خبرگزاری کار ایران

در پنجمین روز جشنواره تئا‌تر فجر؛ تهران میزبان ۱۲ نمایش صحنه‌ای، ۶ نمایش خیابانی

کد خبر : ۱۳۸۴۳۰

پنجمین روز از سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر، با اجرای ۱۲ نمایش صحنه‌ای در تالارهای تهران، ۶نمایش خیابانی در محوطه مجموعه تئا‌تر شهر، باغ هنر خانه هنرمندان و ندامتگاه اوین برگزار می‌شود.

ایلنا: در پنجمین روز از برپایی جشنواره تئا‌تر فجر در تهران که با دومین روز از ماه بهمن همزمان است، تالار اصلی مجموعه تئا‌تر شهر، سالن استاد ناظر‌زاده کرمانی و تالار استاد انتظامی اجرایی ندارند، اما ۱۲ تالار شهر تهران شاهد اجراهایی از تهران، مشهد، گنبد کاووس، خرم آباد، کاشان و اجراهایی از آلمان، ایتالیا و ارمنستان است.

به گزارش ایلنا، در تالار وحدت نمایش «خانه برنارد آلبا» به کارگردانی کالیکتو پیتو از کشور آلمان یک اجرا در ساعت ۱۸ انجام می‌دهد. در تالار چهارسو مجموعه تئا‌تر شهر نیز نمایش «کوپن» کار سید جواد روشن در نوبت‌های ۱۸ و ۲۰:۳۰ روی صحنه می‌رود این در حالی است که در تالار قشقایی نمایش «سنگ بست» کار محمد مهدی خاتمی در نوبت‌های ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰میزبان تماشاگران خواهد بود.

تالار سایه در این روز به اجرای نمایش «قصه ظهر جمعه» کار سید محمدمساوات اختصاص دارد که در نوبت‌های ۱۷ و ۱۹ اجرا می‌شود.

از دیگر اجراهای مجموعه تئا‌تر شهر نمایش «مثل تو، وقتی که خوابی» کار شکوفه طاهری است که در نوبت‌های ۱۶:۳۰و ۱۸:۳۰ در کارگاه نمایش روی صحنه می‌رود.

تماشاخانه سنگلج روز دوم بهمن شاهد اجرای نمایش «کالیگولا» کار سید سعید کاظمیان است که در نوبت‌های ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ به نمایش در می‌آید.

«ابولهول» عنوان نمایشی است که قرار است در تالار هنر اجرا شود. این نمایش کار داوود پورحمزه است و در ساعت‌های ۱۷ و ۱۹ میزبان تماشاگران خواهد بود.

خانه نمایش اداره تئا‌تر به اجرای نمایش «مخزن» کار مهدی رضایی اختصاص دارد که در نوبت‌های ۱۶:۳۰ و ۱۸:۳۰ به نمایش در خواهد آمد.

اما در تالار حافظ نمایش مشترک ایران ارمنستان با عنوان «p۲» کار مرتضی می‌رمنتظمی اجرا می‌شود. نوبت‌های اجرای این نمایش ۱۸ و ۲۰ اعلام شده است.

تالار فردوسی که از روز چهارشنبه ۲ بهمن به جمع تالارهای اجرای آثار صحنه‌ای می‌پیوندد به «اپرای عروسکی لیلی و مجنون» کار بهروز غریب‌پور اختصاص دارد. این نمایش تا پایان جشنواره، به اجرای خود ادامه می‌دهد.

نمایش «تن‌ها در میان جمعیت» کار آنا دورادورنو از ایتالیا در سالن استاد سمندریان و در نوبت‌های ۱۸ و ۲۰:۳۰ به اجرا در می‌آید.

با اجرای نمایش «ریچارد دوم» کار مهدی کوشکی در تالار استاد شکیبایی تماشاخانه سه نقطه، اجراهای صحنه‌ای دراین تماشاخانه آغاز می‌شود. نمایش «ریچارد دوم» که یک اجرا در ساعت ۱۸:۳۰ انجام می‌دهد تا ۵ بهمن در این تماشاخانه روی صحنه خواهد بود.

بخش خیابانی سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر نیز در پنجمین روز جشنواره به اجرای نمایش‌های «خلیج فارس» کار رمضان‌زاده و ناصری، «سفردل» کار نگین سرکانی، «گیشه یار» کار علی بیداوسی، «چوپان‌ها» کار علی محمد رادمنش و «املت با گوجه ایرانی» کار میثم سر آبادانی اختصاص دارد.

نمایش «سوغات خلیج فارس» کار احمدرضا قربانی نیز در ندامتگاه اوین به اجرا در خواهد آمد.

* مطابق جدول کارگاه‌های آموزشی بخش تئا‌تر خیابانی، کارگاه «نقش هنر در پیشگیری از ناهنجاری‌های رفتاری اجتماعی» با حضور مسعود حاجی رسولی روز ۳ بهمن ساعت ۸.۳۰ صبح در تماشاخانه سه نقطه برگزار می‌شود.

کارگاه عملی «جستجوی پدیده در تجربه‌های اجرا» بوسیله شهرام نوشیر در روز ۸ بهمن و به صورت عملی در بلند‌ترین خیابان خاورمیانه؛ فاصله میدان راه آهن تا تجریش برگزار و هنرجویان طی سفر با اتوبوس شهری در این آموزش شرکت می‌کنند. این کارگاه از ساعت ۸.۳۰ صبح تا ۱۲.۳۰ ظهر ادامه خواهد داشت.

سومین کارگاه بخش تئا‌تر خیابانی با حضور حمید پورآذری و تحت عنوان «تاثیر متقابل محیط و اجرا» روز ۹ بهمن در عمارت مسعودیه میدان بهارستان برگزار خواهد شد.

کارگاه «از ایده‌های تصویری تا اجرای خیابانی با تاکید بر بدن» نیز توسط محمود رضا رحیمی در روز ۱۰ بهمن ماه در باغ هنر خانه هنرمندان برپا خواهد شد. این کارگاه نیز به صورت عملی شکل خواهد گرفت.

نصرالله قادری نیز روز ۱۱ بهمن کارگاه «نقد خلاق» را ویژه علاقه مندان هنر تئا‌تر خیابانی در تماشاخانه سه نقطه برگزار خواهد کرد.

علاقه مندان به شرکت در این کارگاه‌های آموزشی می‌توانند از طریق دبیرخانه جشنواره و دفتر تئا‌تر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. در این جدول ظرفیت کارگاه‌های عملی ۱۵ هنرآموز و ظرفیت کارگاه‌های نظری ۳۰ هنر آموز اعلام شده است.

سی و دومین جشنوره بین الملی تئا‌تر فجر با دبیری قادر آشنا از ۲۴ دی تا ۱۲ بهمن در تهران و دیگر استان‌های کشور برگزار می‌شود.

* رئیس انجمن نمایش استان خراسان رضوی برگزاری این جشنواره را گامی موثر در جهت اعتلای تئا‌تر استان دانست و ابراز داشت: اجرای عموم گروههای نمایشی در سایر استان‌ها بستری مناسب است برای اعتلا وتعامل بین گروه‌های نمایشی و نقش موثری در ارتقای هنر نمایش مشهد دارد.

علی روحی با بیان این مطلب گفت: استان خراسان رضوی، امسال برای اولین بار میزبان جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر است و با آنکه اطلاع رسانی و تبلیغات برای نخستین جشنواره تئا‌تر فجر به آن شکلی که مد نظرمان بود انجام نشد و تبلیغات و فضاسازی جشنواره را فقط در مجموعه‌های در اختیار انجام دادیم، سالن تئا‌تر شهر در اولین اجرا کاملا پر بود.

وی افزود: برگزاری استانی جشنواره بین المللی فجر می‌تواند نقش موثری در معرفی هنر نمایش و تئا‌تر به مردم هر استان داشته باشد لذا هنرمندان می‌توانند از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند.

علی روحی اظهار داشت: امسال پنج نمایش از خراسان رضوی به سی‌و‌دومین جشنواره تئا‌تر فجر راه یافته است که اسامی آن‌ها عبارتند از: «من تمامی مردگان بودم به کارگردانی عبدالله برجسته»، «تار شیشه‌ای به کارگردانی کیوان صفا»، «سنگ بست به کارگردانی محمد حاتمی»، «دو یک به نفع بارسلونا به کارگردانی مهسا غفوریان» و «گزارش یک تصادف؛ چهارراه اندیشه؛ ساعت ۵ به کارگردانی محمد حسن‌زاده

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: همواره برگزاری جشنواره‌ها برای اولین بار با مشکلاتی روبروست که ما تلاش کردیم آن‌ها را کاهش دهیم، امیدواریم میزبان خوبی برای نمایش‌های اجراکننده در پایتخت معنوی ایران باشیم

وی ضمن ابراز خشنودی از اجرای آثار با کیفیت در این دوره از جشنواره گفت: هنرمند تشنه دیدن و آموختن است و امیدواریم این تعامل بین استان‌ها و تهران مستمر باشد و محدود به جشنواره تئا‌تر فجر نباشد.

روحی خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره تئا‌تر فجر در مشهد برای اولین­ بار حرکتی رو به جلو بوده و امیدواریم در سال­های بعد نیز تکرار شود و سال آینده ۵ مرکز استان به ۱۰ مرکز استان جهت میزبانی جشنواره افزایش پیدا کند.

وی از اجرای ۶ نمایش صحنه‌ای و ۱ نمایش خیابانی در جشنواره تئا‌تر فجر مشهد خبر داد و گفت: نمایش بی‌استخوان به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی از مجارستان، رضا(ع) از شهرستان قم، رابینسون کروزه به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی از آثار بخش بین الملل، و نمایشهای دو یک به نفع بارسلونا، دست‌های سرخ خواهرام افراخته و گزارش یک تصادف در بخش آثار صحنه‌ای و کاشت و داشت و برداشت در بخش آثار خیابانی در مشهد اجرا می‌شوند.

علی روحی در پایان گفت: نمایش رضا از قم امروز ساعت۳۰/۱۷و۲۰ در سالن اصلی تئا‌تر شهر مشهد روی صحنه می‌رود و فردا نیز نمایش «رابینسون کوروزئه» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی روی صحنه خواهد رفت.

لازم به ذکرست که نخستین جشنواره تئا‌تر فجر مشهد ۲۸دی همزمان با شب میلاد حضرت محمد(ص) با حضورهنرمندان و بازیگران تئا‌تر در محل سالن تئا‌تر شهر آغاز به کار کرد و تا ۳ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

* سو کیانگ جین که در آخرین روز برگزاری این کارگاه آموزشی با خبرنگار ما گفت‌و‌گو می‌کرد درباره علاقه و استعداد هنرجویان ایرانی که در این کارگاه حضور داشتند گفت: تسلط هنرجویان ایرانی به نقاشی و طراحی ماسک‌های این نمایش برای من شگفت انگیز بود. بازیگران ایرانی بسیار با استعداد و مهربان بودند، روابط بسیار گرمی با ما داشتند.

این مدرس تئا‌تر ادامه داد: ما با وجودی که زبان یکدیگر را نمی‌دانستیم هیچ مشکلی در برقراری ارتباط با هم نداشتیم. از اینکه به ایران سفر کردم بسیار خوشحالم و علاقمندم که فرهنگ و مردم ایران را بیشتر بشناسم.

درباره تاریخچه شکل گیری این نمایش توضیح داد: نمایش «بنسان تلچوم» به معنای رقص ماسکی است که در اصل متعلق به کشور کره شمالی است اما در زمان جنگ دو کره هنرمندانی که در اجرای این رقص تبحر داشتند به کره جنوبی پناهنده شدند و این رقص را در این کشور هم رواج دادند.

وی افزود: در حال حاضر دیگر این نمایش در کره شمالی اجرا نمی‌شود و به عنوان نمایش سنتی کره جنوبی به حساب می‌آید. در واقع این نمایش را می‌توان به عنوان نمایش سنتی کره جنوبی معرفی کرد. اما کشور کره نمایشهای فراوانی دارد که هرکدام نیز ویژگی‌های متفاوتی دارند.

این هنرمند کره‌ای متذکر شد: در این نمایش همه احساساتی که در انسان‌ها وجود دارد از جمله خشم، خوشحالی و ناراحتی به تصویر کشیده می‌شود. رقص ماسکی داستانهای فراوانی دار اما داستانی که در ایران اجرا شد روایتگر زندگی یک راهبه است که از دین برگشته و یم خواهد زندگی آزادی را تجربه کند.

کارگاه آموزشی «بنسان تلچوم» از ۲۶ تا ۳۰ دی ماه در پلاتو تئاترمان برگزار شد. هنرجویان این کارگاه از طریق فراخوانی که قبلا اعلام شده بود انتخاب و طی ۵ روز تحت آموزش سو کیانگ جین که مدرس، کارگردان و بازیگر تئا‌تر سنتی کره است قرار گرفتند و در پایان این کارگاه این نمایش سنتی کره‌ای توسط هنرجویان اجرا شد

* کارگردان نمایش «فلان و چنان حکومت خان جان…» که در بخش بین الملل سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر حضور دارد، این اثر را نگاهی تخیلی به دوره­ای از تاریخ سلطنت قاجاریه و تهدید مرزهای ایران توسط دُوَلِ استعماری در آن زمان عنوان کرد و گفت: در ابتدای نمایش «خان جان»، شاهزاده قاجاری، از ترس حمله­ی دشمنان می‌­گریزد و زن­های دربار برابر این هجوم غریب­الوقوع تنها و بی‌پناه مانده­اند، اما در ادامه، زن­‌ها(پنج شخصیت نمایش) برای رهایی از این ترس و جُستن راهی برای غلبه بر دشمن خارجی به احضار روح «خان جان» می‌­پردازند، و بتدریج هر زنی که تاج شاهی بر سر بگذارد، تبدیل به «خان جان» می‌­شود.

«مهدی محمدی» سرپرست و موسس گروه «تن‌ها»، که با نمایش «فلان و چنان حکومت خان جان…» در بخش بین الملل حضور دارد، با اشاره به اینکه این نمایشنامه را «رضا شاهبداغی» در ارتباط مُستمر و نزدیک با گروه «تَن­‌ها» به نگارش درآورده، اظهار کرد: بی‌هیچ تعارفی این از بخت و اقبالِ نیک من و «رضا شاهبداغی» است که با هم کار می‌­کنیم. اینکه در وانفسای تئا‌تر امروز ایران، که بخش عمده­اش به واقع «هیاهو برای هیچ» است، تنها به مددِ گروه‌مان، «تن‌ها»، آثاری منحصر به فرد خلق کنیم، که کمترین بازخوردش به چالش کشیدنِ تصورِ رایج و کلیشه‌ای از تئا‌تر شهرستان است.

کارگردان نمایش «تفنگ‌های ننه کارار» افزود: تمرکز من به عنوان کارگردان در خلق فضاهایی است که در روند «آشنایی زُدای» مدام از زبان و روایت‌های متن به کنشی معاصر در زمان اجرا منجر شود. این طور که با ارتباط مؤثر با نویسنده‌ام رضا شاهبداغی میزانسن‌هایی را خلق کرده‌ام که صرفا بازنمایی تصویری از دیالوگ‌های نمایشنامه «فلان و چنان…» نیست! بلکه هر حرکت بازیگر روی صحنه آشنایی زدایی از «چیزی» است که می‌گوید و این امر به شهادت استقبال مخاطب از اجرا‌هامان، بیانگر ایجاد حساسیتی معاصر است. به گمانم این «حساسیت معاصر» عنصر مفقوده در تئا‌تر معاصر ماست. بدین ترتیب نمایشنامه، میزانسن، خلاقیت بازیگران و موسیقی همه و همه در راستای «حساسیت معاصر» به هم تنیده شده‌اند و به نوعی تفکیک ناپذیرند. این کُل به هم پیوسته حاصلِ گروه «تن‌ها» است.

محمدی در ادامه افزود: بازیگران این نمایش سال هاست که شیوه‌ای خاص از تئا‌تر را تمرین می‌کنند و می‌آموزند که نتیجه‌اش در این چند ساله در تحول تئا‌تر شهرستان خُمین و استان مرکزی قابل مشاهده است. مدعای ما بازخوردِ اجرایمان در طول جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای و اجراهایی است که در شهر اراک داشته‌ایم.

وی با تأکید بر موسیقی ویژه این نمایش می‌افزاید: گروه موسیقی این اجرا با سرپرستی و آهنگسازی «محمود رضا خلیلی» و «مسعود عباسی» به نوعی بازیگرانِ «فلان و چنان…» هستند. ‌‌ همان طور که نمایشنامه در میزانسن تجلی می‌ابد و میزانسن نیز از درون پیشنهاد‌های نمایشنامه عینیت یافته، هر کُنش موسیقیایی این گروه نیز در کُلّیت اجرا فهم می‌شود. ترکیب ویلون و آکاردئون و طبل و سازهای افکتیو تنها آرایه‌ای موسیقیایی بر اجرا نیست، بلکه نوای هر یک از این ساز‌ها و آهنگسازی «خلیلی و عباسی» بخشی از میزانسن‌های «فلان و چنان..» است.

مهدی محمدی، کارگردانی خلاقانه را تنها محدود به نسل مشخصی ندانست و در این باره خاطر نشان کرد: ایده مُد شده «تئا‌تر تجربی» بلای جان تئا‌تر امروز ماست. اینکه به فرض استفاده از تکنولوژی‌های پیچیده و البته گران! و توجه به جلوه‌های تصویری و نمود فضاهایی ذهنی، «تجربه» شکل نمی‌گیرد! تئا‌تر هنر بسیار ظریف و شکننده‌ای است که از تراژدی‌های یونان باستان تا امروز به «حساسیت‌های معاصر» پرداخته. «تئا‌تر تجربی» ما با آشنایی زُدایی به ظاهر «مدرن و ساختارشِکنانه» خود از هر «چیزی» به ایجاد فضاهای ذهنی و شخصی نزدیک می‌شود و به همین دلیل در ذهن مخاطبینش «اسپشیال افکت» آن یا «موسیقی ویژه» ‌اش و یا در بهترین حالت «بازی بدنی» دشوار بازیگرانش به یاد می‌ماند. به یک معنا یعنی هیچگاه کلّیت آن به عنوان «تئا‌تر آیینه طبیعت» زنده نیست. آشنایی زدایی تجربه‌هایش به حساسیت معاصر نمی‌انجامد.

نمایش «فلان و چنان حکومت خانجان» نوشته رضا شاهبداغی، با بازی معصومه باقری، فاطمه قاسمی، مهناز حسینی، نگار سرلک و نازنین صالحی در بخش بین الملل سی و دومین جشنواره تئا‌تر فجر روی صحنه خواهد رفت.

* آخرین اجرای نمایش «دایی وانیا» در تالار اصلی مجموعه تئا‌تر شهر روز دوشنبه ۳۰ دی، با مراسم تولد شصت و هفتمین سالروز تولد استاد اکبر زنجانپور کارگردان و بازیگر پیشگام تئا‌تر ایران همراه شد.

اکبر زنجانپور کارگردان و بازیگر نمایش «دایی وانیا» بعد از پایان آخرین اجرای این اثر نمایشی در حضور تماشاگران با تقدیر از دست اندرکاران مرکز هنرهای نمایشی، مجموعه تئا‌تر شهر و هنرمندانی که در این مدت از این اثر نمایشی دیدن کردند، گفت: این بهترین تولدی است که یک بازیگر تئا‌تر می‌تواند آن را تجربه کند چرا که این آرزوی هر بازیگری است روی صحنه نمایش برایش جشن تولد بگیرند.

وی ادامه داد: حتم داشته باشید این جشن و این شب که آخرین روز از اجرای نمایش دایی وانیاست یکی از بهترین و فراموش نشدنی‌ترین شب‌های زندگی من در این چند سال خواهد بود. من از همه شما تماشاگران فهیم تئا‌تر، گروه اجرایی نمایش، مجموعه تئا‌تر شهر، مرکز هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره تئا‌تر فجر به خاطر تدارک این شب فراموش نشدنی صمیمانه قدردانی می‌کنم.

این بازیگر صاحب نام تئا‌تر ایران در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: امشب که آخرین شب از اجرای نمایش دایی وانیاست ما یک غایب بزرگ داریم و او کسی نیست جز محسن حسینی که این روز‌ها به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری است و من امشب تمام عشق خود را به او می‌فرستم و از خدا برای سلامتی هرچه زود‌تر او دعا می‌کنم.

زنجانپور در بخش پایانی صحبتهای خود تصریح کرد: این شب زیبا و به یاد ماندنی را با تمام جزیباتش که هیچ‌گاه فراموشش نخواهم کرد به همسر بزرگوارم به عنوان همراه همیشگی زندگی‌ام تقدیم می‌کنم.

براساس این گزارش بعد از پایان صحبتهای زنجانپور و تقدیر از گروه بازیگران، طراحان و تولید این اثر نمایشی هدایایی از سوی گروه اجرایی نمایش دایی وانیا، اتابک نادری ریاست مجموعه تئا‌تر شهر، حسین طاهری مدیر کل هنرهای نمایشی، قادر آشنا دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر و علی زارعی مدیر تولید نمایش سقراط به اکبر زنجانپور اهدا شد.

اکبر زنجان‌پور متولد ۲ بهمن ۱۳۲۳ است و این مراسم در آستانه سالروز تولدش در جمع تماشاگران نمایش‌اش برگزار شد.

* اجراهای سومین روز جشنواره در سالن‌های چهارسو، حافظ، سمندریان و.. با استقبال گسترده مخاطبان همراه بود به طوری که در سالن‌های یاد شده تماشاگران بسیاری با نشستن روی زمین و یا به صورت ایستاده کار‌ها را دیدند.

«مضحکه دزد‌ها» کار هادی عامل هاشمی در هر دو اجرا، نمایش «ننه دلاور» و نمایش «در باب تفریحات سالم و غیر سالم» کار مشترک کریمی و عرفانی در حالی روی صحنه رفتند که سال‌های نمایش بیش از ظرفیت خود پذیرای تماشاگر بودند. نزدیک به ۱۰۰ تماشاگر نیز پشت در سالن اساد سمندریان ماندند.

* نمایش «عکس‌های جیهان» کار کشور ایالیا در اولین اجرای خود میزبان جمع کگثیری از هنرمندان و مدیران تئا‌تر بود. در این اجرا قادر آشنا دبیر جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر، عباس جوانمرد هنرمند پیشکسوت تئا‌تر ایران، فریندخت زاهدی، شکر خدا گودرزی، مجید گیاهچی، علی اصغر دشتی، آروند دشت آرای و مهمانان بخش بین الملل جشنواره سی و دوم تئا‌تر فجر در کنار منتقدان و نویسندگان تئا‌تر ایران حضور داشتند.

این نمایش امروز اول بهمن نیز دو اجرا در سالن استاد ناظرزاده کرمانی انجام می‌دهد.

* نمایشگاه آثار بر‌تر عکس و پوستر سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر روز گذشته به مجموعه تئا‌تر شهر انتقال یافت.

مجموعه آثار به نمایش در آمده این نمایشگاه که طی روزهای گذشته در نگارخانه ولی عصر(عج) رونمایی شده بود، از این پس در مجموعه تئا‌تر شهر میزبان عموم علاقه مندان هنرهای تجسمی و تئا‌تر خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز