خبرگزاری کار ایران

ابراهیم اثباتی، سرپرست گروه «وصل یار» در گفتگو با ایلنا:

اپرایی با مولفه‌های ایرانی روی صحنه می‌بریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۴۶

در کنسرت اخیر قطعه‌ای از حکیم نظامی، با حضور نسیم ادبی و سیروس اسنقی اجرا شد که می‌توان آن را به عنوان پیش ‌درآمدی برای خلق اُپرایی تماما ایرانی با بهره‌گیری از خوانندگان و سازهای ایرانی دانست.

ایلنا: ابراهیم اثباتی(سرپرست گروه موسیقی وصل یار) ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص رونمایی از آلبوم «وصل یار۲» از آغاز برنامه‌ریزی‌ برای به صحنه‌ آوردن اپرایی با مولفه‌های کاملا ایرانی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اثباتی درباره چگونگی به سرانجام رسیدن آلبوم جدید گروه با عنوان «وصل یار۲» و اجرای کنسرت سه روزه در تالار وحدت گفت: از هنگام شروع تمرین‌ها تا زمانی که گروه برای اجرای قطعات آماده شد، چیزی حدود یک سال و نیم به طول انجامید. اما آلبوم «وصل یار۲» خیلی پیش‌تر ضبط شده بود و حتی آمادگی داشتیم مراسم رونمایی را اردیبهشت ۹۲ برگزار کنیم ولی شرایط اینطور رقم خورد که برنامه‌ها تا ماه بهمن طول کشید بلکه بتوانیم امکانی فراهم کنیم که مردم و مخاطبان ضمن آشنایی با قطعات تازه نسخه اصلی را نیز خریداری کنند.

سرپرست گروه موسیقی «وصل یار» در پاسخ به این سوال که شرایط تمرین تمام اعضای گروه در کنار یکدیگر به چه صورت است اظهار داشت: مسئولان همواره لطف داشتند و سالن تمرین مورد نیاز برای هماهنگی اعضای گروه را در اختیار ما گذاشتند. اما نباید یک نکته را از یاد ببریم که ما نیز مانند تمام گروه‌های جهان باید امکان تمرین و فعالیت در کنار یکدیگر را داشته باشیم.

وی افزود: تمرین برای اجرای آثار به شیوه تلفیقی، مانند آنچه ما در استفاده از ابزار موسیقی و همچنین در زمینه تصویر و نمایش پی‌گیری می‌کنیم کار بسیار دشواری است و نیاز است تمام اعضا بتوانند مدت زیادی را کنار یکدیگر به تمرین بپردازند. اما باتوجه به دغدغه‌ها و برنامه‌هایی که هریک از اعضا در زندگی شخصی خود دارند، فراهم کردن شرایط جمع شدن همه افراد کنار یکدیگر بسیار دشوار خواهد بود و همین مسئله لزوم در اختیار داشتن محل تمام وقت را بیشتر می‌کند.

این هنرمند با بیان اینکه ما در جبر تمرین می‌کنیم؛ تصریح کرد: از آنجا که سالن تمرین در اختیار گروه‌های زیادی گذاشته می‌شود ناچاریم صبر کنیم تا برنامه سالن خالی شود، سپس برنامهٔ تمرین اعضا را هماهنگ کنیم. اگر امکان در اختیار گرفتن سالن اختصاصی را داشتیم قطعا تاثیر بسیار زیادی بر روند پیشرفت گروه به سوی اهداف مورد نظر داشت.

اثباتی همچنین به برگزاری کنسرت سه روزه گروه «وصل یار» در تالار وحدت اشاره کرد و گفت: این کنسرت برای رونمایی از آلبوم جدید گروه برگزار شد تا سبک و سیاق قطعه‌ها برای مخاطب و علاقه‌مندان تشریح شود. شنونده به این شیوه متوجه می‌شود که با چه آثاری مواجه است، همچنین هنگام شنیدن قطعات در حال و هوای اجرا قرار می‌گیرد و فضا بار دیگر برایش تداعی خواهد شد.

این نوازنده و آهنگساز ادامه داد: بر همین اساس سه شب اجرا در تالار وحدت داشتیم که با استقبال بسیار زیادی روبرو شد و تمام صندلی‌های مجموعه طی سه اجرا پر بود. قصد ما از برگزاری کنسرت و اجرای قطعات آلبوم «وصل یار۲» این بود که رونمایی از آلبوم پیش از رسیدن به سال جدید صورت بگیرد، چون طبق برنامه قصد داریم سال ۹۳ از قطعات جدید گروه که در حال آماده شدن است رونمایی کنیم.

سرپرست گروه موسیقی «وصل یار» همچنین با اعلام خبر تازه‌ای درخصوص بیشتر شدن پیوند موسیقی و هنر نمایش در فعالیت‌های آینده این گروه گفت: در کنسرت اخیر قطعه‌ای از حکیم نظامی، با نقش‌ آفرینی نسیم ادبی و سیروس اسنقی روی صحنه اجرا شد که می‌توان آن را به عنوان پیش ‌درآمدی برای خلق اُپرایی تماما ایرانی با بهره‌گیری از خوانندگان و سازهای ایرانی دانست. آنچه تا امروز به عنوان اپرا در کشور اجرا شده بیشتر مبتنی بر مولفه‌های غربی این گونه بوده و من در حال آماده‌سازی و به صحنه آوردن اپرایی ایرانی هستم که تمرین‌های کار را به زودی آغاز می‌کنیم و آهنگسازی و کارگردانی آن را نیز خودم برعهده خواهم داشت.

اثباتی در پایان بر لزوم حمایت مخاطبان از هنر ایرانی عنوان کرد: در این زمینه باید به سخن حکیم فردوسی اشاره کنم که می‌گوید، هنر نزد ایرانیان است و بس؛ در این صورت این خود ایرانیان هستند که باید حرمت هنر را نگهدارند و برای حفظ جایگاه و ارتقاء عزت آثار هنری تلاش کنند. همان‌طور که در دست داشتن یک قطعه عکس با چاپ اصلی کیفیتی به مراتب بالا‌تر از کپی آن دارد، انتظار فعالان عرصه موسیقی از مردم این است که آلبوم‌ها را با کیفیتی که گروه برای آن‌ها درنظر گرفته تهیه کنند. در صورت اتخاذ چنین تصمیمی این احساس به گروه‌ها منتقل می‌شود که آلبوم مورد نظر در کتابخانه‌ یا آرشیو موسیقی خانه‌های مردم قرار گرفته و این رویکرد قطعا موجب دلگرمی هنرمندان می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز