خبرگزاری کار ایران

چرا مودبیان از اجرای «ازدواج اجباری» پشیمان شد؟

بی‌برنامگی سالن‌های تئاتر دلیل اصلی

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۲۷۱

نمی‌دانم چرا همان دو سال قبل که درخواست اجرای نمایش خود را مطرح کردم با آن موافقت نشد. چرا کارگردان نباید از مدتی قبل در خصوص زمان اجرا مطلع باشد تا امکان برنامه‌ریزی صحیح بوجود بیاید؟

داریوش مودبیان که از سال گذشته منتظر مشخص شدن تاریخ اجرای نمایش «ازدواج اجباری» است پس از چند بار پی‌گیری دیگر علاقه‌ای به تلاش ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این مترجم و کارگردان تئاتر پیش‌تر از علاقه خود برای اجرای ترکیبی نمایش‌نامه‌های «ازدواج اجباری» و «عروسی جناب میرزا» خبر داده بود اما گویا همچنان تاریخی برای اجرای عموم این اثر مشخص نشده و موجبات نارضایتی این هنرمند را بوجود آورده است.

وی درباره این نمایش توضیح داد: نمایش ابتدا به زبان فرانسه اجرا می‌شود و نوعی نقالی، روایت گری و پرده خوانی به زبان فارسی دارد که توسط خودم اجرا می‌شود. بعد از عید ترجمه و اقتباس قدیمی " عروسی جناب میرزا " را هم در کنار این نمایش و در قالب یک نمایش در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌کنیم. این نمایش توسط محمد طاهر میرزا ۱۳۰ سال پیش ایرانیزه شده و حتی پایان نمایش هم تغییر کرده است. قسمت اول اجرا را با شیوه مولیر انجام می‌دهم با همان خلق و خو و زبان و قسمت دوم روحوضی و نمایش ایرانی است که با دکور واحد اجرا می‌شود. در قسمت دوم لباس‌ها و زبان تغییر می‌کند و حتی گروه موسیقی هم لباس ها را عوض می کنند.

مودبیان در ارتباط با دلایل مشخص نشدن زمان اجرا بیان کرد: این را باید از مسئول پرسید. ابتدا عنوان شد تا شش ماه دوم زمانی برای اجرا نداریم اما بعدا روز ۵ تیرماه گفتند اگر می‌توانید برای اول مرداد ماه آماده اجرا باشید که چنین کاری عملا میسر نبود. به این دلیل که نمایش ما حداقل به سه ماه تمرین نیاز دارد. هماهنگی‌های گروه‌ موسیقی، طراحی لباس، طراحی صحنه و نکات دیگر هم باید درنظر گرفت.

وی افزود: به این ترتیب امکان اجرا فراهم نشد اما جالب اینجاست که آن زمان وقتی گفتم قصد اجرای ترکیبی این دو نمایش‌نامه را دارم مدیریت وقت عنوان کرد امکان اجرای دو نمایش هم‌زمان وجود ندارد اما مدتی بعد شاهد بودیم شخصی دو نمایش را به صورت هم‌زمان در سالن اصلی تئاترشهر به صحنه برد.

این هنرمند تصریح کرد: اصلا مشخص نیست وضعیت اجراها به چه صورت در نظر گرفته می‌شود. آیا بر اساس کسوت است یا مثلا طرحی که کارگردان ارائه می‌کند. طی سال‌های اخیر شاهد اجرای متن‌هایی هستیم که بعضی از آن‌ها در سال ۴۸ به بهترین شکل روی صحنه رفته است.

مودبیان در پایان اظهار داشت: نمی‌دانم چرا همان دو سال قبل که درخواست اجرای نمایش خود را مطرح کردم با آن موافقت نشد. چرا کارگردان نباید از مدتی قبل در خصوص زمان اجرا مطلع باشد تا امکان برنامه‌ریزی صحیح بوجود بیاید؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز