خبرگزاری کار ایران

۸ ماه از وعده‌ها درباره بازسازی بنا و محوطه پیرامونی گذشت؛

شورای شهر؛ تئاترشهر را فراموش کرد

asdasd
کد خبر : ۱۸۱۳۵۹

مسئولان شورای شهر تهران از آذر ماه سال گذشته تا امروز فقط یک جلسه برگزار کردند و عده معدودی هم به خود زحمت بازدید از محوطه و بنا را دادند اما همچنان گام عملی برای رفع مشکلات مجموعه تئاتر شهر برنداشته‌اند.

مرضیه برومند روز گذشته در نخستین نشست رسانه‌ای مدیرکل هنرهای نمایشی در خصوص مجموعه تئاترشهر و محوطه پیرامونی آن انتقادهای صریحی را متوجه مسئولان فرهنگی کشور کرد و از آن‌ها خواست تا به گفته خود؛ تکلیف را روشن کنند و بگویند که این محل تئاترشهر است یا آشپزخانه؟!

این هنرمند شرایط امروز تئاتر شهر را غیرفرهنگی و کاملا سیاسی دانست. گلایه‌هایی که در طول دو سال گذشته نیز بارها مطرح شده و اهالی فرهنگ همچنان اقدام عملی از سوی مسئولان به ویژه اعضای شورای شهر تهران ندیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۱۹ آذر سال ۹۲ مدیریت وقت مجموعه تئاترشهر از تصمیم اعضای شواری شهر تهران برای بازدید از بنای قدیمی تئاتر کشور خبر داد. ساختمانی که چندین دهه است چراغ دل هنرمندان تئاتر و علاقه‌مندان به هنر نمایش را در قلب پایتخت روشن می‌کند اما طی این سال‌ها معدود افردای برای حل مشکلات این مجموعه ارزشمند دست به کار شدند.

برگزاری جلسه برای حراست از تئاترشهر و محوطه پیرامون آن

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و در ماه‌های پایانی سال گذشته؛ احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران‌، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد به همراه مدیرکل میراثفرهنگی با همراهی تعدادی از هنرمندان جلسه‌ای درباره‌ی مشکلات و مسائل مختلف تئاتر شهر تشکیل دادند و قرار شد بازدیدی از مجموعه صورت بگیرد.

مسجد جامعی در نشست هم‌اندیشی بیان کرد: در بررسی‌های کمیته فنی شورای شهر با همکاری گروهی از استادان تربیت مدرس مشخص شد که ترک‌های ایجادشده در ساختمان تئاترشهر ربطی به احداثخط مترو و ساخت‌وساز مجاور آن ندارد. فضای اجتماعی پیرامون تئاترشهر از بازترین فضاهای عمومی است که اقشار مختلف مردم آنجا تردد می‌کنند و باید به‌گونه‌ای متفاوت مدیریت شود.

رئیس شورای شهر تهران که به جرات می‌توان گفت تنها فرد از مجموعه است که تا به حال توسط خبرنگاران در سالن‌های نمایشی دیده شده؛ در ادامه به استفاده بیش از حد از سالن‌های مجموعه اشاره و خاطرنشان کرد: مگر قرار است همه کارهای تئاتر ایران در این مکان انجام شود؟ بنابراین بهتر است درباره فضاهای اضافی ایجاد شده در آنجا که با اهداف تئاترشهر همخوانی ندارد، تصمیم‌گیری کنیم. رویکردهای دوره سوم شورا در جهت حفظ ساختمان و فضای فرهنگی تئاتر‌شهر و ترسیم چشم‌انداز کاملا اجرایی برای آن بوده و اکنون در فضای جدید می‌خواهیم سندهای قبلی را با همکاری دستگاه‌های متولی اجرایی کنیم تا این اثر فرهنگی تاریخی حفظ شود.

مقاومت در برابر ساخت هواساز تنها اقدام عملی مسئولان شهری

بر همین اساس شورای اسلامی شهر تهران ۲۵ آذرماه از ساخت و ساز هواساز متروی چهارراه ولیعصر در فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر دیدار کرد و خواستار توقف ساخت این سازه شد.

در این بازدید که با حضور برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مهدی چمران رئیس این شورا انجام شد، اعضای شورا به بررسی وضعیت این سازه در ضلع شمالی فضای باز مجموعه تئاتر شهرپرداختند؛ اما بررسی شرایط بنا و تمام آنچه به عنوان محوطه شناخته می‌شود همچنان در دستور کار نبود.

مرتضی طلایی از ساخت کتابخانه گفت اما…

مرتضی طلایی هم از جمله اعضای شورای شهر بود که حداقل زحمت قدم رنجه به محوطه مجموعه را به جان خرید و بعد از این بازدید با اشاره به مراحل عمرانی زیرگذر چهار راه ولیعصر(عج) گفت: در بازدیدی که به همراه همکارانم در مجموعه شهرداری تهران و مدیریت مجموعه تئاتر شهر داشتیم؛ شاهد اتفاقات خوبی در زمینه ساخت و ساز زیر گذر بودیم که می‌تواند نقطه عطفی برای ساماندهی فیزیکی منطقه پر رفت و آمد چهار راه ولیعصر(عج) باشد!

طلایی همچنین طی اظهار نظری درباره محوطه پیرامون مجموعه تئاترشهر اظهار داشت:یکی از طرح‌های پیشنهادی که از سوی دوستان مطرح شده کتابخانه داخل پارک دانشجوست که می‌تواند با تغییر کاربری محتوایی تبدیل به کتابخانه تخصصی هنرهای نمایشی و مجموعه تئاتر شهر باشد.این‌ها کارهایی است که می‌توان در این مجموعه انجام داد. بر همین اساس و همانطور که اشاره کردم صحبت‌هایی با دوستان انجام گرفته و قرار بر این است که این اقدامات توسط همکاران من در منطقه ۱۱ انجام گیرد.

اما به رغم صحبت‌های صورت گرفته تا امروز که وارد چهارمین ماه از سال ۱۳۹۳ شده‌ایم هیچ اتفاق خاصی جز پیشرفت ساخت و ساز بنای تازه تاسیس چند منظوره کنار تئاترشهر برای این بنا رخ نداده و گلایه‌های هنرمندان همچنان پابرجاست.

برنامه عبدالحسین مختاباد که همچنان در حد حرف

عبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران هم از جمله افرادی بود که آذر ماه سال گذشته صحبت‌ها و موضع‌گیری‌هایی در ارتباط با مسائل پیش آمده برای محوطه تئاترشهر انجام داد.

رئیس کمیته هنری شورای اسلامی شهر تهران در دیدار ۱۹ آذرماه عنوان کرد:ساختمان تئاتر‌شهر بیشتر شبیه میدان میوه و تره‌بار شده که باید برای آن یک برنامه جامع و سندی کاملا فرهنگی، هنری و تاریخی تدوین شود.ساخت‌وساز مجاور ساختمان تئاترشهر اشتباه بوده و آسیب‌هایی به این ساختمان تاریخی زده است. اکنون باید با یک نگاه ساختاری از ایجاد خسارت بیشتر به این ساختمان و فضای پیرامون آن جلوگیری شود.

تابستان داغ از راه رسید و صحبت‌های شورای شهری‌ها مبنی بر حراست و ساماندهی بنای تئاترشهر و فضای پیرامون آن در حد حرف باقی ماند و هیچ عملکردی در این رابطه شاهد نبودیم. تا اینکه روز گذشته مرضیه برومند، هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون لب به انتقاد از شرایط اسفناک اطراف تئاترشهر گشود و تمام آنچه بر سر مجموعه می‌آید را حاصل نگاه سیاسی مسئولان دانست.

دیدگاهی که با توجه به سهولت کار برای یک نهاد خاص در برپا کردن سوله‌ برای نشان دادن دست‌آوردهای خود در محوطه تئاترشهر و سکوت اعضای شورا در قبال این دست‌اندازی آشکار به محوطه چندان غیر منطقی به نظر نمی‌رسد.

داخل تئاتر شهر به خانه قمر خانم شباهت دارد / اطراف تئاترشهر را سطل آشغال احاطه کرده

برومند روز گذشته در نخستین نشست رسانه‌ای مدیرکل هنرهای نمایشی با انتقاد از وضعیت اسفناک تئاترشهر و اطراف آن گفت: بی‌عدالتی را در تقسیم بودجه بسیار واضح حس می‌کنم. از آقای جنتی وزیر ارشاد تعجب می‌کنم و از آقای روحانی رییس جمهور می‌خواهم تدبیری کند تا ما خانواده تئاتر امیدمان را از دست ندهیم. بدون تدبیر، امیدمان ته می‌کشد و اگر چنین شود، چگونه به بدنه جامعه امیدواری را تزریق کنیم. درحالی که جامعه ما نیازمند امید و نشاط است. ما تئاتری‌ها کجا داریم خلاف می‌کنیم که این اندازه مورد کم توجهی قرار می‌گیریم؟!

برومند تاکید کرد: تدبیر باید باشد که امیدوار باشیم. یک سال امیدوار بودیم اما امروز به سراشیبی افتاده‌ایم. دبیری جشنواره تئاتر عروسکی، فرصتی شد تا دوباره به کار اولم برگردم که هم باعثخوشحالی است وهم تأسف، زیرا تئاتر دچار مشکلات بسیاری است.

دبیر جشنواره عروسکی تهران - مبارک با انتقاد شدید از وضعیت محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر خاطرنشان کرد: اطراف تئاتر شهر غم‌انگیز و افسرده‌کننده است. فضای اطراف این مجموعه بسیار زشت است و با سطل آشغال‌های زشت احاطه شده. تئاتر شهر میراثفرهنگی ماست اما از هر سو مورد تهاجم قرار گرفته است. اصلا شاید تصمیم بگیریم هیچ نمایشی در این مجموعه اجرا نشود و آن را تحریم کنیم. علاوه بر این داخل تئاتر شهر هم شبیه خانه قمر خانم شده نه تمیز است و نه امنیت دارد.

برومند با گلایه از عملکرد مسئولان شهری در این رابطه بیان کرد: امروز که برای حضور در نشست به تئاتر شهر می‌آمدم، یک نفر اجازه نمی‌داد ماشینم را کنار تئاتر شهر پارک کنم و می‌گفت اینجا آشپزخانه است و قرار است برای من مواد غذایی برسد! تکلیف ما را معلوم کنید اینجا آشپزخانه است یا تئاتر شهر؟!

این هنرمند خطاب به مدیران فرهنگی در وزارت ارشاد و شواری شهر تهران اظهار داشت: تئاتر شهر در حال فروپاشی است، درستش کنید. اطراف مکان فرهنگی باید زیبا باشد. چرا یک آشپزخانه‌دار باید به من بگوید ماشین را اینجا پارک نکن؟! چرا نباید من جرأت کنم درباره اطراف تئاتر شهر صحبت کنم؟! می‌گویند موضوع سیاسی است. من مسلمان و بچه‌ی سیدم اما الان دور و بر تئاتر شهر بوی پا می‌دهد! چرا باید سطل آشغال‌های زشت در اطراف مجموعه زباله‌های محل را دپو کند؟!

او با اشاره به برخی از اظهارنظرها درباره ساخت و سازهای اطراف تئاتر شهر، تأکید کرد: طوری رفتار می‌شود که انگار خانواده فرهنگی تئاتر با دین و ایمان مشکل دارند اما شرایط اطراف تئاتر شهر سیاسی است و نه فرهنگی. به هر دلیلی، تمام فضای اطراف آن اِشغال شده است. چه خوب بود مسجدی زیبا کنار تئاتر شهر ساخته می‌شد و هویت آن را کامل می‌کرد اما الان به جای پارکینگ تئاتر شهر، یک ساختمان زشت و بی‌هویت ساخته شده که معلوم نیست چیست.

انتقاد مرضیه برومند از شرایط پیرامونی و داخلی مجموعه تئاترشهر یکی از جدی‌ترین اعتراض‌های صورت گرفته توسط اهالی فرهنگ پس از شروع سال جدید محسوب می‌شود. حال باید دید واکنش اعضای شورای شهر تهران به این گلایه‌ها چیست و آیا بار دیگر همه چیز به چند کلام و یک جلسه که بیشتر به رفع تکلیف شباهت دارد ختم خواهد شد یا اقدام عملی صورت می‌گیرد.

باید دید آیا همه چیز برای تئاتری‌ها مانند آنچه بر بودجه‌ی هفده میلیارد تومانی سال ۹۱ تا بودجه ۹میلیاردی سال ۹۳ اتفاق افتاد به روند نزولی ادامه می‌دهد و در نهایت شاهد آوار شدن بنا و تعطیلی تئاتر شهر خواهیم بود یا خیر.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز