خبرگزاری کار ایران

گلایه آقاخانی از تعلل در امور جشنواره تئاتر دانشگاهی؛

همین مانده بود احمدک خوشگل‌ ما آبله دربیاورد!

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۳۱۶

معرفی نشدن دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی طی روزهای گذشته گلایه‌ دانشجویان و هنرمندان از وزارت علوم را درپی داشته است.

ایوب آقاخانی، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر گفت: اگر نتوانیم جشنواره تئاتر دانشگاهی را درست برگزار کنیم به تئاتر کشور و جوانان مقروض و مدیونیم. این هنرمند همچنین تعلل در برنامه‌ریزی‌ها را ادامه سنت پنج سال گذشته مدیریت فرهنگی کشور دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایوب آقاخانی با گلایه از ادامه مدیریت‌های دقیقه ۹۰ در عرصه فرهنگ اظهار داشت: متاسفانه سنت تصمیم‌گیری‌های دقیقه نود پنج سالی است که فضای تئاتر را آزار داده و آسیب‌پذیر کرده است. گویی مسئولان فرهنگی ما درباره تئاتر و عملکردهای فرهنگی با تردید و ملاحظه‌کاری بسیار حرکت می‌کنند که موید چند نکته ساده خواهد بود.

این نمایش‌نامه‌نویس توضیح داد: نخست اینکه جایگاه مدیران بسیار سست و شکننده است و پیداست توان واقعی در اخذ تصمیم ندارند و فشار آراء بالاتر اولیه‌ترین اهرم وقت کشی بوده و در آینده هم خواهد بود. دوم اینکه وقتی گذر پنج ساله را مرور می‌کنیم به نظر می‌آید این تردیدهای آزار دهنده اتصال اعلام نشده‌ای به ضعف‌های اقتصادی دارد و در هر صورتی جایگاه مدیریتی مرجع اخذ تصمیم را متزلزل جلوه می‌دهد.

کارگردان نمایش «رویاهای رام نشده» خاطرنشان کرد: این جنس تردیدها و ملاحظات البته از دید برخی محصول گذار و بی‌ثباتی مدیریتی و تغییر جناح حاکم بر تصمیم گیری‌های کشور است، اما درنظر بگیرید قربانی این ملاحظات ا ستعدادهای تازه رسیده‌ای هستند که زمان مفید خود را قربانی حساب و کتاب و بگذار و بردارهای دولتی و مدیریتی می‌بینند.

آقاخانی همچنین شیوه برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر را شاهد این مدعا دانست و گفت: متاسفانه از زمانی که دبیر پیشین جشنواره تئاتر فجر در میانه راه عوض شد و تحقق برگزاری جشنواره با وجود فرصت‌های محدود و البته با کیفیت پایین قطعی شد، انگار دوستان ما هرچه ترس از نرسیدن داشتند از دست دادند. امروز با هر مدیری از درِ گلایه وارد می‌شوید که چه شد؟ لبخند می‌زند و با اعتماد به نفسی کاذب می‌گوید، «حالا زمان باقی است».

او افزود: این عادت به شیوه غلط اجرایی فقط منحصر به مدیریت فرهنگی در ایران است و هیچ کجای جهان جشنواره‌ای با فاصله سه ماه وارد پیش تولید اجرایی نمی‌شود. این مشکل را امسال در فجر هم خواهیم داشت و بعید می‌دانم جشنواره قابل اعتنایی برگزار شود.

این بازیگر و مدرس دانشگاه اظهار داشت: این نکته از مقدار تعلل در انتخاب دبیر تا وضعیتی که تاکنون روزشمار جنشواره به ما نشان می‌دهد، همچنین حضور برخی افراد در ترکیب هیات انتخاب و داوری مرا به شخصه نسبت به نتیجه نهایی کمی بدبین می‌کند اما آرزو دارم چنین نباشد و هر دوی این جشنواره‌ها با اقتدار بر پیشانی فرهنگی جامعه بنشینند.

کارگردان نمایش «شمعدانی‌ها» ‌ درباره آسیب‌های تعلل در برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی بیان کرد: فراموش نکنیم در این وضعیت معلولِ تئاتر کنونی و سخت‌افزارهای مضمحل و ازدست رفته یا درحال تعمیر و سالن‌هایی که دم به دم محدودتر می‌شوند؛ درکنار تعداد دانشجویان رو به افزایش، فقط همین مانده بود که «احمدک خوشگل ما آبله هم دربیاورد»!

آقاخانی در پایان گفت: تنها امید نورسیدگان جشنواره‌ها هستند. جشنواره‌هایی که برای فردی مثل من اهمیت ندارند اما امید بسیاری از جوانان دانشجو شرکت در این رویداد است. اگر نتوانیم این را هم درست برگزار کنیم به تئاتر کشور و جوانان مقروض و مدیونیم. امیداورم خداوند به همه ما برای انجام درست مسئولیت‌ها کمک کند.

معرفی نشدن دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی طی روزهای گذشته گلایه‌ دانشجویان و هنرمندان از وزارت علوم را درپی داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز