خبرگزاری کار ایران

کارگاه آموزشی «دغدغه‌ها و بازیگر» از ۱۲ مرداد آغاز می‌شود

کد خبر : ۱۹۱۱۱۴

فرهاد تجویدی امسال نیز با هنرجویان کارگاه آموزشی «دغدغه‌ها و بازیگر» مسائل و مشکلات اجتماعی را در قالب نمایشی با عنوان «تو» مورد دقت قرار می‌دهد.

فرهاد تجویدی که کارگاه «دغدغه‌ها و بازیگر» را در سومین جشنواره تئا‌تر شهر و در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌کند از تولید یک اثر نمایشی جدید با عنوان «تو» در این کارگاه خبر داد.

به گزارش ایلنا؛ فرهاد تجویدی که سال گذشته با نمایش «من» در جشنواره تئا‌تر شهر حضور داشت امسال نیز با هنرجویان کارگاه آموزشی «دغدغه‌ها و بازیگر» مسائل و مشکلات اجتماعی را در قالب نمایشی با عنوان «تو» مورد دقت قرار می‌دهد.

این کارگردان تئا‌تر گفت: بعد از موفقیت سال گذشته نمایش «من» که کار برگزیده جشنواره تئا‌تر شهر شد، امسال از دریچه‌ای دیگر به مسائل اجتماع نگاه خواهم کرد. در نمایش «من» همه مشکلات را از دریچه منیت افراد نگاه کردیم و امسال می‌خواهم از تو بگویم. تویی که نمی‌بینی، می‌بینی و رد می‌‌شوی. از توی مادر، پدر، مدیر، فرزند و…

وی درباره روند شکل گیری نمایش در کارگاه آموزشی گفت: اولین مرحله کار روی بدن وبیان هنرجویان است. سپس یکی از متن‌های معروف را بررسی می‌کنیم و از دل آن به مسائل امروز جامعه خودمان نگاه می‌کنیم. هر یک از هنرجویان مسائلی را که با آن درگیر است بیان می‌کند و در خلق و بازآفرینی آن به صورت کارگاهی همراهی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این نمایش آلودگی‌های اجتماعی، از هم پاشیدن خانواده ‌ها، مهاجرت هاو… را به صورت کارگاهی کار می‌کنیم. در این کار متنی برای گفتن ندارم اما از زندگی عادی مردم متنی شکل می‌گیرد.

تجویدی در پاسخ به این سوال که آیا شیوه کار در این کارگاه نوعی از سایکودرام است یا خیر گفت: نه سایکودرام نیست. می‌تواند نوعی از تئا‌تر مواجهه و یا پداگوژی باشد. اگر بخواهم شیوه خودم را توضیح بدهم باید بگویم شیوه من واگویی و بازگویی آنچه جوان دلش می‌خواهد بگوید است. در چهارچوب تعاریف کار نمی‌کنم. همه گونه‌ها را در بر می‌گیرد و همین مسئله است که باعثارتباط بی‌نظیر با مخاطب می‌شود.

وی یادآور شد که تنها در زمانی که فرستنده، گیرنده و کانال ارتباطی که در اینجا تئا‌تر است درست در کنار هم قرار بگیرند ارتباط به درستی برقرار می‌شود. من بدون اینکه خودم را در یک سبک یا شیوه محدود بکنم مسیر ارتباط را شکل می‌دهم.
این نویسنده و بازیگر تئا‌تر هنرجویان کارگاه «دغدغه‌ها و بازیگر» را از افراد ۱۰ تا ۵۰ ساله معرفی کرد و افزود: افرادی که در این کارگاه شرکت می‌‌کنند فقط کافی است که بتوانند لحظه را نشان دهند. بین ۳۰ الی ۴۰ نفر در این کارگاه حضور خواهند داشت که تا این لحظه ۸۰ درصد از ثبت نام کنندگان هنرجویان جدید هستند.

تجویدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به توجه ویژه جشنواره تئا‌تر شهر به جوانان و به مسائل اجتماعی پرداخته و همین نکته را مهم‌ترین انگیزه‌اش برای حضور در این جشنواره بیان کرده و افزود: متاسفانه در جشنواره‌های دیگر می‌بینم که مدیران سوپراستار‌ها را ویترینی برای آمار خودشان قرار می‌دهند. حتی اقتصاد هم تحت تاثیر این وی‌ترین قرار گرفته است و هیچ جا
دغدغه فرهنگ وجود ندارد. در حالی که جوان حرف اول را در دغدغه فرهنگی می‌‌زند و ادامه دهنده یک فرهنگ برای نسل آینده است.

وی در پایان از اجرا نشدن نمایش «من» در فرهنگسراهای تهران و در جشنواره تئا‌تر فجر سال گذشته ابراز تاسف کرده و ادامه داد: در جشن بازیگر ۷ تا ۱۰ دقیقه از کار اجرا شد و با بازخورد بسیار خوب نیز روبرو شد. همه تایید می‌‌کردند که یکی از جذاب‌ترین قسمت‌ها کار با جوانان بوده است.

وی از اجرای این نمایش در تماشاخانه محراب خبرداده و گفت: نمایش «من» که تولید و برگزیده دومین جشنواره تئا‌تر شهر بود بالاخره قرار است از ۱۰ شهریور در تماشاخانه محراب اجرا شود.

کارگاه‌های آموزشی سومین جشنواره تئا‌تر شهر تا پایان شهریور ماه ۱۳۹۳ در فرهنگسراهای تهران ادامه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز