خبرگزاری کار ایران

اشکان خطیبی:

روی صحنه رفتن «آنا کارنینا» آرزوی گروه است

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۹۳۸

برنامه خیریه نمایش‌نامه‌خوانی «آنا کارنینا» به کاگردانی هما روستا برای هنرمندان تئا‌تر مبتلا به بیماری سرطان، عصر امروز - ۱۵ آذر ماه - ساعت ۱۹ در سالن کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

اشکان خطیبی که برای دومین بار در اجرای نمایش‌نامه خوانی «آنا کارنینا» به کارگردانی هما روستا حضور دارد؛ اجرای صحنه‌ای این متن را آرزوی بازیگران حاضر در این نمایش‌نامه خوانی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اشکان خطیبی که در نمایش‌نامه خوانی سال ۹۱ «آنا کارنینا» به کارگردانی هما روستا حضور داشت درباره همکاری دوباره با این هنرمند صاحب‌نام تئاتر کشور گفت: همکاری با هنرمندی مثل هما روستا برای من بسیار خاطره‌انگیز است چون سالها قبل هم در نمایش «سانتاکروز» برای ایشان بازی کردم. ‌ اما تمام عوامل و بازیگران حاضر در گروه آرزو می‌کنند شرایط اجرای نمایش «آنا کارنینا» روی صحنه فراهم شود.

این هنرمند افزود: نمایش‌نامه خوانی دو سال قبل این متن با استقبال تماشاگران مواجه شد و این‌ بار هم مثل گذشته برنامه به دلیل کاملا انسانی و برای حمایت از هنرمندان مبتلا به بیماری سرطان اجرا می‌شود که اطمینان دارم مورد توجه قرار می‌گیرد و مسئولیت ما را دو چندان می‌کند.

بازیگر نمایش «مانیفست چو» درباره شرایطی که باید برای اجرای صحنه‌ای این نمایش فراهم شود اظهار داشت: این مسئله به طور کامل به تصمیم خانوم روستا بستگی دارد و همانطور که اشاره کردم گروه بازیگران آرزوی اجرای صحنه‌ای این نمایش را دارند. از طرفی بعید می‌دانم مدیر سالنی وجود داشته که در صورت تمایل کارگردان برای اجرا مخالفت کند.

خطیبی همچنین درباره نمایش‌نامه نوشته شده به قلم محمد چرمشیر بیان کرد: فضای رمان «آنا کارنینا» و نگاه نویسنده به آنچه در نهایت برای شخصیت داستان در پایان اتفاق می‌افتد نگاه مدرنی است و محمد چرمشیر تا آنجا که توان داشته متن اصلی را خلاصه کرده است. اگر قرار باشد کل دو جلد اجرا شود قطعا به حدود بیش از چهار ساعت زمان نیاز داریم که نه در حوصله تماشاگران است و نه با شرایط امروز امکان اجرایی شدن دارد.

وی ادامه داد: محمد چرمشیر با حذف جزئیات موفق شد متنی مدرن خلق کند که مخاطب هنگام اجرای صحنه‌ای متوجه کل اثر تولستوی ‌شود، اما به هر حال نمایش‌نامه خوانی هم خالی از لطف نیست و گویای آنچه در کلیت متن اتفاق می‌افتد خواهد بود.

خطیبی درباره غیبت مسئولان در فعالیت‌های خیریه که همواره به همت مردم و هنرمندان برپا می‌شود بیان کرد: همین‌که مدیران به برنامه‌های نمایش‌نامه خوانی خیریه نگاه مجوزی نداشته باشند و با کنار گذاشتن سخت‌گیری‌ها شرایط اجرای چنین برنامه‌هایی را فراهم کنند به نظرم کفایت می‌کند.

وی افزود: مسئولان اگر نگاه حمایت برای تسهیل فعالیت‌ هنرمندان داشته باشند بسیار بهتر است. مثلا در اختیار قرار دادن فضاهای موجود حتی آن دسته از سالن‌ها که تعریف تئاتری ندارند نیز کمک بسیار مهمی به نظر می‌رسد.

بازیگر نمایش «خدای کشتار» تصریح کرد: نباید ته ذهن ما دولتی باشد و چشم به حضور مدیران داشته باشیم. اتفاقا عاملی که موجب رخوت در تئاتر ایران می‌شود همین نگاه دولتی است در حالیکه واقعا از نگاه به مسئولان خسته‌ایم.

این هنرمند خاطرنشان کرد: همیشه در طول تاریخ قدرت هنرمندان و افراد مشهور بسیار بیشتر از مسئولان بوده و حتی استقبال مردم از اتفاق‌های هنری پیشروتر از دیگر مسائل به نظر می‌رسد.

حسن معجونی، رضا بهبودی، اشکان خطیبی، ستاره پسیانی، ترانه علیدوستی، لیلی رشیدی، شبنم فرشادجو، هومن کیایی، نگار عابدی و محمد چرم‌شیر در این تک اجرای نمایش‌نامه‌خوانی، هما روستا را همراهی می‌کنند. همچنین بامداد افشار اجرای موسیقی و افکت را در این نمایشنامه‌خوانی برعهده خواهد داشت.

هما روستا دو سال پیش این نمایش‌نامه را به نفع زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی در فرهنگسرای اندیشه اجرا کرد.

بهای بلیت نمایشنامه خوانی آنا کارنینا به صورت همت عالی خواهد بود و علاقمندان برای دیدار از این برنامه می‌توانند امروز پانزدهم آذر، ساعت ۱۹ به کتابخانه ملّی در اتوبان حقانی مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز