خبرگزاری کار ایران

خبرهایی از جشنواره تئاتر شهر

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۳۱۸

اسماعیل خلج: از شهرداری انتظار می‌رود مانند کشورهای اروپایی به هنر نمایش اهمیت بیشتری بدهد.

معرفی داوران سه بخش جشنواره؛ گفتگو با اسماعیل خلج، ‌ نمایش‌نامه نویس و پیشکسوت هنر نمایش به همراه اظهار نظر علی‌رضا استادی خبرهای مهم امروز سومین جشنواره تئاترشهر هستند.

به گزارش ایلنا، اسماعیل خلج، نویسنده، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران که در سومین جشنواره تئاتر شهر از سال‌ها فعالیت هنری‌اش تجلیل می‌شود تئاتر و مردم را دو رکن جدا نشدنی از یکدیگر دانسته و حیات تئاتر را وابسته به تماشاگر عنوان کرد.

این هنرمند حضور شهرداری را در برگزاری یک جشنواره تئاتری اتفاقی شایسته ارزیابی کرده و افزود: وقتی شهرداری بانی برگزاری جشنواره تئاتری می‌شود و به بخش فرهنگ و هنر توجه دارد خوشحال هستم. اگر چه از شهرداری انتظار می‌رود مانند کشورهای اروپایی به هنر نمایش اهمیت بیشتری بدهد.

وی از حضورهنرمندان حرفه‌ای تئاتر در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت و ادامه داد: با وجود افرادی چون شهرام کرمی، شکرخدا گودرزی و دیگر دوستان دراین سازمان فضای هنری برقرار است.

بازیگر «یک تکه نان» با تاکید دوباره که عاشق هنر تئاترام، افزود: هر چقدر فعالیت نمایشی بیشتر شود به نفع مردم است. تئاتر هنری مردمی است. اگر تماشاگر نباشد تئاتری وجود نخواهد داشت.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر که در بیش از ۷۰ نمایش، فیلم و مجموعه تلویزیونی به عنوان بازیگر و نویسنده و کارگردان حضور داشته از علاقه جوانان به هنر تئاتر گفت و تصریح کرد: جوانان فعال این رشته امکانات کمی دارند. برای اجرا به سختی سالن پیدا می کنند و به آن ها اهمیت کمتری داده می شود. این بسیار مهم است که جشنواره تئاتر شهر جشنواره ای جوان گرا است و آرزوهای جوانان را برآورده می کند.

این درام نویس در پاسخ به این مطلب که امسال بزرگداشت شما در جشنواره سوم تئاتر شهر برگزار می شود گفت: این جشنواره قصد دارد برای من بزرگداشت برگزار کند که از آن ها تشکر می کنم. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مکانی است که اغلب به آن جا سر می زنم و به گفت و شنود می نشینم. کارهای خوبی در این محل در زمینه شاخه های مختلف هنر انجام می شود.

مراسم بزرگداشت استاد اسماعیل خلج هم زمان با آیین اختتامیه سومین جشنواره تئاتر شهر در ۱۸ مهر ماه ۹۳ برگزار خواهد شد.

نمایش " خسوف " در بخش تئاتر باران؛

خسوف داستان مرد تعزیه خوانی است که در اثر یک حادثه حافظه خود را از دست می دهد و خانواده او برای یادآوری گذشته اش با اجرای شخصیت و داستان زندگی او را نمایش درمانی می کنند.

کارگردان خسوف با اشاره به اینکه رویکرد نویسنده در این کار پایبندی به اصول نمایش ایرانی بوده، گفت: در این کار از تکنیک بازی سایه ها و اجرای صحنه های رئالیستی استفاده کرده ایم.

علیرضا استادی افزود: این اولین دوره است که در جشنواره تئاتر شهر حضور دارم و فکر می کنم فعالیت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در زمینه تئاتر خیلی خوب است. وی ادامه داد: فراخوان و رویکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه دغدغه های شهروندی و مسائل مذهبی بسیارجامع است.

بازیگران خسوف را سعید دولتی، مهرداد نیک نام، حمیدرضا صفار و خانم شقایق فتحی تشکیل می دهند. ابوالفضل حاجعلی هم به عنوان نویسنده اثر در نقش اول داستان بازی خواهد کرد. حمیدرضا بلورچی آهنگسازی این اثر را بر عهده داشته است.

عباس بیگدلی دستیار و برنامه ریز و مرتضی الیکایی نیز از همکاران صحنه است.

نمایش خسوف به کارگردانی علیرضا استادی در بخش باران سومین جشنواره تئاتر شهر نمایش داده می شود.

معرفی داوران سه بخش سومین جشنواره تئاتر شهر

۹ هنرمند سرشناس تئاتر ایران مسئولیت داوری نمایش‌های حاضر در سه بخش صحنه‌ای، کودک و نوجوان و خیابانی سومین دوره جشنواره تئاتر شهر را بر عهده دارند.

ایرج راد، حسین مسافر آستانه و حمیدرضا نعیمی آثار راهیافته به بخش تئاتر صحنه‌ای این دوره جشنواره تئاتر شهر را داوری و آثار و افراد برتر را انتخاب می‌کنند.

در بخش تئاتر کودک و نوجوان حسن دادشکر، بهرام شاه‌محمدلو و مریم سعادت از چهره‌های بنام تئاتر کودک برای داوری آثار انتخاب شده‌اند و حسین عاطفی، محمدرضا الوند و محمدمهدی خاتمی هم داوران بخش تئاتر خیابانی هستند.

سومین جشنواره تئاتر شهر به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با شعار «تهران؛ شهر مهربانی» در هفت بخش باران، صحنه‌ای، کودک و نوجوان، خیابانی، نمایشنامه‌خوانی، عکس و پوستر و کارگاه‌های آموزشی ۱۱ تا ۱۸ مهرماه با حضور ۶۸ گروه نمایشی در تهران برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز