خبرگزاری کار ایران

پاسخ‌ نعیمی به سوال‌هایی درباره اجراری مجدد «فاوست»؛

کارگردان «سقراط» از آغاز نگارش «شوایک» خبر داد

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۰۵۵

بیست و پنج بازیگر در نمایش " فاوست " هنرنمایی می‌کنند / قرار نبود مرکز هنرهای نمایشی در امور مالی این نمایش نقشی داشته باشد / طراحی صحنه‌ی رضا مهدی‌زاده یکی از اتفاقات نابِ طراحیِ تئاتر ماست.

حمیدرضا نعیمی که چندی قبل با اجرای نمایش «سقراط» در تالار وحدت؛ پس از مدت‌ها استفاده‌ی تشریفاتی از این محل به ویژه در ۸ سال گذشته، تماشاگران زیادی را به سالن دعوت کرد؛ این بار قصد دارد با اجرای متفاوتی از نمایش‌نامه «فاوست» اثر گوته؛ شانس و توانایی خود را محک بزند. با او درباره اجرای دوباره آثار نمایشی گفتگویی داشتیم که نعیمی ضمن آن از آغاز نگارش نمایش‌نامه «شوایک» بر اساس رمان «یاروسلاو‌هاشک» خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نعیمی در پاسخ به این سوال که عدم حمایت مالی تا چه حد موجب گرایش او به بازتولید آثار نمایشی به ویژه «فاوست» دارد؛ گفت: حمایت یا عدم حمایتِ مالی نقشی در بحثِ باز تولید ندارد. یک گروه به دلایل زیادی در برنامه‌ریزی‌های کاری خود در جهت بهره‌برداری از یک اثر تولید شده ممکن است تصمیم بگیرد آن اثرِ خاص را دوباره بر صحنه ببرد، که این مسئله امری رایج در همه جای دنیاست؛ اما درباره " فاوست " این اثر مشخصاً باز تولید محسوب نمی‌شود. مدیریت محترم تالار وحدت از ما خواست به دلیل استقبالِ بی‌نظیر تماشاگران از نمایش " سقراط "، همان اثر را برای بیست و چند شب در ایام ماه رمضان دوباره اجرا کنیم که به دلیل حضور آقای فرهاد آییش در یک سریال این امر ممکن نشد؛ به همین دلیل من پیشنهاد اجرای " فاوست " را دادم که پس از بررسی با آن موافقت شد.

وی در ارتباط با تعریف بازتولید و دلیل تصمیم خود برای اجرای مجدد این نمایش بیان کرد: بازتولید معمولاً به اثری اطلاق می‌شود که توسط کارگردان و گروه اجرایی بی‌کمترین تغییر و جا به جایی دوباره عرضه شود. " فاوست " یک باز تولید نیست، چرا که از تیم بازیگران قبل فقط سه نفر حضور دارند. در اثر پیشین سیزده یا چهارده بازیگر نقش آفرینی می‌کردند در حالی که اکنون بیست و پنج بازیگر هنرنمایی می‌کنند. در طراحی صحنه، طراحی لباس، طراحی نور، طراحی صدا، آهنگسازی، طراحی کارگردانی و تغییرات متن و… هیچ نشان و اثری از اجرای تالار چهارسو نیست. از آن جا که متن اقتباسی گوته را قدرتمند وبا ارزش می‌دانم؛ لذا به اندازه‌ای که باید از آن سیراب نشده‌ام؛ و با وجود استقبال گسترده تماشاگران در سال ۱۳۸۹ احساس می‌کنم این اثر آن چنان که باید دیده نشد. این اجرا به مراتب ده‌ها پله از اجرای پیشین و از اجرایی چون " سقراط " فراتر رفته و این تجربه برای من بسیار هیجان‌انگیز است.

کارگردان نمایش «سقراط» با بیان اینکه گروه پنجاه و پنج روز، روزی پنج تا هفت ساعت برای اجرا تمرین کرده‌ است درباره تغییرات صورت گرفته برای حضور در تالار وحدت اظهار داشت: طراحی صحنه‌ی آقای رضا مهدی‌زاده یکی از اتفاقات نابِ طراحیِ تئاتر ماست؛ طرح مهندسیِ ایشان یک اتفاق تجربه نشده‌ است که قطعن دیدن آن برای اهالی فن قابل بحثو گفتگوست؛ طراحی لباس خانم زینلیان با نگاه و تحلیل ایشان و جلساتی که با هم داشته‌ایم هم چون نمایش " سقراط " دیدنی است. آهنگسازیِ این نمایش توسط سیاوش لطفی با همکاری گروه کر و ارکستر مشترک ایران و اتریش(آی سو) و حضور نوازندگان ساکسیفون، ماندولین، ویلون، ویلون‌سل، گیتار برقی به همراه آواز گروه خوانندگان روی صحنه اتفاقی دیدنی و شنیدنی است.

وی خاطرنشان کرد: طراحیِ نور رضا حیدری، ‌ طراحی صدا، طراحی حرکات محسن گودرزی و طراحی گریم و ماسک افسانه قلی‌زاده را نمی‌توان شرح داد؛ باید دید. و برهمه‌ی چیزهایی که گفته شد اضافه کنید بازی درخشان آقای مسعود دلخواه در نقش مفیستو، رضا بهبودی در نقش فاوست، بهنازی نازی د رنقش مارگریت، فروغ قجابگی در نقش مارت، یعقوب صحابی در نقش کشیش، کتانه افشاری‌نژاد در نقش زیبل، ‌ بهار نوحیان د رنقش جوکر، بهمن عباس‌پور در نقش والنتین، بهنام شرفی در نقش هومل، رضا جهانی در نقش سرکارگر، مجید نوروزی د رنقش انسان سگ.

نعیمی در پاسخ به این سوال که آیا عدم اجرای نمایش‌نامه‌های نوشته توسط خود را آسیب اجرای دوباره آثار قبلی نمی‌داند؟؛ بیان کرد: نه به هیچ وجه چراکه من قطعن درفرصت مناسب اثر جدیدم را کارگردانی خواهم کرد.

وی درباره حمایت مالی اداره کل هنرهای نمایشی از اجرای دوباره «فاوست» توضیح داد: از ابتدا هم قرار نبود مرکز هنرهای نمایشی در امور مالی این نمایش نقشی داشته باشد؛ قطعا برای تولید یک اثر تحت تولید و نام مرکزهنرهای نمایشی برای سال ‌آینده بحثخواهیم کرد.

کارگردان نمایش «درخشش در ساعت مقرر» ضمن ابراز نگرانی از اجرا در روزهای برگزاری جام جهانی و فرا رسیدن ماه رمضان درخصوص تولید جدید برای سال ۹۳ اظهار داشت: بعید بدانم که تولید جدیدی داشته باشیم، اما نوشتنِ نمایشنامه‌ی " شوایک " را آغاز خواهم کرد.

نعیمی در انتها در پاسخ به این سوال که آیا برای اجرای نمایشی خود در استان‌های دیگر برنامه‌ریزی می‌کند یا خیر، گفت: ما آماده دریافت پیشنهاد از سوی مرکز هنرهای نمایشی، امور تئاتر استان‌ها، و انجمن‌ها تئاترِ خود استان‌ها هستیم. بی‌شک نمایش " فاوست " در هر استانی قابل اجراست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز