خبرگزاری کار ایران

مذاکره کننده ارشد اقتصادی دولت آمریکا:

سازمان تجارت جهانی در مقابله با چین فاقد صلاحیت است

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۸۳۱

مذاکره کننده ارشد اقتصادی دولت آمریکا در واکنش به گزارش سازمان تجارت جهانی که تعرفه‌های اعمال شده توسط دولت آمریکا بر کالاهای چینی در سال ۲۰۱۸ را ناقض قوانین تجارت جهانی خوانده بود، این نهاد را فاقد صلاحیت دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «رابرت لایتیزر» مذاکره‌کننده ارشد اقتصادی دولت آمریکا در واکنش به گزارش سازمان تجارت جهانی که تعرفه‌های اعمال شده توسط دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا بر کالاهای چینی در سال ۲۰۱۸ را ناقض قوانین تجارت جهانی خوانده بود، این نهاد را فاقد صلاحیت دانست.

سازمان تجارت جهانی پیش از این با اشاره به تعرفه‌های اعمال شده توسط دولت آمریکا بر کالاهای چینی در سال ۲۰۱۸ میلادی، آن را ناقض قوانین تجارت جهانی خوانده بود.

تعرفه‌هایی که ترامپ وضع کرد، منجر به جنگ اقتصادی دو کشور شده است.

این سازمان اعلام کرد که ایالات متحده، شواهدی ارائه نکرده که تولید‌کنندگان چینی به دزدی از تکنولوژی‌های آمریکایی می‌پردازند یا کمک‌های دولتی می‌گیرند.ترامپ تعرفه‌های خود را به این دو دلیل بر محصولات چینی وضع می‌کرد.

چینی‌ها از این تصمیم سازمان تجارت جهانی استقبال کرده‌اند. با این وجود آمریکا تاکید کرد که جمع‌بندی سازمان تجارت جهانی، نشان می‌دهد این سازمان در مقابله با چین فاقد صلاحیت است.

مذاکره کننده ارشد اقتصادی دولت آمریکا، گفت که کشورش حق دارد که در مقابل قوانین تجاری غیرعادلانه از خود دفاع کند.

لایتیزر، در ادامه گفت: «گزارش هیأت، نشان می‌دهد چیزی که دولت ترامپ چهار سال است می‌گوید حقیقت دارد: سازمان تجارت جهانی در جلوگیری از اقدام‌های زیان‌آور چین در زمینه تکنولوژی کاملا فاقد صلاحیت است.»

وی افزود: «با اینکه هیأت بررسی‌کننده، مدارک ارائه شده توسط آمریکا در زمینه دزدی مالکیت معنوی چین را نقض نکرده است، تصمیم این سازمان نشان می‌دهد که هیچ راهی برای جلوگیری از این اقدام ندارند».

بعد از آن‌که آمریکا تعرفه‌هایی علیه کالاهای چینی وضع کرد، چین به سازمان تجارت جهانی شکایت برد. تعرفه‌های آمریکا حالا شامل ۳۰۰ میلیارد دلار کالا در سال می‌شود. در زمان ارائه این شکایت، تعرفه‌ها بر حدود ۲۰۰ میلیارد کالا وضع شده بود.

آمریکا مدعی است که تعرفه‌های وضع شده در پاسخ به دزدی اطلاعات تکنولوژیک و سیاست‌های اقتصادی ناعادلانه است. اما چین تاکید می‌کند که این تعرفه‌ها قوانین تجاری را زیر پا گذاشته‌اند برای این که بالاتر از تعهدات آمریکاست و فقط به یک کشور متمرکز است.

هیأتی که به شکایت چین رسیدگی کرده، این دو ادعا را پذیرفته است. سازمان تجارت جهانی اعلام کرده است که آمریکا نشان نداده کالاهایی که بر آنها تعرفه وضع کرده به دلیل اقدام‌های چین دچار مشکل شده‌اند.

هیأت بررسی‌کننده شکایت چین همچنین اعلام کرده است که آمریکا از اقدام‌های تلافی‌جویانه چین شکایت نکرده است و به همین دلیل این هیأت اقدام‌های چین را مورد بررسی قرار نداده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز