خبرگزاری کار ایران

گلایه یک هنرمند گرافیست از بی‌توجهی به بخش پوستر‌ تئاتر؛

گاهی دشمنی فرهنگی وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۸۸

جای خوشحالی دارد آنچه برای طراحی پوستر در سینما اتفاق افتاد، در تئاتر رخ نداد / نمایش پوسترها محدود به چند کافه و کتابفروشی است / وقتی زیرگذر ولیعصر هم از طراحان پوستر تئاتر گرفته می‌شود یعنی نه تنها علاقه‌ای برای فرهنگ‌سازی وجود ندارد بلکه دشمنی هم احساس می‌شود.

ایلنا: طراح و گرافیست شناخته شده عرصه تئاتر کشور عدم برنامه‌ریزی صحیح و کم توجهی مسئولان را عامل پیشرفت نکردن سطح کیفی عرصه طراحی پوستر‌ تئاتر دانست. این هنرمند همچنین جمع‌آوری نمایشگاه پوستر و عکس تئاتر از زیرگذر چهارراه ولیعصر را توسط شهرداری، رفتاری در ادامه بی‌توجهی‌های گذشته عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر اسمی که به عنوان یکی از داوران بخش عکس و پوستر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز شناخته می‌شود، درباره کیفیت پوسترهای رسیده به دبیرخانه گفت: کیفیت آثار به نظرم تفاوت زیادی با سال گذشته نکرده و از طرفی سیر نزولی را هم شاهد نبودیم، همه چیز مانند سال گذشته باقی‌مانده است. با توجه به مسائلی که وجود دارد همین که همه چیز طبق روال سابق باقی مانده؛ مثبت ارزیابی می‌شود. چون فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی مدونی در این حوزه وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه چنین رویه‌ای نه تنها برای گرافیک بلکه در بسیاری از حوزه‌های هنر دیده می‌شود، ادامه داد: اگر اندک اتفاقی هم رخ می‌دهد حاصل تلاش‌های شخصی افراد است و جای خوشحالی دارد که آنچه برای طراحی پوستر در سینما اتفاق افتاد، در تئاتر رخ نداده است.

این هنرمند ضمن ارزیابی دلایل آنچه برای پوستر‌ آثار نمایشی و سینمایی اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: از بس همه نسبت به سرنوشت هنر گرافیک بی‌تفاوت هستند؛ اتفاقی در این حوزه نمی‌افتد. خوشبختانه بچه‌های پوستر بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی علاقه نشان می‌دهند و آثار خوبی هم خلق می‌کنند. اما به هرحال همچنان بیشترین انرژی ما صرف جنگیدن برای استفاده نشدن عکس در پوستر‌ها می‌شود.

اسمی؛ فرهنگ‌سازی در زمینه توجه بیشتر مردم به تماشای پوستر را یکی از ضعف‌های عمده دانست و عنوان کرد: پوستر باید بر دیوار نصب شود اما متاسفانه محل‌ مشخصی برای در معرض دید گذاشتن پوستر‌ها وجود ندارد و تنها به چند کافه و کتابفروشی محدود هستیم.

وی افزود: شهرداری می‌تواند بیشترین کمک را در این زمینه صورت دهد، یا شورای شهر به ویژه که الان آقای مسجد جامعی ریاست شورا را برعهده دارد؛ می‌تواند کمک زیادی باشد. مثل ایده نصب پرچم‌های بزرگ در سطح شهر که توسط ایشان مطرح شد و امروز از هر نقطه قابل دیدن است.

این گرافیست با بیان اینکه پوستر هم به همین صورت باید دیده شود، تصریح کرد: البته اگر از نظر زیبایی‌شناسی کیفیت خوبی داشته باشد و به گونه‌ای نشود که مثل ترافیک سنگین حاصل از اضافه شدن خودروهای بسیار در سطح شهر سرسام تازه‌ای برای شهروندان رقم بزنیم. پوسترهای تئاتر ازجمله آثاری هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را در سطح‌ شهر نصب کرد چون هم قابلیت زیبایی‌شناسی دارند و هم به فرهنگ‌سازی تماشای پوستر کمک می‌کنند.

طراح پوستر‌ نمایش‌ " قرمز و دیگران " همچنین به جمع‌آوری نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره از زیرگذر چهارراه ولیعصر اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهد بودیم جمع‌آوری این نمایشگاه اعتراض چندانی به همراه نداشت و مسئولان خیلی توجهی به این امر نکردند. اما این زیرگذر تنها نقطه‌‌ی نزدیک به تئاتر شهر است و می‌شد به عنوان محلی برای فرهنگ‌سازی از آن بهره گرفت.

وی عنوان کرد: طی چند روز آغاز به فعالیت نمایشگاه شاهد استقبال مردم از پوستر‌ها بودیم و این اتفاقی است که حتی در گالری‌ها برای پوستر نمی‌افتد که تعداد زیادی از مردم آن‌ها را تماشا کنند. بعضا وقتی نمایشگاه پوستر برپا می‌شود؛ هنرمندان زیادی هم به تماشای آثار نمی‌نشینند چه برسد به دیگران.

اسمی همچنین به عدم حمایت از این هنر اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی همین محل کوچک از هنرمندان گرافیست و طراحان پوستر گرفته می‌شود به این نتیجه می‌رسیم نه تنها علاقه‌ای برای فرهنگ‌سازی وجود ندارد، بلکه دشمنی هم احساس می‌کنیم.

وی افزود: آنچه طی این سال‌ها برای بنای تئاترشهر اتفاق افتاده این است که نه تنها ساختمانی برای اجرای تئاتر در سطح شهر اضافه نشد بلکه سازه بسیار زشتی هم در اطراف تئاترشهر ساختیم که بیشتر همین دشمنی و مقابله فرهنگی را به ذهن می‌آورد.

وی در پایان با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها امیدوار کننده نیست، گفت: وقتی به این تجربه‌ها نظر می‌کنیم، ‌ بسته شدن نمایشگاه زیرگذر چهارراه ولیعصر هم در ادامه روندی دیده می‌شود که همواره وجود داشته و غیر از آن اتفاق نیفتاده است. وقتی قرار است فکر کنیم چه برنامه‌ی خوبی ریخته شد و یا چه بنای کارآمدی برای فرهنگ‌سازی و توجه بیشتر مردم به عرصه هنر اضافه شده؛ چیز زیادی به ذهنم نمی‌رسد که اصلا خوب نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز