خبرگزاری کار ایران

در هم اندیشی هنرمندان تئاتر با مدیرعامل منطقه آزاد کیش مطرح شد:

باید تکلیف خود را با تئاتر خصوصی روشن کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۳۸

تلاش می‌کنیم در کیش آکادمی آموزش هنر را راه‌اندازی کنیم / می‌توان راهکارهایی یافت تا اساتید ایرانی و خارجی به کیش دعوت شوند.

ایلنا: نشست هم اندیشی هنرمندان تئاتر با مدیرعامل منطقه آزاد کیش؛ ظهر امروز(۲۵ دی) در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره برگزار شد و طی آن هنرمندان به بیان دیدگاه‌های خود برای بنیان و پایه‌گذاری گسترش تئاتر در این جزیره بیان کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر مونسان(رئیس هیات مدیره منطقه آزاد کیش) در این نشست؛ ضمن اشاره به تاکیدات رئیس جمهور و توجه ویژه او به فرهنگ و با درنظر گرفتن موقعیت جزیره کیش؛ گفت: تصمیم گرفتیم کاری کنیم که این جزیره به عنوان یک اسوه فرهنگی فعال شود. در همین رابطه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که آمفی تئاتر را در این جزیره فعال کنیم تا بخشی از هدف مورد نظر به دست بیاید.

وی با تاکید بر اینکه کیش منطقه‌ای گردشگری است و ظرفیت‌های مناسبی برای تبدیل شدن به یک گستره فرهنگی را در اختیار دارد؛ گفت: تصمیم گرفتیم تا از نظرات کارشناسی هنرمندان عرصه تئاتر بهره بگیریم تا با شنیدن دغدغه این عزیزان طرحی را به عنوان پایلوت برای گسترش تئاتر در منطقه پایه‌گذاری کنیم.

قادر آشنا(دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر) نیز در این نشست به وجه تمایز جوامع توسعه یافته و درحال توسعه اشاره کرد و گفت: سه حوزه آزادی مطبوعات و هنر تئاتر به عنوان عواملی مهم تلقی می‌شود. برگزاری تئاتر در هر جامعه‌ای می‌تواند به نشاط و پویایی آن منطقه کمک کند و عاملی مهم در حل مسائل جامعه محسوب می‌شود و تئاتر در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

آشنا ابراز امیدواری کرد: تفاهم‌نامه‌ای برای حضور هنرمندان تئاتر در این منظقه و اجرای آثار نمایشی وجود دارد.

حسین طاهری(مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی) با ابراز خوشحالی از افتتاح جشنواره تئاتر جشنواره در کیش گفت: این اتفاق را برای خود یک شانس می‌دانم و امیدوارم طرحی بریزیم که سه دهه بعد را در آن ببینیم که امروز بنیان‌های خوبی می‌گذاریم و نتیجه آن در آینده مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدوارم افتتاحیه جشنواره در کیش تداوم داشته باشد و این روند در طول سالهای آینده در این منطقه اتفاق بیفتد و امیدوارم دیگر مناطق آزاد کشور از این الگو پیروی کنند.

مدیرکل سابق مرکز هنرهای نمایشی در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: امیدوارم از پتانسیل‌های موجود در کشور که متاسفانه تا امروز از آن کمتر بهره برده شده؛ استفاده شود و امیدوارم با تدبیر مسئولین کشور و دولت بتوانیم ترتیبی بدهیم تا همکاریهای مشترک ادامه پیدا کند.

ایرج راد(مدیرعامل خانه تئاتر) در این نشست به بیان پیشنهادهای خود پرداخت و گفت: آثار نمایشی اجرا شده در تهران می‌تواند برای اجرا به این جزیره دعوت شود. متاسفانه آن چه تا امروز صورت گرفته است شکل خوبی نداشته و تنها آثار نمایشی سطحی برای همدلی مردم اجرا شده و به تئاتر جدی کمتر پرداخته‌اند. از طرفی این اتفاق کمکی می‌شود به هنرمندان تئاتر که پس از اجرا در تهران و شهرستانهای دیگر به کیش هم سفر کنند و این اتفاق به مسائل اقتصادی گروه‌های نمایشی یاری می‌رساند.

این هنرمند؛ راه‌اندازی شعبه‌های دیگر خانه هنرمندان ایران و خانه تئاتر در کیش را به عنوان دیگر راهکارهای موردنظر خود مطرح کرد و اظهار داشت: در اساسنامه خانه تئاتر و خانه هنرمندان بندی وجود دارد که دست ما را برای تاسیس شعب این دو موسسه در دیگر استانها می‌بندد و ما امیدواریم با حمایت‌های معاون هنری تصمیمی اتخاذ شود تا در این خصوص شاهد ساده شدن امور باشیم چون در حال حاضر برای تاسیس شعبه‌های دیگر نیازمند مصوبه هیات وزیران هستیم که باید با حضور وزیر ارشاد صورت بگیرد. این در حالی است که نشست وزیر ارشاد به این منظور هر شش ماه یک مرتبه تشکیل می‌شود و اگر بخواهیم مجوزهای جداگانه‌ای را دریافت کنیم باید سالها انتظار بکشیم.

این هنرمند در پایان ضمن اشاره به استعدادهای موجود در کیش بیان کرد: این منطقه می‌تواند به عنوان مرکز آموزشی بین‌المللی هنر محسوب شود و با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان راهکارهایی یافت تا اساتید ایرانی و خارجی به کیش دعوت شوند که این اتفاق برای اعتبار این مسئله نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

رضا ایرانمنش(هنرمند سینما و تلویزیون) با بیان اینکه هنر خون رگهای بشر است و اگر بسته شود منجر به سکته خواهد شد؛ در بیان دیدگاههای خود گفت: نبود امکانات در شهرستانها موجب شده شاهد اجرای آثار نمایشی سطحی در بعضی از مناطق باشیم. ما در تمام کشور با این معضل مواجه هستیم که فرزندان ما مانند آبی راکد مانده‌اند و دوست نداریم این اتفاق به ویژه در کیش بیفند. بچه‌ها در کیش نیاز داند تا عرصه در این محیط کو چک برایشان فراهم شود.

وی همچنین به صحبتهای خود با معاون هنری وزیر ارشاد اشاره کرد و افزود: با آقای مرادخانی هم صحبت شد و ایشان استقبال کردند که در این منطقه آکادمی آموزش هنر را راه‌اندازی کنم علاوه بر این کیش باید سالن سینما و تئاتر حرفه‌ای داشته باشد نه فقط محلی چند منظوره که بنا به اقتضای شرایط استفاده‌ها مختلفی از آن می‌شود.

ایران منش در پایان بیان کرد: هنرمندان کیش ظرفیت اجرای آثار نمایشی خوب را دارا هستند و می‌توانند توانایی‌های خود را در تهران و دیگر مناطق نیز به نمایش بگذارند ولی متاسفانه درحال حاضر از این منطقه تنها به عنوان پایلوت برای کل کشور استفاده می‌شود.

فریندخت زاهدی(مدرس با سابقه تئاتر کشور) در این نشست ضمن به اشاره به دستور جلسه برای اتخاذ تصمیم‌هایی به منظور پایه‌گذاری بنایی محکم در جزیره کیش گفت: در پس ذهن فردفرد ما یک باور وجود دارد که تنها جلسه‌ای برگزار می‌کنیم و بعد همه چیز تمام می‌شود. چه باید کرد که این اتفاق نیفتد. درحال حاضر انرژی هنرمندان اینجا وجود دارد و دوستان سعی می‌کنند با چشم انداز درستی حرکتی را پایه‌گذاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه هر پدیده‌ای فرهنگی نیاز به پشت سر گذاشتن سه مرحله دارد؛ ادامه داد: ابتدا رویکرد و در مرحله بعد استقرار و سپس بازنگری عواملی هستند که به کار ریشه‌ای کمک می‌کنند بنابراین اگر قرار است کار مفیدی صورت بگیرد باید در چارچوب صحیح مدیریتی و آموزشی بنا شود. ابتدا باید یک اساسنامه برای هدف مورد نظر نوشته شود در این صورت وقتی آقای مونسان منصب مدیریت را تحویل فرد دیگری می‌دهد وجود اساسنامه موجب تداوم برنامه‌ها خواهد شد.

وی راه‌اندازی یک محل آموزشی را کار ساده‌ای دانست و تصریح کرد: ما باید کیش را به قطبی تبدیل کنیم که در کشور و منطقه تاثیرگذار باشد به همین منظور یکی از کارهایی که کیش می‌تواند با توجه به منطقه جغرافیایی خاص خود انجام دهد این است که مدرسانی را از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورها عرب زبان مانند عراق جذب کند تا در کنار مدرسان ایرانی به آموزش تئاتر بپردازند. با چنین رویکردی این جزیره به محلی برای آموزش در سطح منطقه تبدیل خواهد شد.

داریوش مودبیان در این جلسه بر لزوم کار پژوهشی تاکید کرد و گفت: در جایی هستیم که بسیار شکننده است چون کیش بیشتر به عنوان یک منطقه خرید فروش کالا محسوب می‌شود. گردشگر به منطقه آمده و می‌خواهد به سرعت از زمان خود لذت ببرد تا پژوهش نکنیم نمی‌توانیم رویکرد درستی داشنه باشیم.

وی افزود: تئاتر ابزار است و ما باید ببینیم چه طور می‌خواهیم از این وسیله استفاده کنیم امروزه گویا تنها برگزاری جشنواره هدف شده و ما فراموش کردیم برگزاری جشتواره مبنای برای گسترش فرهنگ است.

این مترجم و کارگردان در پایان صحبتهای خود گفت: ما باید تکلیف خود را با تئاتر خصوصی روشن کنیم. به عنوان نمونه افرادی مانند من و ایرج راد از تئاتر دولتی می‌آییم و فکر می‌کنم باید تشکیل گروه‌های نمایشی را موردنظر قرار دهیم و کار زیربنایی را فراموش نکنیم.

سیاوش تهمورث(دیگر هنرمند) در این نشست گفت: تماشاگر و هنرمند است که تئاتر را می‌سازد. منتهی برنامه‌ها امروز مثل جشنواره‌هایی شده که تنها تماشاگران آن برگزارکنندگان هستند و ما نباید پول و زمان خود را دور بریزیم.

وی تصریح کرد: باید پل ارتباطی میان تماشاگر و تئاتر را پیدا کنیم بدانیم تماشاگر کجاست و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

پری صابری(هنرمند پیشکوست تئاتر ایران) با اشاره به نطق هفته گذشته دکتر حسن روحانی در دیدار با هنرمندان اظهار داشت: هنر بقای یک ملت است و اگر راجع به یک ملت صحبت می‌کنیم آیین‌ها را از طریق فرهنگ و هنر می‌شناسیم. توانایی‌های فرهنگی ایران زمین برای مردم جهان ناشناخته مانده و من امیدوارم بتوانیم طبق آنچه رئیس جمهور گفته عمل کنیم و فرهنگ ناشناخته مانده ایران را به دیگر ملل نشان دهیم. بی‌خود نیست وقتی به نیویورک سفر می‌کنیم حرف اول بر پیشانی ورودی سازمان ملل را سعدی می‌زند.

در پایان این جلسه؛ رئیس هیات مدیره منطقه آزاد کیش به جمع بندی صحبتهای هنرمندان پرداخت و از قصد خود و دیگر مدیران برای تاسیس و راه‌اندازی مجموعه‌ای عظیم فرهنگی خبر داد. این مدیر همچنین تاکید کرد مدیران منطقه آزاد کیش قصد دخالت در امور فرهنکی را ندارند و به نوعی تلاش می‌کنند از فرهنگ دولتی فاصله داشته باشند اما تمام ظرفیت‌ها را به کار خواهند گرفت تا زیرساخت‌های مورد نظر برای هنرمندان و کیش مهیا شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز