایزه‌های نخست را گرفتیم.

این کارگردان که سومین تجربه خود در دو سال گذشته را روی صحنه می‌برد ضمن اظهار رضایت از نگاه تجربی به کارگردانی نمایش تصریح کرد: هر کدام از این سه نمایش برایم تجربۀ بسیار متفاوتی بوده. به ویژه که ناصر حبیبیان نویسندگی هر سه نمایش‌نامه را بر عهده داشته و خوشبختانه در این خصوص هم بسیار با هم توافق نظر داریم.

ملکی با بیان اینکه بهتر است تئاتر ما از ایده‌های تکراری ولو با ظاهری مسحور کننده پرهیز کند اظهار کرد: یکی از عناصر مهم تئاتر به نظر من آگاهی بخشی است؛ هم برای اجراگر و عوامل و هم برای مخاطب.

کارگردان «هزار شلاق» در پاسخ به دلایل عدم حضور نمایش دیگرش در بخش صحنه‌ای جشنواره امسال گفت: " چر " واقعا حسرت امسال من بود. این را به خاطر زحمت‌های خودم نمی‌گویم بلکه مجموعه گروه خیلی دقیق و جدی کار کردند. واقعا " چر " اثر بسیار خاصی است. بازیگران این نمایش بازی‌های درخشانی ارائه می‌کنند. همه چیز خیلی خوب درآمده بود. به هر حال امیدوارم در آینده نزدیک اتفاقات خوبی برای این نمایش بیفتد.

کارگردان «هزارشلاق»، دربارۀ همکاری دبیرخانۀ جشنواره بیان کرد: فکر می‌کنم مجموعۀ دبیرخانه زحمت می‌کشند و مشکلات بسیاری را تحمل می‌کنند؛ اما نمی‌دانم چرا با این وجود حس می‌کنم از پانزده سال پیش یکسری مشکلات ثابت همینطور لاینحل باقی مانده و ادامه دارد.

نمایش " هزار شلاق " نوشته ناصر حبیبیان به کارگردانی احسان ملکی روز جمعه دهم بهمن ماه در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر در دو سئانس ۱۷ و ۱۹:۳۰ روی صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز