خبرگزاری کار ایران

افشاریان در نشست رسانه‌ای نمایش «دوست کافکا» مطرح کرد:

فکر به نمایش‌نامه نویس بودن غم‌انگیز است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۲۴

حسن جودکی: هیچ نمایش محیطی تا امروز حمایت مالی دریافت نکرده و ما هم طبق روال مرسوم قرارداد گیشه داریم و اگر در جذب مخاطب موفق عمل کنیم قطعا به ادامه اجرا در دیگر کافه‌ها فکر خواهیم کرد.

ایلنا: نشست رسانه‌ای نمایش محیطی «دوست کافکا» نوشته سجاد افشاریان و کارگردانی حسن جودکی صبح امروز دوشنبه(۱۲ آذرماه) در محل نشست‌های مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افشاریان در خصوص اجرای نمایش محیطی «دوست کافکا» در تئاترشهر گفت: عده‌ای تئاترشهر را محل فوق حرفه‌ای اجرای نمایش در کشور قلمداد می‌کنند که آثار با هر کیفیتی امکان روی صحنه رفتن در این محل را پیدا نمی‌کنند. اما شاهد هستیم این سخن در خصوص تئا‌تر محیطی صادق نیست و گاهی شاهد هستیم گروه‌هایی به دلیل کبود سالن اقدام به چنین کاری می‌کرده‌اند.

وی به فعالیت شورای تئا‌تر محیطی طی دوسال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: در این دو سال آثاری در فضای محیطی داخلی تئاترشهر اجرا رفتند که به وضوح از ویژگی‌های تئا‌تر محیطی فاصله داشتند. نمایش‌هایی که به عنوان نمونه اگر در سالن چهارسو هم اجرا می‌شد تفاوتی نمی‌کرد.

حسن جودکی، کارگردان این اثر نمایشی در خصوص اثر جدید خود اظهار داشت: پروژه تئا‌تر محیطی سال ۹۰ برای استفاده هرچه بهتر از فضاهای موجود در مجموعه با همکاری عباس غفاری، افروز فروزند و حمید پورآذری پایه‌گذاری شد و با مساعدت مدیریت وقت به اجرا درآمد. من به همراه سجاد افشاریان سال ۸۶ تجربه‌ مشابه اجرای محیطی نمایش «صد سال پیش از تنهایی» را داشتیم و طی گفتگو‌ها قرار گذاشتیم این روند ادامه یابد.

وی با بیان اینکه همواره فکر می‌کنم آیا نمایش محیطی امکان برقراری ارتباط موثر با مخاطب خود را دارد یا خیر افزود: طرح نمایش «دوست من کافکا» را از مدتی قبل به شورا ارائه کرده بودم که در ‌‌نهایت قرار شد آذر ۹۲ اجرا شود.

افشاریان در خصوص انگیزه خود برای نگارش متن و ایفای نقش در نمایش «دوست کافکا» بیان کرد: فکر می‌کنم کافکا جزو معدود نویسندگان جهان است که آثار او قابلیت تاویل پذیری زیادی دارد و در ایران همواره تعریف اشتباهی از او وجود داشته، به طوریکه هرگاه بعضی با احوال یاس آور و غم‌انگیز مواجه می‌شوند یا وقتی از آسمان باران می‌بارد همه چیز را کافکایی توصیف می‌کنند.

وی افزود: همچنین در ادبیات ایران صادق هدایت را داریم که سیاق نوشتاری او به کافکا نزدیک است و من به همین علت به نگارش نمایش‌نامه «دوست کافکا» علاقه‌مند شدم. روزی در یک مجموعه داستان کوتاه به اثری برخوردم و تصمیم به نگارش این متن گرفتم.

نویسنده نمایش‌نامه «ننه دلاور بیرون پشت در» درباره ایفای نقش در این اثر بیان کرد: همواره به عنوان نویسنده و کارگردان فعالیت داشتم ولی کار حرفه‌ای خود در تهران را با بازیگری در آثار نمایشی حسن معجونی آغاز کردم. تا زمانی که نمایش «صدسال پیش از تنهایی» را کار کردیم که مبنایی شد برای بازگشت به نگارش و کارگردانی.

این نویسنده تصریح کرد: اما طی این سال‌ها همواره خود را روی صحنه تصور کردم و به این فکر می‌کردم که واقعا چقدر می‌توان از هنر بازیگری لذت برد.

افشاریان همچنین شرایط این روزهای نویسندگان را سخت توصیف کرد و گفت: این روز‌ها برای نوشتن بسیار سخت است و فکر به اینکه شما نمایش‌نامه نویس هستید کمی غم‌انگیز به نظر می‌رسد، چون معلوم نیست چه گروهی قرار است کار را روی صحنه ببرد، آیا سالن اجرا خواهد داشت یا نه و اینکه چه اندازه در متن دخل و تصرف صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه همواره عنوان می‌شود در زمینه تولید متن با مشکل مواجه هستیم افزود: اما از سویی شاهدیم که هیچ تلاشی در این زمینه و برای رفع کاستی صورت نمی‌گیرد. روزی به آقای چرمشیر گفتم در سن ۲۸ سالگی و در سال گذشته ۱۰ نمایش‌نامه از من روی صحنه اجرا شد اما پایان سال تنها پانصدهزار تومان در حساب داشتم. به او گفتم که دست شما رامی‌بوسم که در تمام این سال‌ها تنها با نگارش متن زندگی خود را پیش بردید.

حسن جودکی در پایان به حمایت‌های صورت گرفته از نمایش محیطی «دوست کافکا» بیان کرد: صدور مجوز اجرا برای ما حمایتی بود که صورت گرفت و هیچ نمایش محیطی دیگری تا امروز حمایت مالی دریافت نکرده است. ما هم طبق روال مرسوم قرارداد گیشه داریم و اگر در جذب مخاطب موفق عمل کنیم قطعا به ادامه اجرا در دیگر کافه‌ها فکر خواهیم کرد. چون اعتقاد دارم نباید پرونده اجرای نمایش را با ۳۰ یا ۴۰ اجرا بست.

نمایش «دوست کافکا» با ایفای نقش سجاد افشاریان از فردا سه‌شنبه(۱۳ آذر) ساعت ۱۷:۳۰ در کافه تریای سالن اصلی برای علاقه‌مندان به صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز