خبرگزاری کار ایران

عضو کانون نمایش‌نامه نویسان خانه تئاتر در گفتگو با ایلنا:

ممیزی سلیقه‌ای را در سال جدید کنار بگذاریم

asdasd
کد خبر : ۱۵۶۰۴۳

صدیقی: متاسفانه در سال پایانی دولت گذشته مشکلات پیش روی هنرمندان همچنان وجود داشت اما امیدوارم در دوره جدید شرایط اجرا برای تمام سلیقه‌ها و قشرهای گوناگون فراهم شود تا آثار متعدد در گوشه و کنار شهر اجرا شوند.

ایلنا: بهزاد صدیقی، نمایش‌نامه نویس و دبیر برگزاری هفتمین مسابقه انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، با نگاهی گذرا به وضعیت تئاتر کشور در سال‌ پایانی دولت قبل، برخوردهای سلیقه‌ای اداره نظارت و ارزشیابی در صدور مجوزها و به حاشیه رفتن سلیقه گوناگون در تئاتر را یکی از آسیب‌های جدی این حوزه دانست و ابراز امیدواری کرد در سال پیش‌رو گام‌های مثبتی در جهت برطرف شدن کاستی‌ها برداشته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عضو کانون نمایش‌نامه نویسان خانه تئاتر ضمن اشاره به اینکه تا پایان سال گذشته شاهد تغییر چندانی در وضعیت تئاتر کشور نبودیم، گفت: در یک سالی که گذشت به دلایل گوناگون از جمله مسائلی که در اداره کتاب وزارت ارشاد وجود داشت امکان انتشار بسیاری از نمایش‌نامه‌ها فراهم نشد و متاسفانه روند رو به صعودی را شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه انتظار داریم سال جدید شاهد ایجاد شرایط خوبی برای تئاتر و نمایش‌نامه نویسی کشور باشیم افزود: شاهد بودیم طی یک سال گذشته بسیاری از کارگردان‌های ما که عمدتا نمایش‌نامه نویسان نامداری هم بودند، به دلیل فضای حاکم بر اداره نظارت و ارزشیابی بیشتر به اجرای آثار نویسندگان خارجی گرایش پیدا کردند. آثاری که مسائل اجتماعی روز کمتر در آن‌ها نمود پیدا می‌کرد.

صدیقی همچنین ضمن ابراز امیدواری از اینکه در سال جدید امکان اجرا و انتشار آثار اجتماعی فراهم شود؛ اظهار داشت: ما در سینما شاهد اکران فیلم‌های خوب اجتماعی مثل " دربند " هستیم اما اگر بخواهیم اثری را به همان سبک و سیاق در تئاتر روی صحنه ببریم با ممیزی مواجه می‌شود. این در حالی است که دسترسی مخاطبان به آثار سینمایی در سراسر کشور وجود دارد اما یک اثر نمایشی در تعداد روزهای محدود اجرا می‌شود و تنها تعدادی از مردم پایتخت و شهرهای اطراف امکان تماشای آن را پیدا می‌کنند.

این نمایش‌نامه نویس سال‌ پایانی دولت دهم را برای تئاتر غیر مساعد عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه در سال پایانی دولت گذشته مشکلات پیش روی هنرمندان همچنان وجود داشت اما امیدوارم در دوره جدید شرایط اجرا برای تمام سلیقه‌ها و قشرهای گوناگون فراهم شود تا آثار متعدد در گوشه و کنار شهر اجرا شوند.

وی با تاکید بر اینکه چنین رویکردی موجب اجرایی شدن برنامه خصوصی‌سازی در تئاتر می‌شود، گفت: در این زمینه باید دستورالعمل مدون و مشخص وجود داشته باشد و دولت دست افرادی که مایل به سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند را باز بگذارد. در همین ارتباط مرکزهنرهای نمایشی حتی می‌تواند فراخوانی را برای شناسایی و دعوت به کار این افراد منتشر کند.

او افزود: امیدوارم خصوصی سازی در دولت یازدهم به صورت عملی صورت بگیرد و به ویژه در نیمه سال جدید شاهد اقدامات جدی در این زمینه باشیم.

دبیر هفتین جشن انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی اضافه کرد: امیدوارم در سال جدید اجراها تنها به مجموعه تئاترشهر و ایرنشهر محدود نشود و از این پس به تعدد شاهد اجرای آثار نمایشی در سراسر کشور باشیم. خصوصا برای هنرمندانی که سابقه روشن دارند و حرفه‌ای هستند.

صدیقی در ادامه به تغییر ریاست اداره نظارت و ارزشیابی اشاره کرد و گفت: امیدوارم با حضور فردی آشنا با نمایش‌نامه در راس امور، هر چه بیشتر از برخوردهای سلیقه‌ای فاصله بگیریم و شاهد حضور افرادی باشیم که ضوابط مشخصی را تعیین کنند و ممیزی از این شکل سلیقه‌ای و دل‌بخواهی خارج شود.

وی در پایان گفت: ای‌ کاش سخت‌گیری‌ها به شکلی نباشد که مثل گذشته آثار سطح پایین مجوز اجرا در تئاتر آزاد دریافت کنند اما نمایش‌نامه‌های جدی و با محتوا به دلیل اینکه با علاقه یا سلیقه معاونت هنری سازگاری ندارند رد شوند. مدتی قبل وقتی آمار اجراها را بررسی می‌کردم متوجه شدم متاسفانه در بعضی مواقع سال ۹۱ – ۹۲ تعداد اجراهای تئاتر آزاد چند برابر نمایش‌های جدی بوده که امیدوارم در آینده شاهد چنین رویکردی نباشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز