خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر ارشاد در امور بانوان در بازدید از آثار صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

ارشاد و معاونت امور زنان برای حمایت از هنرمندان زن همکاری می‌کنند

ارشاد و معاونت امور زنان برای حمایت از هنرمندان زن همکاری می‌کنند
کد خبر : ۱۴۰۳۷۵

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بانوان، از همکاری این وزارتخانه با معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری برای حمایت از هنرمندان زن خبر داد.

ایلنا: عفت شریعتی(مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بانوان)، دوشنبه(۷ بهمن‌) پس از تماشای نمایش «ماضی استمراری» در سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر، در مورد رویکرد وزارت ارشاد به فعالیت بانوان هنرمند و حمایت از آنان گفت: مهم است که هنر بتواند بازتاب‌دهنده نقاط قوت‌ و ضعف جامعه باشد و هنری که جامعه را خلاف بدی‌ها هدایت می‌کند، همواره حمایت می‌شود. وزارت ارشاد از هنری که در درون خود معنویت و معرفت دارد و همچنین از هنر فاخر، اصیل و معنادار، فارغ از این‌که هنرمند خالق‌اش مرد باشد یا زن، حمایت خواهد کرد.

او تاکید کرد: عزم وزارت ارشاد در جهت تحقق هنر فاخر است و البته در این راه از هنرمندان زن که با مشکلات بسیاری مواجه هستند و علی‌رغم سختی‌ها در راه هنر فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور بانوان گفت: برای احقاق حقوق بانوان همکاری لازم با معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری وجود دارد. هدف این معاونت ارتقای وضعیت بانوان در ابعاد فرهنگی، ‌اجتماعی و هنری است و ما نیز برای هر کمکی در جهت تحقق این هدف، ‌ آمادگی کامل داریم.

شریعتی درباره نمایش «ماضی استمراری» نیز گفت: این نمایش بیان‌گر نگاه‌هایی است که به زندگی وجود دارد. گویی مخاطب گذشت زمان را در یک لحظه مشاهده می‌کند. این صحنه عبرت‌آموزی است که ببینیم به‌رغم نیاز مادر خانواده به محبت
فرزندان، به دلیل شرایط خود، صحبت از خانه سالمندان می‌شنود. این‌ها تلنگرهایی است که تئاتری برخاسته از دل مردم می‌تواند به جامعه بزند و حقیقت را مقابل دیدگان قرار دهد.

نمایش «ماضی استمراری» کاری از گروه یرما، نوشته مریم ازگلی و به کارگردانی ندا هنگامی دوشنبه ۷ بهمن‌ماه در تالار قشقایی تئاترشهر روی صحنه رفت. این نمایش که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد روز سه شنبه نیز در دو سانس ۱۷:۳۰ و
۱۹:۳۰ اجرا می‌شود.

داستان این نمایش از سال ۷۵ آغاز می‌شود و تا سال ۹۰ ادامه دارد و ماجرای سه نسل یک خانواده را با عقاید و باورهای مختلف روایت می‌کند. نمایش «ماضی استمراری» در بخش‌های تازه‌های تئا‌تر ایران و چشم‌انداز سی‌و‌دومین جشنواره
بین‌المللی تئا‌تر فجر شرکت کرده است.

* نصیر ملکی‌جو؛ کارگردان نمایش نان که در بخش بین‌الملل جشنواره اجرا می‌شود، معتقد است: «نان» نمایشی است بدون دیالوگ است که با ظاهری ساده به سراغ عنوان نمایش به معنای عام‌اش می‌رود.

این کارگردان تئا‌تر درباره ویژگی‌های نمایش‌اش که باعثشده‌است در بخش بین‌الملل حضور داشته باشد، گفت: این نمایش به شدت وابسته به تصویر است و برای اکثریتِ غریب به اتفاقِ خارجی زبانان قابل فهم است. ضمنا موضوع نمایش نیز حول محورنیاز‌ها و عادت‌های انسانی می‌چرخد که خود مفهومی کاملا جهان وطنی است.

وی ادامه داد: همان‌طور که از اسمش برمی‌آید؛ دغدغه‌های مادی بشر را به یاد می‌آورد. این نگاه نمادین به نان و کلا علاقه‌ام به نمادین کردن سوژه‌ها مرا به سمتِ پیدا‌کردنِ چیزی می‌برد که تمامیت جهان مادی را یادآور شود و این قابلیت در «نان» بود.

وی که نام گروهش را «نان» گذاشته، افزود: باید بگویم که باز هم در اینجا با مفهوم نان سروکارداریم. چنان‌که در سفیدبرفی و هفت کوتوله، کوتوله‌گی معنایی فلسفی پیدا‌کرده، که مشقت انسان را برای رسیدن به خواسته‌هایش نشان می‌دهد. نان
نیز دارای ویژه ‌گی‌هایی ازاین دست است. اما دراینجا آنقدرکلی است که قابلیت قرارگیری به جای اسمِ گروه را نیز داشته باشد.

ملکی‌جو تصریح کرد: اعتقاد دارم اکثریت آثار می‌بایست از یک فرآیند یکسان که ه‌مان دیدگاه شخصی هنرمند است بیرون بیاید. سعی کرده‌ام تا جای ممکن رویه‌ای را دنبال کنم که سویه اصلی خواستگاه ذهن من است.

ملکی‌جو؛ موسیقی و تصویر را تنها عناصری دانست که مخاطب را به تعبیر یک صحنه راهنمایی می‌کند و افزود: موسیقی نیز مانند عناصر دیگر باید محدودهٔ فکری اثر را آشکار کند.

نمایش «نان» نوشته و کار نصیرملکی‌جو روز پنجشنبه ۱۰بهمن در نوبت‌های ۱۷:۳۰و۱۹:۳۰ در تالار قشقایی مجموعه تئا‌تر شهر اجرا می‌شود.

* عبدالرضا سواعدی؛ نویسنده و کارگردان نمایش «عالیه» درباره این نمایش گفت: من نمایشنامه نویسی هستم که اکثر کار‌هایم در ژانر بومی قرار دارند. یعنی در اکثر نمایش‌ها حال و هوای موطن خودم را به تصویر کشیده و سعی کردم به مردمی بپردازم که با آن‌ها زندگی می‌کنم و عاشقانه دوستشان دارم و سرنوشتشان به نوعی با ذهن و تخیل من گره خورده است.

وی ادامه داد: داستان‌هایی که مادر و به خصوص مادربزرگم در کودکی برایم تعریف می‌کردند، ضرب‌المثل‌ها و متل‌های رایج میان مردم، رفتار، عادات، رسوم و سنن حاکم بر منطقه، همه و همه در ذهنم اتفاقات و رویدادهایی را موجب شد که توانستم
آن‌ها را به شکل داستان و نمایشنامه بنویسم و روی صحنه ببرم.

این کارگردان تئا‌تر با اشاره به درون مایه نمایش گفت: درون‌مایهٔ «عالیه» دربارهٔ یک سنت غلط و غیرانسانی است که متأسفانه در سال‌های گذشته بین برخی عشایر وجود داشته است و همچون دیگر کار‌هایم به شخصیت زن نیز توجه خاصی داشته ام.

عبدالرضا سواعدی درباره جشنواره تئا‌تر فجر گفت: جشنواره تئا‌تر فجر برای جوانانی که می‌خواهند مطرح شوند فرصت خیلی خوبی است. بسیاری از هنرمندان تئا‌تر با شرکت در همین جشنواره نام و اعتبار پیدا کرده‌اند. بنابراین فکر می‌کنم جوانان هنرمند می‌توانند در این جشنواره هنر خود را به دنیای تئاترمعرفی‌کنند.

وی گفت: خوشحالم که در این دوره از جشنواره گروه‌های حرفه‌ای تهران و شهرستان در یک بخش به رقابت می‌پردازند و این رقابت سطح کیفی جشنواره را بالا می‌برد.

در نمایش «عالیه» که در بخش مرور سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر روی صجنه رفت، مرجان پارسا، رزا ایرانمنش، مسلم باوی، عبدالرضا سواعدی بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

* شب گذشته(۷ بهمن) سالن کنفرانس مجموعه تئا‌تر شهر میزبان جمع زیادی از هنرمندان بود که به نقدوبررسی ۱۰نمایش این بخش پرداختند.

کارگردان‌های نمایش‌های انتظار عطر یوسف، میار جلی، بنگ بهیگ، گرگ، کوچی دیگر، پرده خوانی شیرین و فرهاد مدل ۹۲ با حضور در جایگاه، ضمن معرفی گروه نمایشی خود با پاسخ به سئوالات و دریافت پیشنهادات از سوی مخاطبین در مواجه با
تماشاگر و نقد آثارشان قرارگرفتند.

سومین جلسه نقد و بررسی، ۹ بهمن ماه ساعت ۲۲ در سالن کنفرانس تئا‌تر شهر به نقد و بررسی نمایش‌های، چوک ابوموسی، جلال رئیسی، خلیج فارس، آپ، دیوار، همیار، پوتین، گلادیاتور، لطفاً روی قبرم پا بگذارید و آیین ورف چال اختصاص خواهد یافت.

* شاهین صیادی، که با نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» در بخش «بین الملل» سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر حضور دارد، می‌گوید: داستان این نمایش در مورد جنگ نیست و به دشمن هم اشاره نمی‌کند، بلکه درباره صلح است و من هم سعی کردم این موضوع را نشان دهم.

صیادی درخصوص انتخاب رمان «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده و تبدیل این رمان با تمامی تصویر‌هایش به نمایش اظهار می‌کند: چند سال پیش با آقای حبیب احمدزاده و آثار ایشان آشنا شدم. متن نمایش در مکانی رقم می‌خورد که شهر من بود و در آن بزرگ شده بودم و پدر و بسیاری از نزدیکان و مردم شهرم را در روزهای جنگ از دست داده بودم. این عوامل سبب نزدیکی‌ام به قصه و فضای رمان شد. بنابراین اقدام به برگزاری کارگاه هایی در آبادان و کانادا کردیم و نمایش در روند برگزاری این کارگاه‌ها شکل گرفت.

وی با اشاره به اجرای اثر به دو زبان و با حضور هنرمندان کانادایی، می‌افزاید: با توجه به اینکه این نمایش در ایران و کانادا اجرای عمومی خواهد داشت، می‌ خواستیم هر دو گروه مخاطب با اثر ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل کلمات را
کم کردیم و تلاش کردیم با ایجاد تابلو و تصویرسازی، ارتباط قابل توجهی را ایجاد کنیم.

این کارگردان تئا‌تر با تاکید بر اینکه این نمایش به موضوع جنگ نمی‌پردازد، اذعان می‌کند: آنچه در این کتاب برایم جالب توجه بود و سعی کردم آن را در نمایش به تصویر بکشم، حضور افرادی است که با یکدیگر دوستی و نزدیکی ندارند و تقدیر سبب جمع شدن آن‌ها دور هم شده. آن‌ها در انت‌ها مجبور می‌شوند با هم ارتباط برقرار کنند. این صحنه در کتاب برایم از اهمیت قابل توجهی برخوردار بود.

کارگردان نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» با بیان اینکه موسیقی در این نمایش یک شخصیت است که سبب جمع شدن آدم‌ها دور یکدیگر می‌شود، خاطرنشان می‌کند: اتفاقات و شیوه اجرایی، برگرفته از منظور خاصی نیست. این اتفاقات به مرور و در جریان تمرینات شکل گرفته و سبب تولید این نمایش از دل تمرینات، کارگاه‌ها و موسیقی شده است. به عنوان کارگردان اینگونه صلاح دیدم که حرکات آهسته‌ای را در کنار هم داشته باشیم تا در انتهای هر کدام از آن‌ها به یک تابلو برسیم.

صیادی در پایان با بیان اینکه خواسته‌های تماشاگران با یکدیگر از نظر زیبایی و هنری متفاوت است، تصریح می‌کند: بسیاری علاقه مندند که اطلاعات سریع و مقطعی به تماشاگران برسد. شاید این کار می‌توانست به گونه‌ای دیگر باشد تا شاهد
ارتباط متفاوت تری باشیم. در اجراهایی که در آبادان و شیراز داشتیم، با استقبال گسترده‌ای از سوی مخاطبان رو به رو شدیم. قرار است بعد از برگزاری جشنواره اجرای عمومی به مدت دو هفته در هلیفکس کانادا و سپس تور اجرایی به دور کانادا داشته باشیم.

«شطرنج با ماشین قیامت» امروز دوشنبه، ۷ بهمن ماه، در دو نوبت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر به صحنه خواهد رفت. این نمایش روز گذشته نیز یک اجرا در این دو نوبت داشته است.

* شب گذشته(غ بهمن) و در حاشیه برگزاری جشنواره در سالن‌های تهران نشست حسین طاهری و علی طرخان مدیر امور بین الملل جشنواره با گروه تئا‌تر استونی برگزار شد.

در این جلسه حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی با خوش آمدگویی به گروه و ابراز خوشحالی از حضور گروه تئا‌تر استونی در سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر گفت: امیدوارم سفر شما به ایران و اجرای این نمایش در جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر باعثتعامل هرچه بیشتر بین هنرهای نمایشی و حضور گروه‌های تئا‌تر ایران و استونی در رویدادهای هنری دو کشور شود.

مارت موئز سرپرست گروه استونیایی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در جشنواره تئا‌تر فجر، از اینکه گروهش به جشنواره دعوت شده است تشکر و قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرد که حضور این گروه زمینه تعامل هنری بیشتر در حوزه تئا‌تر باشد.

در ادامه این نشست علی طرخان درخصوص ادامه همکاری تئاتری دو کشور و روزهای حضور این گروه در جشنواره تئا‌تر فجر توضیحاتی ارائه کرد.

گروه نمایش «۱۳-۱۳ تبصره ۸» به کارگردانی همایون غنی‌زاده که کار مشترک ایران و استونی به شمار می‌رود روز سه شنبه ۸ بهمن در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران و در قالب سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر روی صحنه
می‌رود.

* نمایش موومان به نویسندگی محمد زارعی و کارگردانی مرتضی غفاری که در(بخش نسل نو) سی دومین جشنواره تئا‌تر فجر حضور دارد ۹ و ۱۰ بهمن در خانه نمایش روی صحنه می‌رود.

در این نمایش چهار مسافر گمنام در یک کوپه قطار با یکدیگر همسفر می‌شوند. در طول سفر این مسافران متوجه می‌شوند که در گذشته‌شان نقطه مشترکی وجود دارد. این نمایشنامه نوشته محمد زارعی است و کارگردانی آن را مرتضی غفاری انجام داده است.

* طراح صحنه جابر رمضانی، طراح لباس مریم نور محمدی و بازیگران این نمایش مرتضی حسین‌زاده، شکیب شجره، میترا گرجی، آوا شریفی هستند.

این نمایش درروزهای۹و ۱۰ بهمن ماه در دو ساعت ۱۶:۳۰و ۱۸:۳۰ در خانه نمایش اداره تئا‌تر اجرا می‌شود.

* آنه می‌که‌کورنیتس(Annemieke Keurentjes) مدیر برنامه ریزی تئا‌تر و حرکات موزون فستیوال «هلند» بازیگران ایرانی را در همه کارهایی که در جشنواره تئا‌تر فجر دیده خیلی خوب و با تمرکز زیاد ارزیابی کرد.

این مدیر تئاتری از کشور هلند گفت: کارهایی که در روزهای اخیر دیده‌ام با هم تفاوت‌های زیادی داشتند و درست نیست که بخواهم آن‌ها را در کنار هم مقایسه کنم.

آنه می‌که کورنتیش نمایش سقراط را متفاوت و تعجب‌برانگیز به لحاظ ابعاد و متن و موضوع عنوان کرده و افزود: به نظرم نویسنده‌گان و کارگردانان ایرانی می‌دانند که چطور باید کار کنند. این لزوما به این معنی نیست که کیفیت همه آثار خوب است
اما فکر می‌کنم که کارشان را بلد هستند.

وی بازار تئا‌تر را برای معرفی کارهایی که در گذشته اجرا شده‌اند خوب دانست اما تاکید کرد: ایده‌ای از ابعاد و تنوع کار ارائه می‌شود اما اطلاعات عمیق‌تری درباره گروه و نمایش در این مجال اندک بدست نمی‌آید.

این هنرمند هلندی درباره مشاهداتش در تهران گفت با سه روز اقامت در تهران نمی‌توان درباره افراد نظر داد اما درباره شهر می‌توانم بگویم که تهران شهر زنده‌ای است و مردم خیلی مشغول هستند.

وی که برای اولین بار به ایران سفر کرده گفت: دوست دارم که یک بار دیگر به ایران سفر کنم و جاهای دیگر این کشور را بشناسم.

ارسال نظر